تست پاپ اسمیر را در آزمایشگاه مندل انجام دهید! هرآنچه که باید از این آزمایش بدانید!

آزمایش پاپ اسمیر یا Pap Smear که نام دیگر آن تست پاپ Pap Test است روشی برای تشخیص سرطان دهانه رحم در زنان می باشد. در این روش سلول ها از دهانه رحم که قسمت باریک و پایینی رحم بوده و در بالای واژن قرار دارد، جمع آوری می شوند. افرادی که سرطان دهانه رحم در آن ها طی مراحل اولیه شناسایی می شود، شانس بالاتری برای درمان دارند.

نکته : کاربر گرامی در صورتی که می خواهید به صفحه مربوط به خدمات پاپ اسمیر مراجعه کنید تا این آزمایش را انجام دهید کافیست برروی لینک آزمایش پاپ اسمیر کلیک کنید یا با شماره 02188198077 تماس بگیرید.

به وسیله این تست می توان از تغییرات سلول های رحمی به احتمال بروز سرطان در آینده پی برد. شناسایی این سلول های غیر عادی توسط پاپ اسمیر اولین مرحله در توقف شیوع احتمالی سرطان دهانه رحم است. این تست در آزمایشگاه آنلاین مندل با قیمت مناسب و دقت بالا انجام می شود. شما می توانید با کلیک برروی لینک آزمایش پاپ اسمیر به صفحه خدمات آزمایشگاه مندل وارد شوید و انجام این آزمایش را از طریق صفحه مربوطه ثبت و انجام دهید.

انجام تست پاپ اسمیر از چه چیزی جلوگیری می کند؟

در تست پاپ اسمیر (Pap smear) ، سلول هایی از دهانه رحم جمع آوری شده و به آزمایشگاه فرستاده میشود. شناسایی زود هنگام سرطان دهانه رحم که با آزمایش پاپ اسمیر ممکن میشود، احتمال موفقیت درمان را بسیار بیشتر میکند. همچنین در پاپ اسمیر میتوان تغییراتی در سلول های دهانه رحم را که نشان میدهند در آینده سرطان ایجاد میشود (پیش سرطانی) شناسایی کرد. شناسایی این سلول های غیر طبیعی اگر زود انجام شود از بروز سرطان دهانه رحم جلوگیری میکند.

سرطان دهانه رحم چیست؟

سرطان دهانه رحم، سرطانی نسبتا شایع است و در بسیاری از مواقع عوارض بسیار خطرناکی را برای بانوان به دنبال دارد.سرطان دهانه رحم نوعی سرطان است که در سلول‌های قسمت پایین رحم و متصل به واژن، رخ می‌دهد. هنگامی که سلول‌های دهانه رحم رشد غیر طبیعی دارند و به سرعت تکثیر می‌شوند، سرطان گردن رحم اتفاق می‌افتد. امروزه از تست پاپ اسمیر جهت شناسایی سلول های سرطانی یا پیش سرطانی دهانه رحم استفاده می شود و از آنجایی که تست ارزان و ساده ای است، انجام غربالگری سرطان دهانه رحم بصورت سالیانه توسط پاپ اسمیر بسیار پیشنهاد می شود.

آزمایش پاپ اسمیر

آزمایش سرطان دهانه رحم :

آزمایشی که به منظور تشخیص سرطان در دهانه رحم زنان انجام می شود با نام پاپ اسمیر یا pap Smear شناخته می شود. آزمایشگاه مندل به عنوان یکی از خدمات خود این آزمایش را انجام می دهد. برای انجام این آزمایش در آزمایشگاه مجهز و تخصصی مندل می توانید برروی لینک آزمایش پاپ اسمیر کلیک کنید.

این تست چند وقت یک بار باید انجام شود؟

زنانی که بالای 21 سال دارند و رابطه جنسی ندارند نیاز به انجام این آزمایش ندارند و زنانی بالای 21 سال دارند هم باید هر 3 سال یک بار این آزمایش را انجام دهند. زنان بالای 21 سال که دارای رابطه جنسی هستند می بایست هر 3 سال یک بار این آزمایش را انجام دهند، زنان بین 21 تا 29 سال هم هر 3 سال یک بار و خانوم های 30 تا 65 سال هر 3 تا 5 سال باید این آزمایش را انجام دهند.

جواب عادی در پاپ اسمیر:

اگر در جریان تست پاپ اسمیر تنها سلول های عادی رحمی مشاهده شود، جواب آزمایش منفی خواهد بود و تا آزمایشات بعدی پاپ اسمیر و تست لگنی نیازی به درمان یا تست خاصی نخواهد بود.

جواب غیر عادی در پاپ اسمیر:

اگر در تست، سلول های غیر عادی مشاهده شوند، جواب آزمایش مثبت خواهد بود. جواب مثبت به معنای داشتن سرطان دهانه رحم نیست. جواب مثبت به نوع سلول های شناسایی شده در تست بستگی دارد. برخی از کلماتی که توسط پزشک معالج بیان می شود و متعاقبا کارهایی که می بایست انجام پذیرد عبارتند از :

سلول های غیر عادی پولکی با اهمیت نامشخص (ASCUS) :

سلول های پولکی نازک و مسطح بوده و به روی سطح یک رحم سالم رشد می کنند. در مورد ASCUS، پاپ اسمیر سبب آشکار شدن سلول های پولکی تا حدی غیرعادی می شود اما تغییرات به وضوح مبین وجود سلول های پیش سرطانی نخواهند بود. در تست با پایه مایع، پزشک می تواند برای بررسی حضور ویروس هایی مانند برخی انواع ویروس HPV که سبب شیوع سرطان می شوند، به تحلیل مجدد بپردازد. در صورت عدم وجود ویروس های پرخطر، سلول های غیرعادی مشاهده شده در نتیجه تست نگرانی خاصی ایجاد نخواهند کرد.

ضایعه پولکی درون مخاطی (Squamous intraepithelial lesion) :

از این عبارت برای نشان دادن احتمال پیش سرطانی بودن سلول های جمع آوری شده از رحم استفاده می شود. اگر روند رشد تغییرات کند باشد، بدان معناست که در صورت وجود ضایعه پیش سرطانی، با توجه به اندازه، شکل و دیگر مشخصه های سلول ها زمان زیادی تا تبدیل این سلول ها به سرطان باقی مانده است. در صورت رشد سریع تغییرات، احتمال تبدیل شدن سریعتر این ضایعه به سرطان بالاست. در این حالت نیاز به آزمایشات تشخیصی بیشتری می باشد.

سلول های غده ای غیر عادی (Atypical glandular cells) :

سلول های غده ای شکل سبب تولید خلط شده و در قسمت ورودی دهانه رحم رشد می کنند. این سلول ها ممکن است تا حدودی غیر عادی به نظر برسند اما زمان تبدیل شدن آن ها به سلول های پیش سرطانی مشخص نیست. برای مشخص نمودن منبع این سلول ها و اهمیت آن ها نیاز به آزمایشات بیشتری می باشد.

سلول سرطانی پولکی یا سلول های غده ای سرطانی (Squamous cell cancer یا Adenocarcinoma cells) :

در صورت مشاهده این نتیجه وجود سلول های سرطانی جمع آوری شده در تست و تشخیص آن ها توسط پزشک معالج بسیار بالاست. عبارت سلول سرطانی پولکی به سرطان هایی اطلاق می شود که در سلول های سطح صاف رحم به وجود می آیند. غده سرطانی به سرطان هایی گفته می شود که در سلول های غده ای به وجود می آیند. در صورت مشاهده چنین سلول هایی اقدام به ارزیابی های سریع خواهد شد. در صورتی که تست پاپ اسمیر غیر عادی باشد، پزشک با انجام کلپوسکوپی که استفاده از ابزاری درشت نما است (کلوسکوپ) به آزمایش بافت های رحم، واژن و دهانه رحم می پردازد.

نتایج غیر عادی در تست پاپ اسمیر:

دلایل زیر می تواند سبب اختلال در نتایج آزمایش شده و نتایج غیر صحیح و نادرست به وجود آورد :

سیگار کشیدن، که ممکن است خطر انتقال عفونت HPV را به سرطان دهانه رحم افزایش دهد، تغییرات در هورمون ها، مانند حاملگی یا یائسگی، رشد یا کیست های خوش خیم (غیرسرطانی)، عفونت مانند؛ عفونت قارچی یا التهاب و مشکلات سیستم ایمنی بدن شما ناشی از داروهای خاص یا مشکلات بهداشتی مانند دیابت، سرطان، HIV و یا بیماری های خود ایمنی.

آمادگی های لازم برای انجام آزمایش پاپ اسمیر :

برای اطمینان از کارایی و اثرگذاری بیشتر آزمایش پاپ اسمیر، قبل از انجام آن مراحل زیر باید انجام شود :

بعد از زایمان نیز باید 12 صبر کنید و بعد آزمایش پاپ اسمیر را پیگیری کنید.
2 روز قبل از انجام آزمایش از برقراری رابطه جنسی، دوش گرفتن یا استفاده از دارو های واژنی یا فوم های اسپرم کش و کرم و ژل خودداری بشود، زیرا این مواد می توانند سبب دور شدن سلول های غیر عادی شده یا آن ها را بپوشانند.
در دوران قاعدگی این آزمایش هفته نباید انجام شود، درصورت امکان اجازه دهید این دوران سپری شود زیرا در این دوران احتمال دارد که نتیجه آزمایش کاملا صحیح نباشد.

کسانی که به آزمایش پاپ اسمیر نیاز دارند؟

  • HIV مثبت هستید
  • اگر بین 20 تا 50 سال سن دارید 
  • رابطه جنسی دارید
  • شما سیستم ایمنی ضعیف از شیمی درمانی یا پیوند عضو دارید

آیا این آزمایش با غربالگری ویروس پاپیلومای انسانی (آزمایش HPV) همراه است؟

HPV ویروسی است که باعث ایجاد زگیل می شود و احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد. انواع HPV 16 و 18 دلایل اصلی سرطان دهانه رحم هستند. اگر HPV دارید ، ممکن است در معرض خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم قرار داشته باشید. بدون توجه به وضعیت فعالیت جنسی شما ، هنوز هم باید بر اساس سن خود، آزمایش پاپ اسمیر را منظم انجام دهید. این امر به این دلیل است که ویروس HPV سالها می تواند خاموش باشد و به طور ناگهانی فعال شود. برای انجام آزمایش hpv می توانید برروی لینک کلیک کنید.

چه افرادی نیاز به انجام آزمایش پاپ اسمیر ندارند؟

در سن بالای 65 سال : معمولا پزشکان اتفاق نظر دارند که زنان بالای 65 سال اگر در آزمایش های پاپ اسمیر قبلی هیچ علائمی از سرطان نداشته اند، میتوانند غربالگری را ادامه ندهند.

پس از برداشتن رحم (هیسترکتومی) : پس از برداشتن کامل رحم (که طی آن کل رحم و دهانه رحم برداشته میشود) احتمالا پزشک به شما میگوید نیازی به پاپ اسمیر ندارید. اگر علت هیسترکتومی شما یک بیماری غیر سرطانی مانند فیبروم بوده است ممکن است بتوانید پاپ اسمیر منظم را قطع کنید اما اگر این درمان برای بیماری سرطانی یا پیش سرطانی دهانه رحم انجام شده باشد ممکن است توصیه شود تست را به شکل منظم ادامه دهید.

مزایای انجام آزمایش پاپ اسمیر :

آزمایش پاپ اسمیر (Pap Smear) که نام دیگر آن تست پاپ (Pap Test) است روشی برای تشخیص سرطان دهانه رحم در زنان می باشد. در این روش سلول ها از دهانه رحم که قسمت باریک و پایینی رحم بوده و در بالای واژن قرار دارد، جمع آوری می شوند. افرادی که سرطان دهانه رحم در آن ها طی مراحل اولیه شناسایی می شود، شانس بالاتری برای درمان دارند. به وسیله این تست می توان از تغییرات سلول های رحمی به احتمال بروز سرطان در آینده پی برد. شناسایی این سلول های غیر عادی توسط پاپ اسمیر اولین مرحله در توقف شیوع احتمالی سرطان دهانه رحم است.

خطرات و عوارض تست پاپ اسمیر :

پاپ اسمیر یک روش غربالگری بی خطر و مطمئن برای سرطان دهانه رحم است اما عاری از خطا نیست. این امکان وجود دارد که تست نتیجه منفی کاذب بدهد یعنی نشان بدهد هیچ ناهنجاری وجود ندارد در حالی که سلولهای غیر طبیعی وجود دارند. نتیجه منفی کاذب به این معنی نیست که اشتباهی رخ داده است.

عواملی که میتوانند به نتیجه منفی کاذب منجر شوند عبارتند از:

  • خون یا سلول های التهابی مانع مشاهده سلولهای غیر طبیعی شده اند
  • کافی یا مناسب نبودن برداشت سلولها
  • کم بودن تعداد سلول های غیر طبیعی

تست پاپ اسمیر در آزمایشگاه مندل چگونه انجام می شود؟

این تست در مطب پزشک و فقط در چند دقیقه انجام می شود. برای این تست درآوردن کامل لباس ها یا بخش پایین تنه کافی می باشد. سپس در حالی که زانو ها خم است بیمار باید روی تخت آزمایش به صورت طاقباز دراز بکشد و پزشک به آرامی وسیله ای شبیه به برس یا فرچه را در داخل واژن فرو برده و به آرامی سلولهای دهانه رحم و انتهای واژن را بر می دارد.

نمونه برداری از رحم خطری نخواهد داشت. تعدادی از پزشکان نیز از ابزاری به نام سیتوبراش استفاده می‌کنند که ترکیبی است از کاردک و قلم ‌مو، بستگی به آزمایشی که انجام می شود پزشک نمونه های جمع آوری شده را به داخل ظرفی که حاوی مایعی مخصوص برای حفظ نمونه است (تست پاپ اسمیر با پایه مایع) یا داخل یک اسلاید شیشه ای (تست پاپ اسمیر مرسوم) انتقال می دهد.

نمونه ها به آزمایشگاه انتقال داده می شود و برای شناسایی ویژگی های سلول هایی که نشان دهنده سرطانی یا پیش سرطانی بودن رحم هستند، زیر میکروسکوپ آزمایش می شوند. موارد غیر تشخیصی مانند سلول های خون، سلول های التهابی و موکوس حذف می شوند و آزمایشگر تنها سلول های دهانه رحم را منتقل می کند. برای انجام آزمایش پاپ اسمیر برروی لینک کلیک کنید.

تست پاپ اسمیر

 

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}