مردان جوان قد بلند دارای خطر کمتری برای ابتلا به زوال عقل می باشند

زوال عقل در مردان

مطالعه ای که اخیرا در eLife منتشر شده است ، نشان میدهد ، مردانی که در جوانی قد بلندتری دارند ، به عنوان یک مشخصه در اوایل زندگی ، ممکن است در پیری دارای خطر کمتری برای ابتلا به زوال عقل باشند.یافتن روش هایی برای شناسایی افراد در معرض خطر زوال عقل ضروری است. این امر می تواند به افراد کمک کند تا اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند یا برای سلامت آینده خود برنامه ریزی کنند. این مطالعه که ابتدا در bioRxiv منتشر شده است ، نشان می دهد که قد افراد جوان ممکن است یکی از عوامل خطر بالقوه باشد.

مطالعات قبلی نشان دادند که ممکن است قد یک عامل خطر برای ابتلا به زوال عقل باشد ، اما بخش اعظم این مطالعات نتوانستند عوامل ژنتیکی ، محیطی یا سایر عوامل مراحل اولیه زندگی که ممکن است هم به قد و هم به زوال عقل مربوط باشند را شناسایی کنند.

Terese Sara Jørgensen ، استادیار بخش پزشکی اجتماعی و گروه بهداشت عمومی در دانشگاه کپنهاگ دانمارک میگوید : "ما می خواستیم ببینیم كه آیا قد مردان جوان با تشخیص بیماری زوال عقل مرتبط است یا خیر و همزمان نمرات آزمون هوش ، سطح تحصیلات و عوامل بنیادی محیطی و ژنتیکی که بین برادرها مشترک است را نیز بررسی کنیم".

به این منظور ،  Jørgensen و همکارانش داده های مربوط به 666.333 مرد دانمارکی متولد سالهای 1939 تا 1959 از جمله 70.608 برادر و 7.388 دوقلو از ثبت ملی دانمارک را تجزیه و تحلیل کردند. آنها در مجموع 10.599 مرد را شناسایی کردند که متعاقبا در زندگی دچار زوال عقل شدند.

تجزیه و تحلیل های تطابق داده شده این گروه نشان داد که در هر 6 سانتی متر افزایش قد نسبت به میانگین جامعه ،  حدود 10٪ خطر ابتلا به زوال عقل کاهش میابد. زمانی که تیم نقش بالقوه هوش یا تحصیلات را در نظر گرفت ، رابطه بین قد و خطر زوال عقل تنها اندکی کاهش یافت.

آنها دریافتند که رابطه بین قد و زوال عقل زمانی که به بررسی برادران با قدهای مختلف پرداختند نیز وجود داشت ، این امر نشان می دهد که ژنتیک و ویژگی های خانوادگی به تنهایی توضیح نمی دهند که چرا مردان کوتاهتر خطر ابتلا به زوال عقل بیشتری دارند. این امر در مورد داده های مربوط به دوقلوها نیز صادق بود ، اگرچه نتایج برای این گروه کمتر قطعی بود.

پروفسور Merete Osler ، نویسنده ارشد این مطالعه و  استاد مرکز تحقیقات بالینی و پیشگیری بیمارستان Bispebjerg and Frederiksberg دانشگاه کپنهاگ ، توضیح می دهد : " قدرت اصلی مطالعه ما این است که نقش بالقوه تحصیلات و هوش در خطر ابتلا به زوال عقل مردان را تطابق داده ایم ، زیرا هر دو عامل ممکن است باعث افزایش اندوخته شناختی شده و خطر ابتلا به زوال عقل در این گروه را کمتر کنند."

"اندوخته شناختی" به توانایی مغز در بداهه سازی و حل مشكلات پیش آمده در زندگی روزمره اشاره دارد. پروفسور Oslerمی گوید ، تطابق تحصیلات و هوش بخشی از رابطه بین قد و زوال عقل که مربوط به ذخیره شناختی میباشد را حذف میکند.

پروفسور Oslerمی گوید : "به طور کلی ، نتایج ما به ارتباط بین قد بلندتر در مردان جوان و کاهش خطر تشخیص زوال عقل در مراحل بعدی زندگی اشاره دارد ، که حتی در صورت تطابق سطح تحصیلات و نمرات آزمون هوش نیز وجود دارد." "تجزیه و تحلیل های داده های مربوط به برادران ، این یافته ها را تأیید می کنند  و نشان می دهند که این ارتباط ممکن است ریشه هایی در مواجهه با محیط در اوایل زندگی داشته باشد که مربوط به عوامل خانوادگی مشترک برادران نیست."

وی می افزاید : یک محدودیت مهم در این مطالعه عدم اطمینان از این است که آیا این یافته ها برای زنان قابل تعمیم است یا خیر ، زیرا مطالعات قبلی بررسی کننده تفاوت های جنسیتی بالقوه در رابطه بین قد و زوال عقل عمدتاً بی نتیجه بودند.

منبع: Medical Xpress
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}