آزمایش pap smear (پاپ اسمیر)

آزمایش پاپ اسمیر (Pap Smear) که نام دیگر آن تست پاپ (Pap Test) است روشی برای تشخیص سرطان دهانه رحم در زنان می باشد. در این روش سلول ها از دهانه رحم که قسمت باریک و پایینی رحم بوده و در بالای واژن قرار دارد، جمع آوری می شوند. افرادی که سرطان دهانه رحم در آن ها طی مراحل اولیه شناسایی می شود، شانس بالاتری برای درمان دارند. به وسیله این تست می توان از تغییرات سلول های رحمی به احتمال بروز سرطان در آینده پی برد. برای انجام آزمایش پاپ اسمیر می توانید برروی لینک کلیک کنید.

چگونگی انجام آزمایش پاپ اسمیر :

آزمایش پاپ اسمیر در مطب پزشک و فقط در چند دقیقه انجام می شود. برای این آزمایش درآوردن کامل لباس ها یا بخش پایین تنه کافی می باشد. سپس در حالی که زانو ها خم است بیمار باید روی تخت آزمایش به صورت طاقباز دراز بکشد و پزشک به آرامی وسیله ای شبیه به برس یا فرچه را در داخل واژن فرو برده و به آرامی سلول های دهانه رحم و انتهای واژن را بر می دارد. این نکته را بدانید که نمونه برداری از رحم خطری نخواهد داشت و پس انجام این نمونه برداری و انتقال آنها به محفظه مخصوص، نمونه ها به آزمایشگاه انتقال داده می شود و برای شناسایی ویژگی های سلول هایی که نشان دهنده سرطانی یا پیش سرطانی بودن رحم هستند، زیر میکروسکوپ آزمایش می شوند. که این کار در آزمایشگاه مندل از صفر تا صد با به روز ترین تجهیزات و دقت بالا انجام می شود.

آزمایش پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر چیست؟

این آزمایش نوعی تست غربالگری برای سرطان دهانه رحم می باشد که برای بررسی سلول های پیش سرطانی، و سرطانی از این آزمایش کمک گرفته می شود. برای انجام این آزمایش از سلول های دهانه رحم نمونه گیری می شود. هرچند در زمان انجام این فرآیند ممکن است مختصری ناراحتی پیش آید ولی بعد از آن هیچ درد بلند مدتی فرد متوجه نخواهد شد.

معمولا توصیه میشود زنان بین 21 تا 65 سال، هر سه سال یک بار این تست را انجام بدهند. زنان بالای 30 سال در صورتی که تست اچ پی وی را نیز انجام میدهند میتوانند هر 5 سال یک بار برای پاپ اسمیر مراجعه کنند یا به جای پاپ اسمیر، آزمایش اچ پی وی را انجام بدهند.

آمادگی های لازم برای انجام آزمایش پاپ اسمیر :

برای اطمینان از کارایی و اثرگذاری بیشتر آزمایش پاپ اسمیر، قبل از انجام آن مراحل زیر باید انجام شود :

  • در دوران قاعدگی این آزمایش هفته نباید انجام شود، درصورت امکان اجازه دهید این دوران سپری شود زیرا در این دوران احتمال دارد که نتیجه آزمایش کاملا صحیح نباشد.
  • 2 روز قبل از انجام آزمایش از برقراری رابطه جنسی، دوش گرفتن یا استفاده از دارو های واژنی یا فوم های اسپرم کش و کرم و ژل خودداری بشود، زیرا این مواد می توانند سبب دور شدن سلول های غیر عادی شده یا آن ها را بپوشانند.
  • بعد از زایمان نیز باید 12 صبر کنید و بعد آزمایش پاپ اسمیر را پیگیری کنید.

مزایای آزمایش پاپ اسمیر :

آزمایش پاپ ‌اسمیر به عنوان یکی از آزمایش های غربالگری بیماری‌ های دهانه‌ رحم انجام می‌ شود و ویژگی بسیار مهم این آزمایش این می باشد که در حدود 80 درصد در کاهش سرطان دهانه‌ رحم موثر است. آزمایش پاپ‌ اسمیر بسیار راحت انجام می‌ شود و معمولا درد ندارد و این آزمایش اغلب در همان معاینه‌ معمولی انجام میشود. در این نمونه‌ ها هرگونه تغییر سلولی بررسی میشود به‌ طوری که در بسیاری از موارد می‌ توان با استفاده از نتایج این بررسی‌ ها تغییرات پیش‌ زمینه‌ سرطان دهانه‌ رحم را در مرحله‌ ای که به راحتی قابل درمان است تشخیص داد. 

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}