محققان واکسن روسی کرونا را با قطعیت تایید نمی کنند

واکسن روسی کرونا

روسیه واکسن کرونا ویروس را بدون آزمایش گسترده تصویب کرده است و پزشکان هشدار می دهند که ممکن است این امر پیامدهای خطرناکی داشته باشد. ولادیمر پوتین رئیس جمهور روسیه روز سه شنبه اعلام کرد که وزارت بهداشت این کشور واکسن کرونا را برای استفاده گسترده در موارد اضطراری آماده کرده است. برای انجام آزمایش کرونا می توانید برروی لینک کلیک کنید.

فهرست آنچه در این مقاله می خوانید:

پوتین افزود یکی از دختران وی این واکسن را با حداقل عوارض جانبی آن دریافت کرده است.

اخیرا پوتین در یک جلسه دولتی اثر بخشی واکسن را تائید کرد و نام آن را Sputnik V اعلام کرد و افزود ما باید قدردان کسانی باشیم که این قدم مهم را برای ما و جهانیان برداشتند.

وزارت بهداشت روسیه امیدوار است که تولید واکسن را تا ماه اکتبر آغاز کند و قصد دارد اولین دوز های آن را برای کارکنان درمانی مورد استفاده قرار دهد.

اما این اعلامیه با شک و تردید محققان در جهان همراه است چراکه نتایج آزمایشات به طور دقیق در اختیار آنها قرار داده نشده است تا آنها بتوانند عوارض جانبی آن را مورد بررسی قرار دهند.

از طرفی ایمونولوژیست ها نگران خطرات احتمالی این امر هستند.آنچه روسیه در مورد واکسن Sputnik V می گوید در مقایسه با آنچه تاکنون نتایج نشان می دهند متفاوت است.

واکسن روسی Sputnik V ممکن است بی خطر و یا موثر نباشد

واکسنی که روسیه آن را تولید کرده است شامل بخش هایی از پروتئین ویروس کرونا است که از طریق یک آدنو ویروس که ویروسی نسبتا بی ضرر است مورد آزمایش قرار گرفته است.

از نظر تئوری این واکسن می بایست ایمنی بدن را از طریق تولید آنتی بادی بالا ببرد و بدن را در مورد مقابله با ویروس مقاوم گرداند.

پوتین واکسن اسپاتنیک  را اولین واکسن کرونا در جهان می نامد اما این جمله این معنی را نمی دهد که این واکسن اولین واکسن تائید شده است.

به گزارش Biocentury این واکسن یکی از دوازده واکسنی است که در جهان تاکنون فاز 1 و 2 آزمایشات تولید واکسن کرونا را پشت سر گذاشته اند و این آزمایشات اولیه معمولا شامل تست این واکسن بروی گروه های کوچکی از داوطلبین انسانی است .

طبق پرونده های موجود در کتابخانه ملی پزشکی آمریکا آزمایشات فاز 1و 2 واکسن Sputnik V شامل 76 شرکت کننده بوده است.

38 شرکت کننده درآن آزمایش دو دوز از این واکسن را دریافت کرده اند و بدنشان آنتی بادی مورد نظر را تولید کرده است و عوارض جانبی  بسیار خفیفی شامل درجه حرارت بالا و سردرد گزارش شده است.

اما کارشناسان هشدار می دهند که نتایج آزمایشات اولیه تحت بررسی و مقایسه قرار نگرفته است و این واکسن هنوز مهمترین مرحله آزمایشی خود یعنی فاز سوم را پشت سر نگذاشته است.

طبق اعلام پوتین " واکسن آماده است و برای استفاده گسترده شهروندان به تولید انبوه خواهد رسید چراکه تمام تستهای مورد نظر را پشت سر گذاشته است"

اما طبق استاندارد های بالینی این امر درست نمی باشد و واکسن روسی کرونا (اسپاتینک پنج) تا زمانی که فاز سوم آزمایشات را پشت سر نگذاشته است ممکن است عوارض خطرناکی داشته باشد.

فاز سوم آزمایشات نیز باید بین هزاران نفر در مکان های جرافیایی متفاوت صورت پذیرد.

رئیس سازمان غذا دارو آمریکا اذعان داشت به انجام فاز سوم این واکسن توسط روسیه مشکوک هستیم .

کریل دیمیتری اف، مدیرعامل صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه افزود: آزمایشهای بالینی در کشورهای مختلف مانند ایالت متحده عربی و عربستان سعودی در حال انجام است.

در سال 2016 در مورد ساخت برخی داروها بسیاری اذعان داشتند که در مرحله سوم تست های آنها می تواند موفقیت آمیز باشد این درحالی است که تست های انجام شده بین 640 نفر برای 344 نفر ناموفق بوده است یعنی حدود 54 درصد و تست های دارویی 302 برنامه بهداشتی معمولا 50 درصدشان رد می شوند.

بر اساس سازمان بهداشت جهانی حداقل شش واکسن دیگر نیز تا به امروز فاز 1 و 2 را پشت سر گذاشته اند و در کشور دیگر در حال بررسی فاز سوم هستند.

به گزارش نیورک تایمز یکی دیگر از این واکسن ها وارد فاز سوم در عربستان خواهد شد.طبق اعلام وزارت بهداشت روسیه : این واکسن می تواند تا دوسال مصونیت ایجاد کند. اما تاکنون محققان نتوانسته اند به این مهم دست یابند که تا چه مدت آنتی بادی های ویروس کرونا می تواند در بدن ایجاد ایمنی کند بنابراین غیر منطقی است که بگوییم واکسن ساخته شده برای دوسال می تواند ایمنی بدن را تامین کند.

محققان همچنان در مورد بسیاری از واکسن ها پس از گذشت ده سال در حال یادگیری و آزمون خطا هستند.

یکی از سازمان های دارویی روسیه تولید انبوه واکسن Sputnik V را در این مدت کوتاه امری نادرست خوانده و از روسیه خواسته است ثبت نام متقاضیان را متوقف کند.این سازمان افزود این واکسن تاکنون روی چند صد نفر آزمون شده است و برای تولید جهانی نیاز به گذراندن کامل فاز 3 برای این واکسن می باشد.

مجموعه آزمایشگاه مندل برای راحتی شما در زمان شیوع کرونا آزمایش کرونا را به صورت آنلاین و در منزل انجام می دهیم به این منظور کافیست برروی لینک آزمایش کرونا کلیک کنید.

آزمایش کرونا در منزل

منبع: Business Insider
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}