ویروس HPV و هر آنچه که باید از آزمایش اچ پی وی بدانید!

ویروس HPV گروهی متشکل از بیش از ۶۰ نوع ویروس است که بعضی از آن‌ها باعث زگیل تناسلی می‌شوند. طی بررسی‌ها برای زگیل  تناسلی، ممکن است پزشکتان برای بررسی HPV نیز آزمایشی پیشنهاد دهد. ویروس اچ پی وی (HPV) یک عفونت ویروسی است که بین افراد از طریق تماس پوست به پوست منتقل می‌شود. برخی از انواع HPV می‌توانند باعث ایجاد زگیل‌ تناسلی شوند. دیگر انواع این ویروس با سرطان دهانه رحم و سایر اعضای بدن ارتباط دارند و برخی از انواع HPV باعث زگیل‌ های معمولی می‌شوند که شما می‌توانید در سایر قسمت‌های بدن مانند دست یا پا خود پیدا کنید. برای انجام آزمایش hpv می توانید برروی لینک کلیک کنید.

ویروس hpv چیست؟

ویروس hpv یا پاپیلومای انسانی که مختصر شده کلمه human papilloma virus است، یکی از عفونت های متداول در بدن انسان می باشد که ممکن است برایتان این سوال به وجود آید که از چه طریقی این ویروس وارد بدن می شود ؟ در جواب این سوال باید گفت که این ویروس از طریق آمیزش جنسی و تماس پوست به پوست منتقل می شود. اچ پی وی معمولا بی خطر است و خودش از بین می رود ولی ممکن است برخی از آنها باعث زگیل تناسلی یا سرطان شوند.

درحال حاضر بیش از 100 نوع ویروس hpv وجود دارد و حدودا 40 نوع آن منجر به بروز عفونت در ناحیه تناسلی آقایان یا خانم ها و همچنین ایجاد زگیل تناسلی می شود. نواحی تناسلی که ممکن است زگیل تناسلی در آن نواحی ایجاد شود شامل واژن، فرج، دهانه رحم، آلت تناسلی، کیسه بیضه و در صورت داشتن روابط جنسی دهانی در گلو و دهان هم می شود.

ویروس hpv

آزمایش اچ پی وی در آزمایشگاه مندل :

 برخی از انواع HPV های دستگاه تناسلی می توانند باعث سرطان بخش پایینی رحم که به واژن وصل می شود (گردن رحم) شوند یا منجر به ایجاد زگیل تناسلی گردد که برای آن می توانید آزمایش اچ پی وی را انجام دهید. برای خانم ها که امکان سرطان دهانه رحم دارند نیاز هست تا هرچند وقت یک بار این آزمایش را انجام دهند. آزمایش اچ پی وی را می توانید به دو صورت انجام دهید :

  1. آزمایش اچ پی وی را انجام دهید و 12 ماه بعد تست پاپ اسمیر را انجام دهید. (جهت کسب اطلاعات بیشتر از آزمایش پاپ اسمیر می توانید برروی لینک کلیک کنید)
  2. آزمایش hpv را همزمان با تست پاپ اسمیر انجام دهید.

مزایای انجام آزمایش HPV را بدانید!

  • اگر عفونت HPV منجر به تغییرات سلولی دهانه رحم شود که نیازمند درمان باشد، درمان نباید به گونه ای باشد که شانس باردار شدن را در شما تحت تاثیر قرار دهد.
  • تقریبا تمام سرطان‌های دهانه رحم با عفونت‌های مکرر گردنی از سرطان‌های مرتبط با ویروس پاپیلوم انسانی یا HPV است. آزمایش‌های HPV به تنهایی و یا در کنار پاپ اسمیر (سیتولوژی) برای غربالگری دهانه رحم، با افزایش تشخیص ضایعات پیش سرطانی همراه است.
  • آزمایش HPV بر روی همان نمونه پاپ اسمیر انجام می شود.
  • آزمایش HPV، سلول‌های پیش سرطانی را بیشتر و دقیق ‌تر از پاپ اسمیر تشخیص می‌دهد.
  • آزمایش HPV جهت تشخیص وجود یا عدم وجود ویروس اچ پی وی انجام می شود.
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}