مصرف میوه ها و سبزیجات خطر سرطان کولورکتال را کاهش می دهد

سرطان کولورکتال

مطالعه ای که در ابتدا به بررسی آسپرین به عنوان یک درمان پیشگیرانه سرطان سرطان روده بزرگ و مقعد (کولورکتال) پرداخته بود ، به طور تصادفی مکانیسمی را کشف کرد که می تواند توضیح دهد چگونه میوه و سبزیجات خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهند.در سراسر جهان ، سالانه بیش از 1 میلیون نفر مبتلا به سرطان کولورکتال تشخیص داده میشوند. همچنین این سرطان سومین علت شایع مرگ ناشی از سرطان در ایالات متحده است.

فهرست آنچه در این مقاله می خوانید:

متخصصان تخمین می زنند که در سال 2019 ، پزشکان 101.420 مورد جدید سرطان کولون و 44.180 مورد جدید سرطان رکتوم را تنها در ایالات متحده تشخیص خواهند داد. آنها همچنین انتظار دارند که در سال 2019 51.020 نفر در اثر سرطان کولورکتال جان خود را از دست دهند.

عوامل خطر سرطان کولورکتال شامل برخی از رژیم های غذایی مانند رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز مانند گوشت گاو ، بره یا خوک و گوشتهای فرآوری شده مانند هات داگ است. دیگر عوامل خطر شامل اضافه وزن و چاقی میباشند.

اکنون ، محققان توانایی متابولیت فلاونوئید را در جلوگیری از سرطان کولورکتال شناسایی کرده اند. این ترکیب در میوه ها و سبزیجات مانند توت سیاه ، زغال اخته ، انگور قرمز ، سیب ، پیاز قرمز ، کلم بروکلی ، انار ، توت فرنگی ، زردآلو ، کلم قرمز و پوست بادمجان بنفش و همچنین شکلات و چای وجود دارد.

از آسپرین به میوه

استادیار Jayarama Gunaje و تیم وی در دانشگاه ایالت داکوتای جنوبی در بروکینگز در ابتدا در حال تحقیق بر روی آسپرین به عنوان راهی برای جلوگیری از سرطان بودند. در طی تحقیقات ، آنها جزئیات جدیدی درباره فلاونوئیدها و چگونگی جلوگیری از سرطان کولورکتال کشف کردند. آنها اخیراً یافته های خود را در مجله Cancers منتشر کردند.

مطالعات پیشین نشان داده بودند که فلاونوئیدها ، ترکیبات طبیعی میوه ها و سبزیجات ، سرطان را مهار می کنند ، اما هیچ کس نمی دانست که چه چیزی باعث تاثیر آنها شده است.

Gunaje توضیح داد : آزمایشگاه ما بر مکانیسم پیشگیری از سرطان توسط آسپیرین (استیل سالیسیلیک اسید) کار میکند ، یک داروی خانگی که مشخص شده بیش از یک دهه بروز سرطان های کولورکتال را کاهش میدهد.

"ما ضمن بررسی این پدیده ، بر روی نقش متابولیت های آسپیرین و سایر مشتقات اسید سالیسیلیک به منظور بررسی توانایی آنها در مهار رشد سلول های سرطانی آزمایشاتی را انجام دادیم."

در طی این فرآیند ، تیم دریافتند که 6،4،2-تری هیدروکسی بنزوئیک اسید (2,4,6-THBA)  ترکیبی که با تجزیه فلاونوئید ها توسط باکتری های روده تولید می شود - آنزیم های درگیر در تقسیم سلولی را مهار می کند.

Gunaje افزود : " این جالب است که 6،4،2-تری هیدروکسی بنزوئیک اسید به مقدار کمی در شراب قرمز نیز وجود دارد ، این امر احتمالاً [به دلیل] تجزیه ترکیبات فلاونوئید در انگورها در طی فرآیند تخمیر میباشد".

وی اظهار کرد : " با توجه به این یافته ها ، ما فرض کردیم که 6،4،2-تری هیدروکسی بنزوئیک اسید ممکن است یک عامل دخیل در ویژگیهای پیشگیری کننده از سرطان  فلاونوئید ها باشد. آزمایش های بعدی ثابت کرد که 2,4,6-THBA رشد سلول های سرطانی را در سلول های بیان کننده یک پروتئین انتقال دهنده عملکردی (SLC5A8) در غشای پلاسمایی مهار می کند."

"بنابراین ، مطالعات اولیه بر روی آسپرین منجر به مطالعات در مورد ترکیبات فلاونوئیدی شد."

راهگشایی برای درمان جدید

Gunaje میگوید : "ما داروهای زیادی برای درمان سرطان داریم ، اما تقریباً هیچ یک از آنها برای جلوگیری از این بیماری نیست." "سرطان از بین نمیرود ، بنابراین باید راه هایی برای جلوگیری از آن پیدا کنیم. به همین دلیل ما از کشف 2,4,6-THBA به عنوان مهار کننده رشد سلول های سرطانی هیجان زده هستیم."

آنها با استفاده از چندین رده سلول سرطانی انسانی که در آزمایشگاه رشد کردند ، دریافتند که 2,4,6-THBA به طور موثری رشد سلول های سرطانی را مهار می کند.

هنگامی که محققان تأیید کردند که 2,4,6-THBA ، یکی از مشتقات اسید سالیسیلیک در آسپیرین ، می تواند رشد سلول های سرطانی را مهار کند ، در پی منابع طبیعی این ترکیب پیشگیری کننده سرطان بودند ، که آنها را به سمت فلاونوئیدها راهنمایی کرد.نظریه آنها این بود که تجزیه فلاونوئیدها به جای ترکیبات والدین باعث کاهش سرطان کولورکتال می شود.

Gunaje توضیح داد : " با این حال ، این نتایج در مدل های حیوانی تایید نشده اند ، که این یکی از محدودیت های این مطالعه است."

با این وجود ، محققان معتقدند که معرفی اثربخشی 2,4,6-THBA به عنوان مهار کننده سلول های سرطانی ضروری است.وی گفت : "ما معتقدیم كه این ترکیب پتانسیل این را دارد که  از آن به عنوان دارویی برای پیشگیری از سرطان استفاده کنیم ، اگرچه مطالعات بیشتری (از جمله آزمایش بر روی مدل های حیوانی و آزمایشات بالینی) باید انجام شود."

"از آنجا که میکروفلور روده به تجریه فلاونوئیدها در روده کمک می کند ، ما در حال شناسایی گونه های خاص باکتریایی هستیم که می توانند 2,4,6-THBA را تولید کنند. این باکتری ها می توانند بعنوان یک پروبیوتیک به همراه مکمل های فلاونوئید که پیش از این برای پیشگیری از سرطان در بازار وجود داشتند استفاده شوند."

در نهایت Gunaje مجددا اهمیت مصرف میوه ها و سبزیجات دارای ترکیبات فلاونوئیدی را به عنوان یک بخش اساسی رژیم غذایی ، خاطر نشان کرد.

منبع: Medical News Today
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}