مصرف چربی کمتر می تواند کلید تقویت باروری مردان باشد

تقویت باروری مردان

طبق یک مطالعه مقدماتی جدید ، داشتن یک رژیم غذایی کم چرب و غنی از سفیده تخم مرغ می تواند کلید تقویت باروری مردان باشد.

این تحقیق که توسط دکتر Karma Pearce از دانشگاه استرالیا جنوبی با همکاری پروفسور Kelton Tremellen ، متخصص باروری دانشگاه فلیندرز انجام شده است ، ارتباط مستقیمی بین رژیم غذایی و تستوسترون نشان می دهد – به این صورت که آنچه مردان می خورند می تواند بر هورمون جنسی اصلی مردان تأثیر بگذارد.

این مطالعه اولین مطالعه ای است که نشان میدهد رژیم غذایی غنی از هر نوع چربی - از جمله چربیهای اشباع نشده و سالم مانند روغن زیتون – در مدت 5 ساعت تأثیر منفی بر تولید تستوسترون خواهد داشت ، اما یک رژیم غذایی غنی از سفیده تخم مرغ و همچنین مقدار کمتری پروتئین وی ( پروتئین آب پنیر ) میتواند تستوسترون سرم را تحت تاثیر مثبت قرار دهد.

بطور کلی در سطح جهان ، ناباروری 15 درصد از زوجین را تحت تأثیر قرار می دهد ، در حالی که سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند که تا 25 درصد از زوج ها در کشورهای در حال توسعه تحت تأثیر قرار می گیرند. با اینکه علل زیاد و متنوعی وجود دارند ، 20تا30 درصد از مشکلات به تنهایی به مردان نسبت داده می شوند.

محقق راهنما ، دکتر Karma Pearce ، می گوید که یافته های اولیه این مطالعه اطلاعات بحث برانگیزی در مورد ارتباط بین یک دوره 5 ساعته کاهش تستوسترون و مصرف چربی اشباع نشده سالم نشان می دهد ، که به طور گسترده ای جزء رژیم های سالم از جمله الگوی رژیم مدیترانه ای شناخته می شود.

دکتر Karma Pearce  میگوید : فرضیه ای وجود دارد که چربی های خوب و بد آنطور که شرح داده شده عمل می کنند - اما جای تعجب است که نوع چربی ها به هیچ وجه اهمیتی ندارد ، مقدار مساوی از چربی های خوب و بد به طور قابل توجهی تولید تستوسترون را سرکوب کردند.

با اینکه محققان اذعان می کنند که مواد مغذی فردی را آزمایش کرده اند و اثرات آن ممکن است در زمینه الگوهای رژیم غذایی کامل متفاوت باشد ، مطالعه قبلی آنها نشان داده است که "رژیم های غذایی غربی" که با الگوی رژیم غذایی فست فود مشخص شده اند ، باعث 25 درصد کاهش تستوسترون سرم در طی یک ساعت غذا خوردن میشوند و سطح آن تا چهار ساعت ناشتا سرکوب شده باقی میماند.

وی ادامه داد : " در این مطالعه همچنین دریافتیم که مصرف آلبومین - پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ - باعث افزایش سطح تستوسترون می شود و این کار را چهار برابر بیشتر نسبت به روزه داری انجام میدهد ، در حالی که آلبومین در ترکیب با چربی اشباع بد تا حدی اثر چربی های بد بر سطح تستوسترون را بهبود بخشید و یکی دیگر از عوامل موثر رژیم غذایی بر سطح تستوسترون را فراهم کرد. "

در این مطالعه هشت پروتکل رژیم غذایی (وعده های غذایی حاوی چربی تک غیر اشباع ؛ چربی چند غیر اشباع ؛ کربوهیدرات تصفیه شده (آب پرتقال) ؛ آب پنیر ؛ سفیده تخم مرغ ؛ و وعده های غذایی ترکیبی از چربی چند غیر اشباع و کربوهیدرات تصفیه شده ؛ چربی چند غیر اشباع و سفیده تخم مرغ ؛ کربوهیدرات تصفیه شده (آب پرتقال) و سفیده تخم مرغ ، با چهار آزمایش خون / تجزیه و تحلیل هورمون که قبل از خوردن غذا و در هر ساعت بعد از آن به مدت پنج ساعت انجام شد ، مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر Pearce  می گوید این مطالعه تنها یک مرحله از یک سری از کارهایی است که برای حمایت و تقویت باروری مورد نیاز میباشند.

در حالی که این مطالعه تنها تأثیر درشت مغذی های مختلف رژیم غذایی را بر تولید تستوسترون و نه کیفیت اسپرم مورد بررسی قرار داده است ، محققان معتقدند که نتایج این تحقیق حداقل پتانسیل رژیم را برای تأثیر منفی بر تولید اسپرم و باروری نشان می دهد. این یافته ها برای زوج هایی که قصد دارند یک خانواده داشته باشند بسیار امیدوار کننده است.

دکتر Pearce  می گوید : " توجه به این نکته مهم است که هنوز تحقیقات مقدماتی هستند و تحقیقات بیشتری باید انجام شود ، به خصوص درزمینه بررسی تأثیر این مواد مغذی در الگوهای غذایی کامل در طولانی مدت." "در دوره کریسمس ، برای مردان نابارور و مردان دارای سطح تستوسترون پایین تر از حد طبیعی ، کاهش محتوای کلی چربی و احتمالاً افزایش آب پنیر یا اضافه کردن سفیده تخم مرغ ممکن است در کوتاه مدت منجر به بهبود سطح تستوسترون شود."

مرحله بعدی در تحقیق آنها ، بررسی تأثیر طولانی مدت این مواد مغذی بر سطح تستوسترون در الگوهای غذایی کامل است.

منبع: News Medical
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}