hpv (اچ پی وی) ویروسی که باید آن را بشناسید!

HPV یک عفونت ویروسی است که معمولا باعث رشد زگیل هایی روی پوست یا غشای مخاطی می شود. بیش از 100 نوع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) وجود دارد. برخی از انواع عفونت HPV باعث ایجاد زگیل می شوند و برخی نیز می توانند باعث ایجاد انواع مختلفی از سرطان شوند. بیشتر عفونتهای HPV منجر به سرطان نمی شوند. برای انجام آزمایش hpv می توانید برروی لینک کلیک کنید.

ویروس HPV گروهی متشکل از بیش از ۶۰ نوع ویروس است که بعضی از آن‌ها باعث زگیل تناسلی می‌شوند. طی بررسی‌ها برای زگیل  تناسلی، ممکن است پزشکتان برای بررسی HPV نیز آزمایشی پیشنهاد دهد. ویروس اچ پی وی (HPV) یک عفونت ویروسی است که بین افراد از طریق تماس پوست به پوست منتقل می‌شود. برخی از انواع HPV می‌توانند باعث ایجاد زگیل‌ تناسلی شوند.

فهرست آنچه در این مقاله می خوانید:

دیگر انواع این ویروس با سرطان دهانه رحم و سایر اعضای بدن ارتباط دارند و برخی از انواع HPV باعث زگیل‌ های معمولی می‌شوند که شما می‌توانید در سایر قسمت‌های بدن مانند دست یا پا خود پیدا کنید. گونه هایی از ویروس اچ پی وی یا پاپیلومای انسانی وجود دارند که منجر به ایجاد زگیل تناسلی می شوند. این زگیل ها منجر به ایجاد سرطان و ایجاد مشکلات جدی در انسان نمی شوند. اگر زگیل تناسلی درمان نشود، بزرگ می شود و یا تعداد آن افزایش می یابد این بیماری معمولا بی خطر است و حتی اگر درمان نشود آسیبی به سلامتی وارد نمی کند ولی تحمل آن آزار دهنده و ناراحت کننده است.

ویروس hpv

انواع ویروس hpv :

بیش از ۱۰۰ نوع ویروس پاپیلومای انسانی وجود دارد که بیش از ۳۰ نوع آن از طریق جنسی منتقل می شود. یک فرد ممکن است به بیش از یک نوع ویروس مبتلا شود و انواع 6، 11، 16 و 18 آن شایعترین گونه های ویروسی هستند. سن شیوع آلودگی با این ویروس از اواخر نوجوانی تا ۲۵ سالگی است بطوری که حدود ۷۴٪ آن در سنین ۲۴-۱۵ سال اتفاق می افتد.

اکثر انواع ویروس علائمی را ایجاد نمی کنند و خودبخود از بین می روند. اما برخی از انواع آن میتوانند موجب سرطان دهانه رحم در زنان و برخی سرطان های کمتر شایع همچون سرطان های مقعد، پنیس، واژن و مهبل و اروفارنکس (پشت گلو شامل پایه زبان و لوزه ها) شوند. انواع دیگر و بروس پاپیلومای انسانی موجب زگیل هایی در ناحیه تناسلی مردان و زنان می شوند که زگیل های تناسلی نامیده میشوند.

شایعترین نوع ویروس که در ایجاد سرطان گردن رحم نقش دارد نوع ۱۶ و در درجه بعد نوع ۱۸ می باشد. بطوری که حدود ۷۰٪ موارد سرطان گردن رحم در اثر عفونت با این دو نوع ویروس ایجاد می شوند. انواع ویروس های با خطر کمتر نوع ۶ و ۱۱ هستند که ۹۰٪ عامل ایجاد کننده زگیلهای تناسلی می باشند. ویروسهای عامل زگیل معمولی که روی سایر نقاط بدن مانند دست و پا دیده می شوند با ویروسی که باعث زگیل تناسلی می شود متفاوتند.

راه انتقال ویروس hpv :

ویروس در اثر تماس نزدیک با پوست یا مخاط فرد آلوده به فرد سالم منتقل می شود. این بیماری بسیار مسری است؛ به طوری که بعد از تماس جنسی با فرد آلوده، احتمال ابتلا حدود ۶۰ در صد است. این ویروس در مقایسه با ویروس زگیل معمولی (سایر نقاط بدن) از قدرت انتقال بیشتری برخوردار است. همیشه در فرد آلوده (به ویژه در مردان) زگیل را به طور مشخص نمی توان دید.

 

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}