آزمایش پاپ اسمیر یا تست Pap Smear

آزمایش پاپ اسمیر (Pap Smear) که نام دیگر آن تست پاپ (Pap Test) است روشی برای تشخیص سرطان دهانه رحم در زنان می باشد. در این روش سلول ها از دهانه رحم که قسمت باریک و پایینی رحم بوده و در بالای واژن قرار دارد، جمع آوری می شوند. افرادی که سرطان دهانه رحم در آن ها طی مراحل اولیه شناسایی می شود، شانس بالاتری برای درمان دارند. آزمایش پاپ اسمیر بهترین روش برای تشخیص سرطان دهانه رحم است. این سرطان چهارمین علت‌ مرگ‌ و میر مرتبط با سرطان در بین بانوان در سرتاسر دنیا است. آزمایش پاپ اسمیر همچنین می‌تواند انواع خاصی از عفونت‌های ویروسی مانند عفونت HPV (زگیل تناسلی) را تشخیص دهد. (برای کسب اطلاعات بیشتر از آزمایش hpv می توانید برروی لینک کلیک کنید)

هرچند وقت یک بار باید آزمایش پاپ اسمیر انجام بدهیم؟

انجمن سرطان آمریکا توصیه می کند زنان بین ۲۱ تا ۲۹ سال هر ۳ سال یک بار (در سنین ۲۱، ۲۴ و ۲۷ سالگی) تست پاپ اسمیر برای تشخیص زودهنگام سرطان دهانه ی رحم و ضایعات پیش بدخیمی انجام دهند. این دسته از زنان نیازی به انجام همزمان آزمایش HPV با تست پاپ اسمیر (co-testing) ندارند. چرا که این ویروس در این سنین آنقدر شایع است که انجام این تست به آن ها کمکی نمی کند. برای انجام همزمان آزمایش hpv با پاپ اسمیر می توانید برروی لینک آزمایش CO-test HPV/Pap smear کلیک کنید.

آزمایش پاپ اسمیر

ارتباط آزمایش پاپ اسمیر و داشتن رابطه جنسی چگونه است؟

علت سرطان دهانه‌ رحم عفونت ناشی از ویروس HPV است و می دانیم که ویروس اچ پی وی از طریق رابطه جنسی منتقل میشود. البته تمام سرطان‌ های دهانه‌ رحم نیز نتیجه این عفونت نیستند. در کل به تمام زنانی که از ۲۱ سال گذر می‌ کنند توصیه می‌ شود تا هر ۳ سال یک بار غربالگری پاپ اسمیر را انجام دهند اما درواقع آزمایش پاپ اسمیر برای افرادی که رابطه جنسی نداشتند چون طبیعتا به ویروس اچ پی وی هم منجر نمی شوند پس نیازی به آزمایش دادن این افراد نیست.

چگونگی انجام آزمایش پاپ اسمیر در آزمایشگاه آنلاین مندل :

این آزمایش در مطب و در مدت زمان کوتاهی انجام میشود. در آزمایش پاپ اسمیر درآوردن کامل لباس ها یا بخش پایین تنه کفایت می کند و سپس در حالی که زانو ها خم است بیمار باید روی تخت آزمایش به پشت دراز بکشد و پزشک به آرامی وسیله ای که ذره بین نامیده می شود را در داخل واژن فرو می کند. این وسیله دیوار ها های واژن را بگونه ای از هم جدا می کند که امکان مشاهده رحم وجود داشته باشد. قرار دادن ذره بین در داخل رحم نوعی حس فشار را در ناحیه لگنی به وجود می آورد. سپس پزشک با استفاده از یک برس نرم یا وسیله ای صاف برای خراش دادن که کفگیر نامیده می شود، از سلول های رحم نمونه برداری می کند. پس از نمونه برداری از رحم آن را به آزمایشگاه می فرستند تا بررسی شود.

مزایای آزمایش پاپ اسمیر :

آزمایش پاپ ‌اسمیر به عنوان یکی از آزمایش های غربالگری بیماری‌ های دهانه‌ رحم انجام می‌ شود و ویژگی بسیار مهم این آزمایش این می باشد که در حدود 80 درصد در کاهش سرطان دهانه‌ رحم موثر است. آزمایش پاپ‌ اسمیر بسیار راحت انجام می‌ شود و معمولا درد ندارد و این آزمایش اغلب در همان معاینه‌ معمولی انجام میشود. در این نمونه‌ ها هرگونه تغییر سلولی بررسی میشود به‌ طوری که در بسیاری از موارد می‌ توان با استفاده از نتایج این بررسی‌ ها تغییرات پیش‌ زمینه‌ سرطان دهانه‌ رحم را در مرحله‌ ای که به راحتی قابل درمان است تشخیص داد. 

تقریبا تمام سرطان‌های دهانه رحم با عفونت‌های مکرر گردنی از سرطان‌های مرتبط با ویروس پاپیلوم انسانی یا HPV است. آزمایش‌ HPV به تنهایی و یا در کنار پاپ اسمیر (سیتولوژی) برای غربالگری دهانه رحم، با افزایش تشخیص ضایعات پیش سرطانی همراه است.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}