چه مدت طول می کشد تا واکسن COVID-19 تولید شود؟

تولید و ساخت واکسن جدید برای COVID-19 فوری است اما احتمالاً ماهها طول خواهد کشید. این به دلیل زمان لازم برای اثبات ایمنی و اثربخشی یک واکسن است ، زیرا بسیاری از واکسن های امیدوار کننده، در این راه شکست خواهند خورد. این فرآیند با یک واکسن به اصطلاح "کاندید" آغاز می شود. چیزی که تیمی از دانشمندان فکر می کنند پتانسیل عملکرد خوب واکسن را دارد. این حداکثر سریع ترین قسمت فرآیند است که هفته ها طول می کشد.

چه مدت طول می کشد تا واکسن COVID-19 تولید شود؟

توجه : کاربر گرامی شما میتوانید تست کرونا را در منزل با کاهش خطر ابتلا به ویروس کووید 19 انجام دهید، کافیست برروی لینک تست کرونا در منزل کلیک کنید.

واکسن ها باید ایمن باشند

ایمنی واکسن ابتدا در مطالعات انجام شده با موش یا خرگوش ارزیابی می شود. اگر حیوانات پس از تزریق واکسن دچار علائم بیماری نشوند ، آزمایشات با آزمایش های انجام شده با انسان آغاز می شود که به طور مداوم تعداد آنها افزایش می یابد. در فاز 1 ، که اولین آزمایشات روی انسان نیز نامیده می شود ، واکسن به گروه کوچکی (10–100) داوطلب سالم داده می شود.

هدف در اینجا آزمایش این نیست که آیا واکسن از بیماری محافظت می کند یا خیر ، اما آیا تزریق آن ایمن است - به عنوان مثال ، آیا واکنش شدیدی ایجاد می کند؟ در فاز 2، این گروه به یک گروه بزرگتر (100-1000) و در فاز 3 ، یک گروه بزرگتر هنوز (1،000-1000،000) داده می شود. مطالعات جداگانه ای ممکن است در بزرگسالان ، کودکان و افراد مسن مورد نیاز باشد. بعضی اوقات واکسنهایی که به نظر می رسد در صورت تزریق به چند نفر ایمن به نظر می رسند ، در صورت تزریق به هزاران نفر اثرات سوئی دارند. دلیل این امر آنست که عوارض نادرتر هنگامی که تعداد کمی از افراد واکسینه می شوند کمتر دیده می شوند. پیگیری مداوم در صورت بروز تاخیر در عوارض مهم است. در یک بیماری همه گیر ، این مطالعات پی در پی می تواند کوتاه و تا حدی با هم تداخل داشته باشد اما مهم است که هزاران نفر از افراد واکسینه شده را برای چندین ماه قبل از پاک کردن واکسن برای استفاده عمومی دنبال کنید.

واکسن ها ایمنی را نسبت به ویروس تحریک می کنند اما می توانند التهاب در بدن را نیز تحریک کنند. مردم این را به عنوان درد یا تورم در محل تزریق یا به عنوان علائم عمومی مانند تب یا خستگی - علائمی شبیه بیماری خفیف COVID-19 - مشاهده می کنند. برای اکثر واکسن ها این واکنش ها خفیف است و فقط اقلیت افراد را درگیر می کند. اگر علائم جدی تری از التهاب وجود داشته باشد ، یا اگر واکسن از راه های دیگر باعث اختلال در سیستم ایمنی بدن شود ، بنابراین ممکن است برای استفاده گسترده مناسب نباشد. وقتی چنین عوارض جانبی مشخص شود ، ناگزیر منجر به تأخیر می شوند.

واکسن ها باید موثر باشند

اگر واکسن پاسخ آنتی بادی را در موش یا انسان ایجاد کند ، لزوما به معنای محافظت از واکسن در برابر بیماری نیست. در حالت ایده آل ، قبل از انتقال به مطالعات انسانی ، دانشمندان باید بتوانند نشان دهند که اگر این حیوانات به طور آزمایشی به ویروس آلوده شوند ، این واکسن از ابتلا به بیماری در امان خواهد ماند. برای بیماری های ویروس کرونا ویروس کرونا (SARS و MERS) یافتن گونه ای جانوری که به همان روشی که توسط انسان تحت تأثیر این بیماری قرار گرفته بود دشوار بود. با این حال ، این تحقیقات گذشته ممکن است به دانشمندان در تسریع روند آزمایش حیوانات برای COVID-19 کمک کند.

اثر محافظتی یک واکسن در انسان با استفاده از همان سری مطالعات انجام شده برای ایمنی ارزیابی می شود. اگر واکسن پاسخ ایمنی را تحریک کند ، به عنوان مثال اگر بتوان آنتی بادی ها را در مطالعه کوچک فاز 1 تشخیص داد ، سپس می توان مطالعات بزرگتر فاز 2 و فاز 3 را برای بررسی اینکه آیا از عفونت یا بیماری محافظت می کند ، طراحی کرد. اگرچه COVID-19 یک بیماری جدید است ، تحقیقات در مورد SARS و MERS به ما کمک کرده است تا درک کنیم که چگونه بدن انسان به ویروس های کرونا واکنش نشان می دهد و چگونه تغییرات ایمنی با محافظت ارتباط دارند. از مطالعات كوچكتر انسان نیز می توان برای تعیین دوز و برنامه صحیح واكسن استفاده كرد. بعضی از واکسن ها پس از یک بار مصرف ، یک ایمنی قوی ایجاد می کنند اما برخی دیگر یک ماه یا بیشتر به یک دوز "تقویت کننده" نیاز دارند و این باعث افزایش طول آزمایشات می شود.

برای ارزیابی اینکه آیا واکسن از COVID-19 در بین افراد در معرض عفونت جلوگیری می کند ، باید در آزمایشات فاز 3 آزمایش شود ، در مکانی که عفونت به طور فعال در آن اتفاق می افتد. در پاسخ به شیوع ابولا در آفریقای غربی در سال 2014/15 واکسن rVSV ابولا در هر سه مرحله از رشد بالینی فقط در 12 ماه با هماهنگی متمرکز WHO ، MSF و سازنده قرار گرفت. این بدان معناست که موارد ابولا هنوز در گینه مشاهده می شود و با واکسیناسیون موارد باقی مانده از موارد محافظت شده ، همانطور که رخ داده است ، محافظت نشان داده شده است.

واکسن ها باید ساخته شوند

برای واکسن های همه گیر ، بلافاصله ده ها یا صدها میلیون دوز واکسن مورد نیاز است. از زمان اعلام یک سویه جدید آنفلوانزای همه گیر و امکان تولید چنین مقادیر زیادی از واکسن جدید ، حداقل شش ماه به امکانات تولیدی موجود نیاز است. برای هر واکسن جدید ، بررسی های بیشتری در مورد فرآیند جدید مورد نیاز است. دانشمندان باید اطمینان حاصل کنند که کیفیت واکسن در کل تولید سازگار است و این نیاز به آزمایش مکرر دارد و از آنجا که ساخت واکسن یک فرآیند بیولوژیکی است ، به ناچار برخی از گروه های واکسن به دلایلی که همیشه روشن نیستند از کار می افتند و به طور بالقوه تولید آن را به تأخیر می اندازند. امکانات نسبتاً کمی در جهان وجود دارد که بتواند واکسن را در مقیاس مورد نیاز برای پاسخ به یک بیماری همه گیر تولید کند.

در حال حاضر انواع مختلفی از واکسن ها برای COVID-19 بررسی می شوند. هر نوع به نوع کمی تسهیلات متفاوت احتیاج دارد و بعید به نظر می رسد که تا مرحله بسیار بعدی در آزمایشات بالینی ساخته شود و یا سازگار شود ، درصورتی که مشخص شود کدام یک احتمال موفقیت دارد. توزیع ، تخصیص و استقرار واکسن ها در مقیاس مورد نیاز ماه ها به طول می انجامد. واکسن برای پایدار نگه داشتن آن ممکن است به یخچال احتیاج داشته باشد ، در این حالت آزمایشاتی برای پایداری واکسن هنگام ذخیره و توزیع لازم است.

واکسن ها باید تنظیم شوند

قبل از شروع هر مرحله از فرآیند آزمایش انسان ، تولید کننده باید شواهدی را ارائه دهد که نشان می دهد واکسن دارای نشانه های اولیه محافظت است و در میان کسانی که تاکنون آزمایش شده ایمن است. کمیته های اخلاق پژوهشی بازبینی برنامه های آزمایش بالینی و تنظیم کننده های واکسن مانند آژانس داروهای اروپایی را بر کل مراحل تولید واکسن قبل از صدور مجوز برای واکسن برای استفاده عمومی نظارت می کنند. این بررسی ها معمولاً هفته ها یا ماه ها به طول می انجامد. در حالی که در مقابل یک بیماری همه گیر کوتاه می شوند ، بسیاری از واکسن های COVID-19 در توسعه از فناوری های جدید استفاده می کنند. این بدان معناست که تنظیم کنندگان قادر نخواهند بود برای تسریع روند کار ، به تجربه واکسن های مشابه اعتماد کنند.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}