تاثیر تغییرات ژنتیکی و انتخاب تکاملی در ظهور ویروس کرونا

تکامل کرونا

یک مطالعه جدید نشان می دهد که ترکیبی از تغییرات ژنتیکی و انتخاب تکاملی توالیهای ژنتیکی تقریباً یکسان در میان ویروس های کرونا خفاش و مورچه خواران پولک دار ممکن است منجر به تکامل ویروس کرونا و آلودگی انسان شود.

نتایج همچنین نشان داد که کل بخش پروتئین تاجی متصل شونده به گیرنده ویروس (RBM) ، پروتئینی که نقش مهمی در ورود ویروس به سلول های میزبان دارد ، از طریق نوترکیبی با ویروس های کرونا مورچه خواران پولکدار ایجاد شده است.

این مطالعه به تلاش های مداوم برای شناسایی منبع ویروسی که باعث ایجاد کووید 19 میشود وابسته است و برای آگاهی در مورد ایجاد مدل های حیوانی مناسب ، کشف داروها و واکسن های جدید و درنهایت جلوگیری از ظهور بیماری های جانوری در آینده بسیار مهم است.

نویسندگان این مطالعه می گویند ، با اینکه منشأ دقیق کرونا یک رمز باقی مانده است ، این مطالعه نشان میدهد " کاهش یا حذف تماس مستقیم انسان با حیوانات وحشی برای جلوگیری از آلودگی با ویروس های کرونا جدید جانوری در آینده بسیار مهم است."

به عنوان مثال ، نزدیکی گونه های مختلف در یک بازار ممکن است امکان انتقال بین گونه ای عفونت ها را از طریق نوترکیبی بین ویروس های کرونا بسیار دور از هم افزایش دهد.

با تجزیه و تحلیل 43 توالی کامل ژنوم سه سویه ویروس کرونا مشابه SARS-CoV-2 ، مانند ویروس های کرونا خفاش ها و مورچه خواران پولک دار ، زیائوجون لی و همکارانش با تمرکز ویژه روی ژن های مرتبط با پروتئین تاجی که ورود ویروس به سلول های میزبان را تسهیل می کند ، مشخص کردند که کدام گونه ها بیشترین و کمترین شباهت را با ویروس جدید کرونا دارند.

آنها شواهدی از انتخاب قدرتمند تکاملی در پروتئین تاجی که مستقیماً با گیرنده های سلول میزبان در تماس است - در میان ویروس های کرونا خفاش ها ، مورچه خواران پولک دار و انسانهایی که مورد مطالعه قرار گرفتند ، پیدا کردند.

توالی اسیدهای آمینه این ویروس ها و کووید 19 در مناطق مجاور موتیف متصل شوند به گیرنده یکسان یا تقریبا یکسان بودند و این امر نشان می دهد که مکانیسم های تکاملی مشترکی این گونه های ویروسی مجزا را شکل داده اند. دانشمندان همچنین نشان دادند كه موتیف متصل شونده به گیرنده SARS-CoV-2 از طریق نوتركیبی با ویروسهای کرونا مورچه خواران پولکدار ایجاد شده است.

نویسندگان فرض می کنند که در کل ، انتخاب تکاملی و نوترکیبی مکرر در بین ویروس های کرونا خفاش ها ، مورچه خواران پولکدار و انسان ها ممکن است این امکان را فراهم کند تا ویروس های نزدیک به هم بین گونه ها پرش کنند و این امر منجر به ایجاد عفونت کووید 19 در انسان شود.

منبع: News Medical
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}