تشخیص سرطان پستان با هوش مصنوعی

تشخیص سرطان پستان با هوش مصنوعی

اسکن پستان به زنان بالای 50 سال که علائمی از سرطان ندارند ، توصیه می شود.محققان اظهار کردند كه یک برنامه کامپیوتری می تواند سرطان پستان را از طریق اسکنهای روتین با دقت بالاتری نسبت به متخصصان تشخیص دهد ، تا حدی که امیدوارند بتواند پیشرفت غیرمنتظره ای در مبارزه با این قاتل جهانی محسوب شود.سرطان پستان یکی از شایع ترین سرطان ها در زنان است که تنها در سال گذشته بیش از دو میلیون تشخیص جدید داشته است.

غربالگری منظم برای تشخیص علائم اولیه بیماری در بیمارانی که علائم واضحی ندارند ، حیاتی است.در انگلیس به زنان بالای 50 سال توصیه می شود هر سه سال یک ماموگرافی ، که نتایج آن توسط دو متخصص مستقل تجزیه و تحلیل می شود ، انجام دهند.

اما امکان خطا در تفسیر اسکن ها وجود دارد ، و درصد کمی از تمام ماموگرافی ها دارای یک جواب مثبت کاذب - اشتباه تشخیص دادن یک بیمار سالم به عنوان بیمار مبتلا به سرطان - یا یک جواب منفی کاذب – عدم تشخیص بیماری که پخش شده است ، میباشند.

اکنون محققان Google Health یک مدل هوش مصنوعی را برای تشخیص سرطان در اسکن های پستان هزاران زن در انگلیس و ایالات متحده آموزش داده اند.

این تصاویر قبلاً توسط پزشکان در زندگی واقعی مورد بررسی قرار گرفته بود ، اما برخلاف شرایط بالینی طبیعی ، دستگاه دارای سابقه بیمار برای اطلاع از تشخیص خود نبود.

این تیم دریافتند که مدل هوش مصنوعی آنها می تواند سرطان پستان را از اسکن ها با دقتی مشابه متخصصان رادیوگرافی پیشبینی کند.

بعلاوه ، هوش مصنوعی نسبت موارد مثبت کاذب را  به ترتیب در ایالات متحده و انگلیس 5.7 درصد و 1.2 درصد کاهش داد.هوش مصنوعی درصد جواب های منفی کاذب را 9.4 درصد در میان بیماران آمریکا و 2.7 درصد در بیماران انگلیسی کاهش داد.

Dominic King ، رهبر انگلیس در Google Health ، به AFP گفت : "هرچه زودتر سرطان پستان را تشخیص دهید برای بیمار بهتر است."

"ما در مورد این فناوری این گونه فکر میکنیم که از یک متخصص پشتیبانی کرده و وی را توانمند میسازد تا از هر تشخیصی که داشته باشد ، بهترین نتیجه را بگیرد."

در انگلیس ، تمام ماموگرافی ها توسط دو رادیولوژیست بررسی می شوند ، یک روند ضروری اما پرکار.بعلاوه این تیم در Google Health آزمایش هایی را انجام داده اند که تصمیم رایانه را با تصمیم اولین متخصص خواننده اسکن مقایسه میکند.

اگر این دو تشخیص به توافق برسند ، مشکل برطرف میشود. اگر نتایج تطابق نداشته باشند از دستگاه خواسته میشود كه نتیجه را با تصميم خواننده دوم مقايسه کند.

این مطالعه که توسط   King و تیم وی انجام شد ، در مجله Nature منتشر شد و نشان داد که استفاده از هوش مصنوعی برای بررسی تشخیص اولین متخصص می تواند حداکثر 88 درصد از حجم کار را برای متخصص دوم کم کند.

کینگ گفت : " برای من یک کشور پیدا کنید که در آن یک پرستار یا پزشک مشغول کار نباشد."

"فرصتی در این فناوری وجود دارد که میتواند از خدمات عالی متخصصان (انسانی) پشتیبانی کند."

Ken Young ، پزشکی که جمع آوری نمونه های ماموگرافی را برای تحقیقات سرطان انگلستان مدیریت می کند ، در این مطالعه نقش داشته است.وی گفت این مدل که حاصل از نزدیک به 30.000 اسکن میباشد برای تشخیص در زندگی واقعی منحصر به فرد است.

وی گفت : "ما نمونه ای داریم که نماینده تمام نمونه هایی است که ممکن است از طریق غربالگری سینه انجام شوند."

" این نمونه شامل موارد آسان ، موارد دشوار و تمام موارد بینابین است."این تیم گفت تحقیقات بیشتری لازم است اما آنها امیدوارند كه این فناوری بتواند روزی به عنوان "نظر دوم" برای تشخیص سرطان عمل كند.

منبع: Medical Xpress
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}