تاثیر استرس روی سیستم ایمنی بدن

بین همه بیماری های موجود و استرس اتباطی وجود دارد که بیماری ویروس کرونا از این قائده مستثنی نیست. افراد مبتلا به ویروس کرونا اگر تحت استرس قرار بگیرند دچار تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شوند. استرس نه تنها بر روی سلامت روان بلکه تاثیر مستقیم بر روی سیستم ایمنی بدن افراد می گذارد و کار سیستم ایمنی بدن محافظت از ما در برابر عوامل و هجوم موارد مضر است که فرد را در برابر انواع بیماری ها واکسینه می کند.

توجه : شما می توانید تست کرونا را در آزمایشگاه مندل به صورت غیر حضوری انجام دهید به این منظور کافیست برروی لینک تست کرونا در منزل کلیک کنید.

سیستم ایمنی بدن چیست ؟

سیستم ایمنی بدن مجموعه ای از میلیاردها سلول است که از طریق جریان خون عبور می کنند. آنها در داخل و خارج از بافت ها و اندام ها حرکت می کنند و از بدن در برابر اجسام خارجی (آنتی ژن ها) مانند باکتری ها ، ویروس ها و سلول های سرطانی دفاع می کنند. برای مثال، وقتی دست خود را می برید، همه جور باکتری و ویروسی از قسمت بریده شده وارد جریان خون شده و به بدن حمله می کنند، در این شرایط، بدن شروع می کند به مبارزه با بیگانگان و همزمان بخش های دیگری مشغول به بستن زخم هستند.

تاثیر استرس روی سیستم ایمنی بدن

تاثیر استرس بر سیستم ایمنی بدن :

انواع اصلی سلول های ایمنی سلول های سفید خون هستند. دو نوع گلبول سفید وجود دارد - لنفوسیت ها و فاگوسیت ها. کار سیستم ایمنی محافظت از بدن در برابر عوامل و سایر موادی است که باعث بروز بیماری می‌­شود و برای بدن مضر است. سلول­‌های سیستم ایمنی (یعنی گلبول سفید) از طریق خون در سراسر بدن جریان دارد و در اندام­‌های مختلفی، از جمله مغز استخوان، غده­‌ی تیموس، غدد لنفاوی و طحال نیز دیده می­‌شود. گلبول سفید انواع مختلفی دارد ولی مهم‌­ترین نوع آن در این زمینه لنفوسیت است. 

هنگامی که استرس در عملکرد سیستم ایمنی بدن تغییر ایجاد ­‌کند یعنی، زمانی که فردی دچار استرس شود بطور طبیعی با کاهش شدید میزان تکثیر سلول­‌های کشنده‌ مواد مضر در بدن مواجه می شود و بدین وسیله می توان بیان کرد که بین مدت زمان استرس و میزان تغییر ایمنی بدن، ارتباط وجود دارد.

  • وقتی استرس داریم ، توانایی سیستم ایمنی بدن برای مقابله با آنتی ژن ها کاهش می یابد. به همین دلیل بیشتر در معرض عفونت هستیم.
  • هورمون استرس کورتیکواستروئید می تواند اثربخشی سیستم ایمنی بدن را سرکوب کند (به عنوان مثال تعداد لنفوسیت ها را کاهش می دهد)
  • استرس همچنین می تواند بر سیستم ایمنی بدن تأثیر غیرمستقیم بگذارد زیرا فرد ممکن است از استراتژی های ناسالم مقابله با رفتار برای کاهش استرس خود مانند نوشیدن و سیگار استفاده کند.

تاثیر استرس بر بیماری های گوارشی :

پاسخ های استرس بر سیستم هضم تأثیر دارد. در هنگام استرس هضم غذا مهار می شود. بعد از استرس ، فعالیت گوارشی افزایش می یابد. این ممکن است بر سلامت سیستم گوارش تأثیر بگذارد و باعث ایجاد زخم شود. آدرنالین ترشح شده در هنگام پاسخ به استرس همچنین ممکن است باعث ایجاد زخم معده شود.

استرس همچنین می تواند بر بیماری تأثیر غیرمستقیم بگذارد زیرا با انواع عادات بد همراه است (استراتژی های مقابله ای) ، به عنوان مثال سیگار کشیدن ، نوشیدن الکل بیش از حد ، رژیم غذایی نامناسب به دلیل کمبود وقت ، عدم ورزش به همان دلیل ، کمبود خواب و ... که همه اینها بر سلامتی فرد تأثیر سو دارند.

 

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}