تفاوت های سرماخوردگی ، کرونا و آنفولانزا

با توجه به همه گیری ویروس کرونا برای همه ما دست کم یک بار این حالت به وجود آمده که هرگونه گرفتگی گلو، آبریزش بینی یا سرفه این سؤال را ایجاد می‌کند که آیا من کرونا ویروس دارم؟ بنابراین دانستن تفاوت کرونا و آنفولانزا همچنین تفاوت کرونا و سرماخوردگی برای همه ما لازم است و می تواند نگرانی داشتن یا نداشتن ویروس کرونا را تا حدودی از ما بردارد.

اگر آبریزش بینی دارید یا چشمتان می­ خارد، لزوما به ویروس جدید کرونا مبتلا نشده­ اید. اما اگر سرفه می­ کنید، احساس خستگی شدید و تب دارید، ممکن است به کووید-19 مبتلا شده باشید. از طرفی شاید هم فقط آنفلونزای فصلی گرفته باشید. به منظور تشخیص احتمالی ابتلا به کرونا می توانید از تست کرونا استفاده کنید و در صورتی که نیاز دارید این آزمایش را در منزل انجام دهید کافیست برروی لینک تست کرونا در منزل کلیک کنید.

تفاوت های سرماخوردگی ، کرونا و آنفولانزا

تفاوت های آنفولانزا با ویروس کرونا :

آنفلوانزا اغلب به همراه تب بالای 40 درجه و به همراه درد پشت و درد عضلانی می باشد، اما علائم ویروس کرونا تب خفیف تر به همراه تنگی تنفس و سرفه های مداوم و عمیق می باشد.

سرعت انتقال یک نقطه تفاوت مهم بین این دو ویروس است. آنفلوآنزا دارای یک دوره انکوباسیون میانه کوتاهتر (مدت زمان عفونت تا بروز علائم) و یک سری سریال کوتاهتر (زمان بین موارد متوالی) نسبت به ویروس COVID-19 است. فاصله سریال برای ویروس COVID-19 5-6 روز برآورد شده است ، در حالی که برای ویروس آنفلوانزا ، فاصله سریال 3 روز است. این بدان معنی است که آنفلوانزا می تواند سریعتر از COVID-19 گسترش یابد.

برای ویروس COVID-19 ، داده های اولیه نشان می دهد که کودکان کمتر از بزرگسالان تحت تأثیر قرار می گیرند و میزان حملات بالینی در گروه سنی نوزاد تا 19 سال پایین است. اطلاعات اولیه بیشتر از مطالعات انتقال خانگی در چین نشان می دهد که کودکان از بزرگسالان آلوده هستند ، نه برعکس اما در شیوع آنفولانزا کودکان هم مانند بزرگسالان درخطر ابتلا بودند.

برای COVID-19 ، داده های تا به امروز حاکی از آن است که 80٪ از عفونت ها خفیف یا بدون علامت هستند ، 15٪ عفونت شدید ، نیاز به اکسیژن و 5٪ عفونت های حیاتی هستند. این بخشهای عفونت شدید و بحرانی بالاتر از مواردی است که برای عفونت آنفلوانزا مشاهده می شود.

کسانی که بیشتر در معرض خطر عفونت شدید آنفلوانزا هستند ، کودکان ، زنان باردار ، سالخوردگان ، مبتلایان به بیماریهای مزمن پزشکی و کسانی که سیستم ایمنی ندارند. برای COVID-19 ، درک فعلی ما این است که سن بالاتر و شرایط زمینه ای خطر ابتلا به عفونت شدید را افزایش می دهد.

مرگ و میر ناشی از COVID-19 بالاتر از آنفلوانزا ، به ویژه آنفلوانزای فصلی به نظر می رسد. اگرچه درک واقعی مرگ و میر ناشی از COVID-19 مدتی طول خواهد کشید ، اما داده هایی که تاکنون در اختیار داریم نشان می دهد که نسبت مرگ و میر خام (تعداد مرگ گزارش شده تقسیم بر موارد گزارش شده) بین 3-4٪ است و در مورد آنفلوانزای فصلی ، مرگ و میر معمولا زیر 0.1٪ است.

تفاوت کرونا با سرماخوردگی :

علائم سرماخوردگی معمولا آبریزش بینی و همچنین گلودرد، سردرد و عموما داشتن احساسی ناخوشایند است. سرفه خفیف ناشی از ترشحات پشت حلق و همچنین عطسه نیز ممکن است رخ دهد، اما احتمال خارش کمتر است. علائم شدیدتر مانند تب و تنگی نفس علائم کلاسیک سرماخوردگی نیست.

ویروس کرونا در افراد سالم و جوان بیشتر شبیه به سرماخوردگی خود را نشان می دهد اما COVID-19 ، می تواند باعث بیماری شدید در گروه های خاصی شود. به عنوان مثال ، به نظر می رسد افراد مسن و افراد در هر سنی با بیماری های شدید زمینه ای مانند بیماری قلبی ، بیماری ریوی و دیابت، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری جدی COVID-19 هستند و در حال حاضر هیچ درمانی یا واکسنی برای COVID-19 وجود ندارد.

علائم COVID-19 می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تب و یا لرز
  • سرفه (معمولا خشک)
  • تنگی نفس یا دشواری در تنفس
  • خستگی 
  • درد 
  • سردرد 
  • گلودرد (بعضی اوقات)

اگرچه ممکن است هنگام سرماخوردگی احساس خوبی نداشته باشید اما علائم آن در مقایسه با ویروس های تهاجمی مانند آنفولانزا خفیف است. سرماخوردگی می تواند باعث علائم زیر شود:

  • آبریزش بینی یا گرفتگی بینی
  • سرفه (خفیف)
  • خستگی (گاهی اوقات)
  • عطسه کردن
  • گلو درد
  • سردرد (به ندرت)

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}