آلودگی هوا باعث تغییر ساختار مغز کودکان در بزرگسالی می شود

مغز کودکان

این تصاویر از مغز کودکان 12 ساله ، نواحی از مغز را به رنگ های قرمز ، نارنجی و زرد نشان می دهد که بیشتر تحت تاثیر آلودگی هوا مربوط به ترافیک (TRAP) میباشند. این مناطق حاکی از کاهش ضخامت قشر مغز در ارتباط با کربن پایه منتسب به ترافیک میباشند. از بین این تصاویر ، هرچه رنگ تیره تر باشد ، اثر ترافیک قوی تر خواهد بود. این مطالعه در PLOS One منتشر شده است. 

یک مطالعه جدید نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض آلودگی هوای ناشی از ترافیک (TRAP) در اوایل کودکی به میزان قابل توجه ، با تغییرات ساختاری مغز در سن 12 سالگی همراه است.مطالعه مرکز پزشکی بیمارستان کودکان Cincinnati نشان داد که کودکانی که در هنگام تولد به میزان بیشتری در معرض TRAP قرار گرفتند ، در مقایسه با کودکانی که به میزان کمتری در معرض TRAP قرار گرفتند ، در سن 12 سالگی دارای کاهش حجم ماده خاکستری و ضخامت قشر مغز بودند.

دکتر  Travis Beckwith ، عضو پژوهش در مرکز پزشکی بیمارستان کودکان Cincinnati  و نویسنده راهنما این تحقیق می گوید : "نتایج این مطالعه ، گرچه اکتشافی است ، اما نشان می دهد که محل  زندگی و هوایی که تنفس می کنید میتواند بر چگونگی رشد مغز شما تأثیر بگذارد." " با اینکه درصد از دست رفتن به مراتب کمتر از آنچه در بیماریهای تحلیل برنده دیده می شود میباشد اما ممکن است این میزان برای تحت تاثیر قرار دادن پیشرفت فرآیندهای مختلف فیزیکی و روانی کافی باشد. "

ماده خاکستری شامل مناطقی از مغز میباشد که در کنترل حرکات و همچنین درک حسی مانند دیدن و شنیدن مشارکت میکنند. ضخامت قشر مغز منعکس کننده عمق ماده خاکستری خارجی میباشد. در این مطالعه مشخص شد که نواحی خاصی در لوب های پیشانی و آهیانه و مخچه به ترتیب 3 تا 4 درصد کاهش یافته اند.

دکتر Beckwith می گوید : "اگر قرار گرفتن در معرض TRAP در اوایل زندگی به طور برگشت ناپذیری به رشد مغز آسیب برساند ، پیامدهای ساختاری می توانند بدون توجه به زمان معاینه آینده پایدار باقی بمانند."

محققان این مطالعه ، که به صورت آنلاین در PLOS One منتشر شده است ، از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی برای به دست آوردن تصاویر مغزی آناتومیکی از 147 فرد 12 ساله استفاده کردند. این کودکان زیرمجموعه ای از مطالعه آلودگی هوا و آلرژی کودکان بودند ، که داوطلبان را قبل از شش ماهگی ثبت نام میکردند تا قرار گرفتن در معرض TRAP در اوایل دوران کودکی و پیامدهای سلامتی را بررسی کنند.

داوطلبان در طول سال اول زندگی خود به میزان زیاد یا کم در معرض TRAP قرار گرفتند. محققان میزان مواجهه را با استفاده از یک شبکه نمونه برداری هوا از 27 مکان در منطقه Cincinnati  تخمین زدند و 24.7 نمونه برداری به طور همزمان در چهار یا پنج مکان در فصول مختلف انجام شد. کودکان شرکت کننده و مراقبان آنها ویزیت های کلینیک را در سنین 1 ، 2 ، 3 ، 4 ، 7 و 12 سالگی انجام دادند.

مطالعات قبلی مربوط به TRAP نشان می دهند که قرار گرفتن در معرض TRAP در  ایجاد بیماری های تحلیل برنده عصبی و اختلالات توسعه عصبی مشارکت میکند. این مطالعه از این موضوع که قرار گرفتن در معرض TRAP در اوایل زندگی ، ساختار مغز را تغییر می دهد ، پشتیبانی میکند.

منبع: Medical Xpress
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}