بیماری ناشی از عفونت HPV (اچ پی وی) چیست و درمان آن چگونه است؟

ویروس HPV دلیل یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی است و همه افرادی که رابطه های جنسی دارند برای پیشگیری از این ویروس می توانند به صورت دوره ای آزمایش HPV را انجام بدهند. در این مقاله قصد داریم با بیماری HPV بیشتر آشنا شویم. جهت انجام آزمایش HPV در آزمایشگاه مندل می توانید برروی لینک کلیک کنید و یا با شماره 02188198077 تماس بگیرید.

تقریبا صد درصد افرادی که سرطان دهانه رحم دارند با ویروس پاپیلومای انسانی در ارتباط می باشد. این ویروس که به آن HPV گفته می‌شود، شایع‌ ترین عفونت مقاربتی است. متاسفانه اکثر بیماران آلوده به عفونت HPV، اطلاعی از بیماری خود ندارند. اگرچه مکانیسم های دقیق انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر هنوز شناخته نشده است اما معمولاً از راه تماس جنسی به خصوص تماس تناسلی یا مقعدی منتقل می‌گردد. البته احتمال انتقال ویروس از راه ارتباط دهانی و تناسلی نیز امکان پذیر است. افراد مبتلا می‌توانند سال‌ها بدون علامت باشند و در این مدت، ویروس را به شریک جنسی خود منتقل کنند. امکان دارد یک فرد بیش از یک نوع ویروس HPV مبتلا شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر از بیماری hpv می توانید به مقاله های دیگر ما سری بزنید.

فهرست آنچه در این مقاله می خوانید:

اگر ویروس hpv در قسمت ناحیه تناسلی و مقعد نفوذ کند و این نواحی را عفونی کند، زگیل تناسلی به وجود می آید. HPV از شایع ترین عفونت هایی است که حاصل رابطه جنسی می باشد و به دلیل داشتن انواع مختلف هریک بخش های مختلفی از بدن انسان را مانند دست، پا، دهان، مقعد و واژن درگیر می کنند و اکثر مبتلایان بدون علامت هستند و در صورت سالم بودن سیستم ایمنی، 90 درصد موارد HPV از بدن مبتلایان پاک خواهد شد. در حال حاضر هیچ روش پیشگیری خاصی وجود ندارد که بتواند افراد مبتلا را به دو گروه تقسیم کند، گروهی که HPV از بدن آنها دفع می‌شود و گروهی که HPV باقیمانده و سبب تغیر سلولی غیر طبیعی و یا زگیل می‌ شود.

هم زنان و هم مردان باید توجه داشته باشند که نبود ضایعات زگیل تناسلی دلیل بر نبود این ویروس در ناحیه تناسلی نیست. بنابراین لازم است که جهت تشخیص و پیشگیری از ویروس HPV و سرطان دهانه رحم در زنان بهتر است هر چند وقت یک بار آزمایش اچ پی وی را انجام دهید و این آزمایش را با آزمایش پاپ اسمیر می توانید به صورت همزمان انجام دهید. جهت انجام آزمایش همزمان HPV و پاپ اسمیر می توانید برروی لینک کلیک کنید. رابطه جنسی از هر نوع سبب انتقال بیماری اچ پی وی می شود. یکی از علل شیوع اکثر سرطان های حلق و حنجره در سالهای اخیر، شیوع بیماری زگیل تناسلی است. برای انتقال این ویروس رابطه از نوع دخول لازم نیست بلکه رابطه سطحی در ناحیه تناسلی هم موجب انتقال این بیماری می شود. هر مرد یا زن این حق را دارد که قبل از ازدواج از سالم بودن شریک زندگی آینده خود با انجام آزمایشات تخصصی اطمینان حاصل کند.

بیماری hpv

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی درواقع حاصل عفونتی با نام hpv می باشد که باعث رشد زگیل هایی روی پوست یا غشای مخاطی می شود. بیش از 100 نوع ویروس hpv وجود دارد که برخی از این عفونت ها باعث ایجاد زگیل می شوند و برخی دیگر می توانند باعث ایجاد انواع مختلفی از سرطان شوند البته بیشتر عفونت های hpv منجر به سرطان نمی شوند اما برخی از انواع اچ پی وی که در دستگاه تناسلی به وجود می آید، می توانند باعث سرطان بخش پایینی رحم که به واژن وصل می شود بشوند. اگر زگیل تناسلی درمان نشود، بزرگ می شود و یا تعداد آن افزایش می یابد این بیماری معمولا بی خطر است و حتی اگر درمان نشود آسیبی به سلامتی نمی زند و تحمل آن آزار دهنده و ناراحت کننده است.

راه درمان بیماری hpv چیست؟

از طریق کاهش شرکای جنسی می توانید از این بیماری پیشگیری کنید. همچنین استفاده از کاندوم لاتکس می تواند خطر ابتلا به بیماری اچ پی وی را کاهش دهد.

سه واکسن HPV توسط سازمان غذا و دارو تأیید شده اند. جدیدترین مورد گارداسیل 9 بود که برای محافظت در برابر سرطان گردن رحم و زگیل های تناسلی در افراد سنین 9 تا 45 ساله تأیید شده است. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ، واکسیناسیون معمول HPV را برای دختران و پسران 11 و 12 ساله توصیه می کنند ، اگرچه ممکن است زودتر در سن 9 سالگی انجام شود. برای دختران و پسران ، ایده آل است که قبل از تماس جنسی و قرار گرفتن در معرض HPV ، واکسن را دریافت کنند. اما اگر قبل از آلوده شدن به فرد واکسن زده شود ، می تواند از بیشتر موارد سرطان گردن رحم جلوگیری کند. اکنون مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها توصیه می کنند ، همه افراد 11 و 12 ساله به جای برنامه سه دوزه که قبلاً توصیه شده بود ، دو دوز واکسن HPV را حداقل به فاصله شش ماه از هم دریافت کنند. نوجوانان 9 و 10 ساله و نوجوانان 13 و 14 ساله نیز می توانند برنامه به روز شده دو دوزه واکسیناسیون را دریافت کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید برروی لینک آزمایش hpv کلیک کنید.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}