بررسی و شناخت انواع آزمایش های هورمون شناسی

هورمون‌ ها در غدد درون ‌ریز ساخته می ‌شوند. سیستم غدد درون ‌ریز شامل غدد مختلفی در بدن است. این غدد ترشحات خود را به جریان خون می‌ ریزند و در واقع هورمون ‌های ترشح شده از غدد درون ‌ریز نقش پیام‌ رسان شیمیایی را در بدن بازی می‌ کنند و بسیاری از توانایی‌ های بدن به این واسطه ممکن می ‌شود. برای بررسی و شناخت انواع آزمایش های هومون شناسی کافیست برروی لینک کلیک کنید.

انواع آزمایش های هورمون شناسی

آزمایش هورمون تستوسترون (Testosterone) :

این آزمایش به بررسی میزان سطح هورمون تستوسترون می پردازد و باید بدانید که آندروژن ها شامل DHEA، تستوسترون و اندروستن دیون می باشند. DHEA در غده فوق کلیه، در روند تولید آلدوسترون و کورتیزول ساخته می شود. DHEA در تخمدان ها یا بیضه ها به روش denovo تولید می گردد. برای بررسی بیشتر آزمایش هورمون تستوسترون کافیست برروی لینک کلیک کنید.

آزمایش تری یدوتیرونین T3 (پرکاری تیرویید) :

از این آزمایش برای تشخیص هیپرتیروییدی یعنی همان پرکاری تیرویید استفاده می شود.همچنین جهت پیگیری درمان های جایگزین و تشخیص توکسیکوز T3 (افزایش بیش از حد T3 ) استفاده می شود. برای بررسی بیشتر آزمایش تری یدوتیرونین T3 کافیست برروی لینک کلیک کنید.

آزمایش آلدسترون :

آلدوسترون هورمونی است که توسط قشر غده فوق کلیه تولید شده و یک مینرالوکورتیکوئید قوی است. تولید آلدوسترون ابتدا توسط سیستم رنین-آنژیوتانسین تنظیم می شود. این سیستم ابتدا سبب کاهش موثر جریان خون کلیوی عناصر گلومرولی شده تا رنین آزاد شود. این آزمایش برای تشخیص هایپرآلدوسترونیسم و افتراق آلدوسترونیسم اولیه (بیماری غده فوق کلیه) از ثانویه (بیماری خارج از غده فوق کلیه) استفاده می شود. برای بررسی بیشتر آزمایش آلدسترون کافیست برروی لینک کلیک کنید.

آزمایش کورتیزول ( هیدروکورتیزون، کورتیزول سرم ) :

کورتیزول یک گلوکوکلورتیکوئید قوی است که توسط قشر غده فوق کلیه تولید می شود و بر متابولیسم کربوهیدارت ها، پروتئین ها و چربی ها اثر می گذارد. کورتیزول اثر عمیقی بر سطح گلوکز دارد و به نظر می رسد با تحریک گلوکونئوژنز، گلوکز را افزایش دهد. اثر انسولین را نیز مهار کرده و مانع انتقال گلوکز به داخل سلول ها می شود. برای بررسی بیشتر آزمایش کورتیزول کافیست برروی لینک کلیک کنید.

آزمایش تیروکسین توتال :

این آزمایش، نوزادان را برای تشخیص کم کاری تیروئید مورد بررسی قرار می دهند. این آزمایش یکی از آزمایش های بسیار قابل اعتماد برای بررسی فعالیت تیروئید می باشد اما نتایج آن تحت تاثیر TBG قرار می گیرد، لذا بهتر است همزمان مورد بررسی قرار گیرند. برای بررسی بیشتر آزمایش تیروکسین توتال کافیست برروی لینک کلیک کنید.

آزمایش هورمون رشد (GH) , هورمون سوماتوتروپین :

این هورمون وظیفه تنظیم رشد از بدو تولد تا انتهای بلوغ را بر عهده دارد. از این آزمایش برای شناسایی کمبود GH در جوانان که دچار تاخیر در بلوغ جنسی، کوتاه قامتی و یا سایر نقایص رشد شده اند، استفاده می شود. برای بررسی بیشتر آزمایش هورمون رشد کافیست برروی لینک کلیک کنید.

آزمایش هورمون محرک تیروئید - تیروتروپین :

از این آزمایش برای تشخیص اختلالات تیروئید مانند هیپوتیروئید و هایپر تیروئید ،پایش درمان تیروئید و تفکیک منشا این اختلاات استفاده میشود. در افرادی که افزایش اندازه گواتر دارند. هورمون تیروئید وظیفه تنظیم سوخت و ساز و انرژی موجود در بدن، متابولیسم، رشد مغز و عملکرد دستگاه عصبی را بر عهده دارد. اصلی ترین کار این هورمون تحریک تیروئید و انتشار هورمون های تیروئیدی می باشد.برای بررسی بیشتر آزمایش هورمون محرک تیروئید کافیست برروی لینک کلیک کنید.

توجه : با توجه به شیوع کرونا، آزمایشگاه مندل به صورت درب منزل و آنلاین تست کرونا را با بالاترین کیفیت انجام می دهد، برای انجام تست کرونا در منزل کافیست برروی لینک کلیک کنید.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}