مواد شیمیایی لوازم آرایشی می تواند به DNA سلول های پستان آسیب برساند

مضرات مواد آرایشی

مطالعه ای نشان داد که دوزهای کم دو ماده شیمیایی در لوازم آرایش به DNA  سلول های پستان آسیب میرسانند.یک روش جدید برای بررسی تأثیر دو ماده شیمیایی رایج مورد استفاده در لوازم آرایش و ضد آفتاب نشان داد که این مواد می توانند باعث آسیب به DNA سلول های پستان حتی با غلظت های کم شوند ، در حالیکه همان دوز به سلول هایی که گیرنده استروژن ندارند آسیب نمی رساند.

پژوهشگر سرطان پستان ، D. Joseph Jerry ، استاد دامپزشکی و علوم حیوانات در دانشگاه ماساچوست می گوید : " این تحقیق ، که اخیرا در مجله Environmental Health Perspectives منتشر شد ، مکانیسم جدیدی را شناسایی کرد که با استفاده از آن استروژن ها و زنواستروژن ها - مواد شیمیایی محیطی که مانند استروژن عمل می کنند - می توانند باعث سرطان پستان شوند. دکتر Jerry همچنین به عنوان مدیر علمی مؤسسه علوم زندگی Pioneer Valley و به عنوان مدیر مرکز تحقیقات Rays of Hope با UMass Amherst و مرکز پزشکی Baystate همکاری می کند.

دکتر Jerry توضیح می دهد : " این تحقیق جدید ، ابزارهای حساس تری برای غربالگری اثرات مخرب بالقوه مواد شیمیایی محیطی ارائه می دهد که از طریق روش های معاصر بررسی میشوند". وی خاطرنشان می کند که آژانس های فدرال ، مانند سازمان غذا و دارو (FDA) معمولا سمیت این مواد شیمیایی را در رده های سلولی که گیرنده استروژن ندارند ، بررسی می کنند.

این دو ترکیب که در سلولهای رشد یافته در آزمایشگاه و غدد پستانی موشها مورد بررسی قرار گرفتند ، بنزوفنون -3 که به عنوان اکسی بنزون ​​شناخته می شود ( محافظ اشعه ماوراء بنفش ) و پروپیل پارابن ، یک ماده نگهدارنده ضد میکروبی موجود در لوازم آرایش و سایر محصولات مراقبت شخصی بودند.

دکتر جری تأکید می کند که تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود این کشف برای مصرف کنندگان چه معنایی دارد. وی میگوید : "بنزوفنون -3 ، یک ضدآفتاب است. اگر از آن استفاده کنید ، می توانید در برابر ابتلا به سرطان پوست از خود محافظت کنید. آیا منظورم اینست که نباید از ضد آفتاب استفاده کنید؟ نه. اما ممکن است برای زیر مجموعه ای از افراد خطر قابل توجهی داشته باشد ، مانند زنانی که در معرض خطر بالای سرطان پستان میباشند یا کسانی که سابقه سرطان پستان گیرنده استروژن مثبت دارند."

تحقیقات قبلی بر تأثیر بنزوفنون -3 (BP-3) و پروپیل پارابن (PP) در فعال کردن ژنهای خاصی در سلولهای سرطانی یا تسریع رشد آنها متمرکز بود. دکتر جری می گوید : " این اثرات به غلظت های بالایی نیاز دارند که بیشتر از سطحی میباشند که بیشتر زنان در معرض آن قرار میگیرند."

اما این تحقیق جدید نشان میدهد که آسیب DNA در سلول های پستان دارای گیرنده های استروژن در غلظت هایی اتفاق می افتد که از 10/1 تا 30/1  آنچه برای تحریک تکثیر یا بیان ژن لازم است ، میباشند. دکتر جری می گوید : "ممکن است خطر در غلظت های پایین تری از آنچه قبلاً فکر میکردیم وجود داشته باشد."

دکتر جری و همکارانش در UMass Amherst ، مرکز پزشکی UMass-Baystate و موسسه علوم زندگی Pioneer Valley  تصمیم به بررسی اثرات استروژنی PP و BP-3 در غلظت هایی را گرفتند که افراد جامعه تحت تاثیر آن قرار میگیرند زیرا "ما می دانیم که استروژن می تواند باعث سرطان پستان شود".

وی می گوید : " این مواد سمی نیستند مگر اینکه سلولها دارای گیرنده استروژن باشند." "بنابراین این آسیب از طریق گیرنده استروژن ایجاد میشود. اگر آن را در سلول های دیگر آزمایش کنید نتیجه ای حاصل نمی شود."

منبع: ScienceDaily
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}