پرسش و پاسخ درباره سرطان سینه

پرسش و پاسخ درباره سرطان سینه

در مورد سرطان سینه سوالات زیادی مطرح است زنان همواره در سنین مختلف در مورد وضعیت سلامت پستان نگرانی هایی دارند و اهمیت آگاهی زودهنگام در تشخیص سرطان و انتخاب درمان موثر از نکات کلیدی در این مورد است، پرسش هایی مانند علائم اولیه برای تشخیص سرطان سینه چیست؟ آیا سابقه خانوادگی ابتلا می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد؟ چه آزمایش ها و بررسی های پزشکی برای تشخیص سرطان سینه انجام می شود؟ روش های درمان رایج برای سرطان سینه کدامند؟ پاسخ به این سوالات برای آگاهی و پیشگیری از سرطان سینه بسیار حائز اهمیت است. امیدوارم اطلاعات ارائه شده در این مقاله مفید واقع شود.

فهرست آنچه در این مقاله می خوانید:

چگونه توده های سرطان سینه را در خانه بررسی کنیم؟

 شما باید هر ماه، ترجیحاً یک هفته پس از شروع قاعدگی، توده های پستان را بررسی کنید. این به این دلیل است که پستان های شما در این مرحله از چرخه قاعدگی حساس یا توده‌ای نیستند. برای شروع، دست راست خود را روی لگن خود قرار دهید و با دست چپ خود را دراز کنید تا توده هایی را در ناحیه زیر بغل راست خود احساس کنید. در طرف دیگر تکرار کنید. همچنین مراقب توده ها یا ضخیم شدن بالا و زیر استخوان ترقوه در هر دو طرف باشید. برای آموزش خودآزمایی سرطان سینه در خانه به این اینفوگرافی دقت کنید.

خودآزمایی سرطان سینه در خانه

آیا سرطان سینه به صورت ژنتیکی ارثی است؟

حدود 5 تا 10 درصد از سرطان های سینه ارثی هستند و به دلیل یک جهش ژنی ارثی ایجاد می شوند.BRCA1 و BRCA2 ژن هایی هستند که خطر ابتلا به سرطان سینه را به میزان قابل توجهی افزایش می دهند. این ژن ها ممکن است از پدر یا مادر شما به ارث رسیده باشد. اگر شما یکی از این ژن‌های جهش یافته را دارید، در مقایسه با افرادی که ندارند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه هستید. با این حال، قطعی نیست که شما به سرطان سینه مبتلا خواهید شد.

چگونه به طور طبیعی از سرطان سینه پیشگیری می کنید؟ 

هیچ راه قطعی برای پیشگیری از سرطان سینه وجود ندارد. با این حال، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه و همچنین جلوگیری از عود آن انجام دهید. این می تواند به ویژه برای زنانی که سابقه خانوادگی قوی سرطان سینه یا جهش های ژن BRCA دارند مفید باشد. سعی کنید این نکات را دنبال کنید تا شانس ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهید: 

  • مصرف الکل را محدود یا اجتناب کنید
  • ترک سیگار
  • به طور منظم ورزش کنید و وزن خود را حفظ کنید
  • از یک رژیم غذایی متعادل استفاده کنید
  • استرس را کاهش دهید
  • به طور منظم برای غربالگری ماموگرافی بروید

سرطان سینه با چه سرعتی پیشرفت می کند؟ 

سرعت پیشرفت سرطان سینه به نوع سرطان سینه، مرحله آن و وضعیت سلامت کلی شما بستگی دارد. انواع خاصی از سرطان سینه، مانند سرطان سینه سه گانه منفی و سرطان سینه HER2 مثبت، سریعتر از سایر انواع فرعی گسترش می یابند. پزشک وضعیت شما را به دقت از طریق آزمایش های تصویربرداری ارزیابی می کند و به شما در مورد احتمال یا سرعت گسترش سرطان سینه توصیه می کند.

یک بیمار مبتلا به سرطان سینه چه چیزی نباید بخورد؟

غذا یا رژیم غذایی خاصی وجود ندارد که از آن اجتناب کرد. با این حال، داشتن یک رژیم غذایی سالم فواید سلامت عمومی را به همراه دارد که ممکن است به نرخ بقای بهتر بعد از سرطان سینه کمک کند. بیماران مبتلا به سرطان سینه باید بیشتر میوه ها و سبزیجات تازه،غلات کامل و غذاهای دارای خواص ضد التهابی مصرف کنند. از قندهای تصفیه شده، غذاهای فرآوری شده، گوشت قرمز، غذاهای سرخ شده و الکل خودداری کنید.

آیا مردان به سرطان سینه مبتلا می شوند؟

سرطان سینه بیشتر در زنان دیده می شود اما مردان نیز می توانند به آن مبتلا شوند.  با این حال، به ندرت رخ می دهد. شایع ترین نوع سرطان سینه در مردان، کارسینوم مجرای مهاجم است که از مجاری شیر شروع می شود و سپس به سایر قسمت های بافت پستان گسترش می یابد.

آیا می توان از شیردهی به سرطان سینه مبتلا شد؟ 

خیر، شما نمی توانید در اثر شیردهی به سرطان سینه مبتلا شوید. در واقع، تحقیقات نشان می دهد که شیردهی، به ویژه برای بیش از 6 ماه، ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد.

آیا درد در نوک سینه نشانه سرطان سینه است؟

اگر چه درد نوک پستان می تواند یکی از علائم سرطان سینه باشد، اما به ندرت علامت اولیه است. از آنجایی که نوک سینه ها حساس هستند، به دلایل دیگری مانند جوش، عفونت یا حتی لباس های تنگ ممکن است آسیب ببینند. درد نوک سینه در دوران پریود، بارداری و شیردهی نیز شایع است. اگر احساس درد نوک پستان دارید و مشکوک به سرطان سینه هستید، برای ارزیابی با پزشک صحبت کنید.

مرحله سرطان سینه چگونه تعیین می شود؟

پزشک وضعیت شما را ارزیابی می کند و بر اساس نتایج آزمایشات تصویربرداری و سایر روش ها، مانند بیوپسی یا جراحی، در مورد مرحله سرطان به شما توصیه می کند. مراحل سرطان سینه با توجه به اندازه تومور، درگیری غدد لنفاوی مجاور و اینکه آیا سرطان فراتر از سینه به سایر قسمت‌های بدن شما گسترش یافته است (متاستاز) بر اساس سیستم TNM (مخفف تومور T، گره N، متاستاز M) تعیین می‌شود.

آیا ایمپلنت سینه خطر سرطان را افزایش می دهد؟

ایمپلنت سینه شانس ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی دهد. با این حال، برخی از مطالعات نشان می دهد که انواع خاصی از ایمپلنت های سینه ممکن است با نوع نادری از سرطان به نام لنفوم سلول بزرگ آناپلاستیک یا سرطان نادر از لنفوسیت های سلول T مرتبط باشد.

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند؟

سرطان سینه در زنان مسن بالای 50 سال شایع تر است.

توده های سرطان سینه را در کجا می توان یافت؟

توده‌های سرطان سینه در زنان اغلب در ربع خارجی بیرونی سینه یافت می‌شوند و تا زیر بغل کشیده می‌شوند. همچنین می توانند در نواحی دیگر سینه نیز یافت شوند. در مردان، توده های سرطان سینه معمولاً در نزدیکی نوک پستان قرار دارند.

آیا سینه های بزرگتر احتمال سرطان سینه را افزایش می دهد؟ 

ایجاد سرطان سینه به اندازه سینه بستگی ندارد.

آیا سرطان سینه شایع ترین سرطان است؟

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، سرطان سینه شایع ترین سرطان در سراسر جهان است که 12 درصد از کل سرطان های جدید را تشکیل می دهد. در سنگاپور، سرطان سینه نیز شایع ترین سرطان در بین زنان و یکی از علل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان است.

آیا توده خوش خیم سینه می تواند سرطانی شود؟

برخی از توده‌های خوش‌خیم پستان، مانند فیبروآدنوم‌های پیچیده و تومورهای فیلوئیدس (تومورهای نادری که در سن بین ۳۰ تا ۴۰ سال در بافت پستان ایجاد می شود)، می‌توانند در طول زمان تبدیل به سرطان شوند، اگرچه این امر به ندرت اتفاق می‌افتد. بنابراین مهم است که به طور منظم خودآزمایی پستان انجام دهید و برای نظارت بر وضعیت خود به غربالگری ماموگرافی معمولی بروید.

آیا سونوگرافی می تواند سرطان سینه را از بین ببرد؟

سونوگرافی پستان معمولاً به عنوان یک ابزار غربالگری خط اول برای سرطان پستان توصیه نمی شود، زیرا ممکن است علائم اولیه سرطان مانند رسوبات ریز کلسیم معروف به میکروکلسیفیکاسیون را از دست بدهد. در عوض، سونوگرافی سینه معمولاً برای تعیین اینکه آیا یک توده جدید سینه یک توده جامد است یا یک کیست پر از مایع استفاده می شود.

آیا می توان بعد از سرطان سینه از هورمون درمانی (HRT) استفاده کرد؟

هورمون درمانی ممکن است برای زنانی که قبلاً سرطان سینه داشته‌اند بی‌خطر نباشد، زیرا ممکن است خطر عود سرطان یا ایجاد تومورهای جدید را افزایش دهد. اگر علائم یائسگی شما را آزار می دهد، با پزشک خود صحبت کنید تا گزینه های جایگزینی را که ممکن است برای شما مناسب تر باشد، پیشنهاد دهد.

لمس توده سرطان سینه چه حسی دارد؟ 

توده سرطانی سینه ممکن است مانند یک توده سفت و جامد باشد که با بقیه بافت سینه شما متفاوت است. همچنین می تواند ویژگی های دیگری مانند: لبه های نامنظم حساس به لمس- پوست بالای توده ممکن است قرمز، فرورفته یا حفره‌دار به نظر برسد، مانند پوست پرتقال صرف نظر از اینکه چه احساسی دارند، تمام توده های سینه باید به درستی توسط پزشک ارزیابی شوند تا مشخص شود که آیا خوش خیم یا بدخیم هستند.

چه زمانی واکسن سرطان سینه در دسترس خواهد بود؟

هنوز هیچ واکسنی برای سرطان سینه موجود نیست. تعدادی در حال حاضر تحت آزمایشات بالینی هستند.اطلاع از وضعیت سلامت پستان با مراجعه به پزشک برای ارزیابی و تشخیص می تواند به تعیین اینکه آیا هرگونه تغییر پستان می تواند نشانه بیماری باشد یا خیر و یا اگر در خودآزمایی سرطان سینه توده ای پیدا کردید یا علائم غیرمعمولی را تجربه کردید، باید به دنبال راهنمایی پزشک خود باشید همچنین در تمام مراحل می توانید از مشاوره برای انجام آزمایش سرطان سینه بهره مند شوید برای این منظور کافیست با شماره تلفن 88198077 تماس بگیرید.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}