ارتباط ویتامین D با خطر ابتلا به ویروس کرونا

مطالعه جدیدی که بر روی 216 فرد مبتلا به COVID-19 انجام شد ، نشان داد که 80 درصد از افراد ویتامین D کافی در خون ندارند. این مطالعه همچنین نشان داد که افرادی که هم COVID-19 دارند و هم سطح ویتامین D کمتری دارند ، تعداد بیشتری مارکرهای التهابی مانند فریتین و D-dimer دارند که با نتایج ضعیف COVID-19 ارتباط دارند.

شما میتوانید از طریق سایت آزمایشگاه مندل، تست کرونا را انجام دهید، کافیست کلیک کنید.

ارتباط ویتامین دی با ویروس کرونا

ویتامین دی چیست؟

ویتامین دی برای سلامت استخوان، دندان و ماهیچه ضروری است. کمبود این ویتامین منجر به تغییر شکل استخوان کودکان می ‌شود که "راشیتیسم" نام دارد. "پوکی استخوان" بیماری مشابهی است که در بزرگسالان دیده می‌شود و موجب تضعیف استخوان ‌ها می‍‌شود. بعضی تحقیقات می‌گویند این ویتامین توانایی بدن برای مقابله با بیماری‌های شایع مثل سرماخوردگی و آنفلوآنزا را بالا می‌ برد.

یک مطالعه متفاوت نشان داد که بیماران مبتلا به COVID-19 که دارای ویتامین D کافی هستند ، 51.5 درصد خطر مرگ در اثر بیماری و خطر قابل توجهی را برای عوارض کاهش می دهد. متخصصان پزشکی این نظریه را مطرح می كنند كه حفظ سطح كافی ویتامین D ممكن است به كاهش خطر ابتلا به ویروس كمک كند یا به بهبودی از COVID-19 شدید برای برخی افراد كمک میكند ، هرچند كه آزمایشات بیشتری لازم است.

محققان 216 بیمار COVID-19 را در بیمارستانی در اسپانیا بررسی کردند. دانشمندان بیماران را با گروه های داده دیگری تطبیق دادند. بررسی های بدست آمده از این تحقیق عبارتند از :

  • از کل بیماران ، 82.2 درصد کمبود ویتامین D داشتند.
  • در این تحقیق میزان ویتامین D در مردان کمتر از زنان بود.
  • افرادی که COVID-19 داشتند و سطح ویتامین D کمتری داشتند ، مارکرهای التهابی بیشتری مانند فریتین و D-dimer نیز داشتند.
  • در افراد کمبود ویتامین D شیوع فشار خون بالا و بیماری های قلبی عروقی بیشتر بود. این مطالعه نشان داد که آنها مدت بیشتری در بیمارستان برای COVID-19 اقامت داشتند.

دکتر هانس کنراد بیالسکی ، استاد دانشگاه هوهنهایم که ویتامین D و COVID-19 را ارزیابی کرده است ، گفت: بیماری های همراه مانند فشار خون ، دیابت و چاقی با وضعیت پایین ویتامین D در ارتباط است.

با همه اینها آیا باید ویتامین D استفاده کنیم؟

همه ما می دانیم که رعایت برنامه غذایی مناسب و صحیح نقش مهمی در تقویت دستگاه ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری ویروسی کووید ۱۹ دارد همچنین مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: مصرف "ویتامین دی" حتی در دوران ابتلا به ویروس کرونا نیز از اهمیت و تاثیر زیادی بر کاهش شدت بیماری کووید ۱۹ و بهبودی سریع فرد بیمار برخوردار است.

جو آن منسون از مدرسه پزشکی هاروارد اخیرا در مجله نیویورک تایمز توصیه کرده است که برای داشتن سبک زندگی سالم باید به حد کافی ویتامین D مصرف شود. برای داشتن زندگی سالم همچنین باید بیشتر در محیط‌های باز قرار گرفت و مواد غذایی سرشار از ویتامین D مصرف کرد مانند تخم‌مرغ، قارچ‌هایی که در آفتاب خشک شده ‌اند، ماهی سالمون و سایر ماهی‌های چرب. البته باید بدانید که در مصرف ویتامین D نباید زیاده ‌روی کرد چرا که مصرف زیاد این ویتامین در بدن می‌تواند باعث آسیب به کلیه‌ ها شده و ریتم قلب را مختل کند یا در حالت شدید باعث بیهوشی شود.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}