ویروس کرونا جدید با چه سرعتی گسترش می یابد و چگونه می توان جلوی آن را گرفت؟

یک فرد مبتلا به COVID-19 در صورت عدم اقدامات کنترل و عدم مواجهه قبلی با عفونت ، به طور متوسط ​​به دو یا سه نفر دیگر عفونت را منتقل می کند. در صورت عدم وجود واکسن و درمان های دارویی خاص ، تنها راه کاهش سرعت گسترش COVID-19 کاهش تعاملات بین افراد عفونی و مستعد است. فاصله اجتماعی ، که در بسیاری از کشورها معرفی شده است ، یکی از نمونه های چگونگی کاهش این تعاملات است.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

چگونه میزان انتقال ویروس کرونا را اندازه گیری کنیم؟

در طی شیوع COVID-19 ، افراد مبتلا به ویروس می توانند عفونت را به تعداد دیگری از افراد جامعه خود منتقل کنند. به طور متوسط ​​تعداد افرادی که یک مورد COVID-19 عفونت را گسترش می دهد ، "تعداد تولید مثل" نامیده می شود. این تعداد به ما امکان می دهد تا شیوع و کنترل بیماری های عفونی مانند COVID-19 را درک کنیم و یک ماده اساسی از مدل ها و شبیه سازی هایی است که اکنون سیاست های کنترل دولت را آگاه می کند.

برای رشد اپیدمی COVID-19 ، هر مورد باید به طور متوسط ​​بیشتر از گذشته عفونت ایجاد کند. به عبارت دیگر ، تعداد تولید مثل مورد باید بزرگتر از 1 باشد. شواهدی وجود دارد که در ابتدای شیوع COVID-19 ، هنگامی که اقدامات کنترل کمی وجود دارد و هیچ کس قبلاً آلوده نشده است ، تعداد تولید مثل (که R0 نامیده می شود یا "R-naught") می تواند بین 2 تا 3 باشد. مقدار دقیق R0 بسته به میزان تعامل افراد ممکن است در بین گروه های مختلف جمعیتی یا در مکانهای مختلف بیشتر یا کمتر باشد.

اگر تعداد تولید مثل بالاتر از 1 باشد ، در ابتدای شیوع "رشد نمایی" مشاهده خواهیم کرد. اگر اولین مورد 2 مورد دیگر را آلوده کند (به عنوان مثال R0 = 2) ، و این موارد جدید هر یک 2 مورد دیگر را آلوده کند و این موارد جدید 2 مورد دیگر را آلوده کند ، انتظار داریم که تنها پس از سه نسل انتقال 8 مورد جدید ظاهر شود. بین هر یک از این نسل ها به طور متوسط ​​حدود 4 روز فاصله وجود دارد ، این بدان معناست که اگر R0 = 2 باشد ، تعداد موارد بروز شده در هر چهار روز دو برابر می شود. این دوره "زمان دو برابر شدن" عفونت نامیده می شود.

ویروس کرونا جدید با چه سرعتی گسترش می یابد و چگونه می توان جلوی آن را گرفت؟

چگونه می توان از گسترش COVID-19 جلوگیری کرد؟

R0 نه تنها تعیین می کند که یک بیماری به راحتی گسترش می یابد ، بلکه نشان می دهد که برای کنترل آن چقدر تلاش می شود. اگر R0 2 باشد ، باید انتقال را 50٪ کاهش دهیم تا عدد تولید مثل را زیر مقدار بحرانی 1 بدست آوریم. اگر R0 3 باشد ، باید انتقال را 66٪ کاهش دهیم.

برای ویروس کرونا ویروس جدید (ویروس COVID-19) هیچ واکسن یا درمان ضد ویروسی معتبری وجود ندارد ، بنابراین برای کاهش تعداد تولید مثل به اندازه کافی برای جلوگیری از رشد اپیدمی ، باید ارتباطات بین افراد سالم و عفونی را محدود کنیم. گزینه های مختلفی وجود دارد که می تواند به این کار کمک کند ، از انزوا در افرادی که علائم را نشان می دهند (و ردیابی افرادی که با آنها تماس گرفته اند و همچنین منزوی کردن آنها) تا فاصله اجتماعی گسترده. شواهدی وجود دارد که اقدامات کنترلی کنترل نوع "قفل" در اواخر ژانویه در چین منجر به کاهش قابل توجه انتقال شد و همچنین در سایر کشورها که اقدامات مشابهی را اعمال کرده اند ، کاهش انتقال نیز وجود داشته است. 

چه زمانی می توان اقدامات کنترل را متوقف کرد؟

اگر ویروس کرونا از بین نرود - همانطور که به نظر می رسد احتمالا اکنون وجود دارد. در صورت عدم اقدامات کنترل ، تنها راه متوقف شدن انتقال COVID-19 این است که افراد زیادی ایمنی را نسبت به ویروس بدست آورند ، یا به این دلیل که در طی بیماری همه گیر آلوده شده اند یا به دلیل واکسن تولید شده است گفته می شود جمعیتی که بیماری نمی تواند گسترش یابد زیرا افراد مستعد برای تعداد تولید مثل بیش از 1 تعداد بسیار کمی وجود دارد که دارای "مصونیت گله" هستند. اگر R0 = 2 هنگام ورود ویروس کرونا به جمعیتی که همه می توانند به این بیماری مبتلا شوند ، حداقل 1/2 (50٪) از جمعیت باید ایمن باشند یا واکسینه شوند تا ایمنی گله رخ دهد. اگر R0 = 3 باشد ، آن کسر به 2/3 (66٪) افزایش می یابد. در ماه های آینده ، COVID-19 احتمالاً توسط اشکال مختلف فاصله اجتماعی سرکوب می شود تا تماس ها ، با حمایت از ایمنی طبیعی کاهش یابد. هدف بلند مدت ایجاد ایمنی گله از طریق واکسیناسیون است.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}