آزمایش جدید برای تشخیص سرطان تیروئید

سرطان تیروئید

محققان دانشگاه تگزاس در آستین و کالج پزشکی بیلور آزمایش جدیدی را قبل از عمل برای سرطان تیروئید ایجاد کرده اند که سریعتر و در حدود دو سوم دقیق تر از آزمایش های تشخیصی دیگر که امروزه پزشکان از آن استفاده می کنند ، میباشد. اگرچه اعتبار بیشتری قبل از استفاده در بالین مورد نیاز خواهد بود ، اما این آزمایش متابولیک جدید تیروئید نوید جلوگیری از حذف غده تیروئید هزاران نفر در سال را میدهد ، مثلا برداشتن جزئی تیروئید یکی از دانشجویان دانشگاه تگزاس آستین ، آماندا هلمز ، به دلیل بی نتیجه بودن آزمایشها بود.

هلمز گفت : "همه بلاتکلیفی ها آزار دهنده بود."

نتایج اخیرا در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده است.

Livia S. Eberlin ، استادیار شیمی و پزشکی تشخیص در دانشگاه تگزاس آستین ، گفت : "اگر ما بتوانیم مانع از انجام عمل جراحی در افرادی که به آن نیاز ندارند شویم و قادر به تشخیص دقیق تری برای آنها باشیم ، می توانیم درمان بیماران را بهبود بخشیم و هزینه های سیستم درمانی را کاهش دهیم.".

Rachel DeHoog ، دانشجوی فارغ التحصیلی که روی این مطالعه کار کرده است ، افزود : "همچنین این نکته بسیار مهم است که قادر به تشخیص مطمئن برای بیماری باشیم که امکان مبتلا شدن به سرطان را دارد."

سالانه در ایالات متحده آمریکا ، حدود 52000 مورد جدید سرطان تیروئید تشخیص داده می شود. متأسفانه ، آزمایش مورد استفاده برای تشخیص ، به نام آسپیراسیون با سوزن ریز (FNA) ، تقریباً 1 بار از هر 5 بار بی نتیجه است.

هنگامی که یک آسیب شناس نتواند وجود سرطان را تأیید کند ، بیمار ممکن است یک آزمایش ژنتیک برای پیگیری انجام دهد که خود این آزمایش می تواند نتایج مثبت کاذب داشته باشد.

با توجه به عدم قطعیت ، پزشکان غالباً توصیه می کنند بخشی یا تمام تیروئید ، غده موجود در گردن که هورمونهایی را تولید می کند که سرعت سوخت و ساز بدن همچنین عملکرد قلب و گوارش ، کنترل عضلات ، رشد مغز ، خلق و خوی و حفظ استخوان را کنترل می کنند ، را حذف کنند - هزاران بیمار در هر سال جراحی می کنند و متعاقبا متوجه میشوند که این عمل غیر ضروری بوده است.

با استفاده از فناوری موسوم به تصویربرداری طیف سنجی جرمی ، آزمایش جدید متابولیک تیروئید متابولیت های تولید شده توسط سلول های سرطانی را که به عنوان نوعی اثر انگشت تشخیصی عمل می کنند ، شناسایی می کند. محققان به مدت دو سال بر روی شناسایی این اثر انگشت های متابولیکی تشخیصی با استفاده از 178 بافت بیمار ، قبل از شروع یک مطالعه بالینی مقدماتی ، کار کردند. در طول مطالعه بالینی ، 68 بیمار جدید مورد آزمایش قرار گرفتند ، تقریباً یک سوم از آنها نتایج FNA بی نتیجه ای دریافت کرده بودند. آزمایش جدید متابولیک تیروئید فقط در حدود 1 مورد از 10 مورد را مثبت کاذب برگرداند و توانست از انجام عمل جراحی غیرضروی  17 بیمار در این مطالعه جلوگیری کند.

بهبود دقت  ، مانع از جراحي هاي غير ضروري مي شود كه بسياري از آنها باعث مي شوند كه بيماران تا آخر عمر نياز به درمان هورموني جایگزین داشته باشند و يا اينكه مجبور شوند با عواقب ديگر از بين بردن تمام يا بخشي از تيروئيد خود مقابله كنند. به عنوان مثال ، هلمز ، دانشجوی فارغ التحصیل شیمی در دانشگاه تگزاس آستین ، چند سال پیش به عنوان دانشجو در سن 19 سالگی متوجه شد که تیروئید او نشان دهنده احتمال سرطان است. هنگامی که بیوپسی FNA وی به عنوان بی نتیجه بازگشت ، یک پزشک توصیه کرد که نیمه راست تیروئید وی را از بین ببرند. برای هلمز ، عمل جراحی و بهبودی سخت انجام شد ، اگرچه او به زودی متوجه شد که آسیب شناسان هیچ سرطانی را در بافت جدا شده وی تشخیص ندادند. هلمز می گوید آزمایش جدید می تواند دیگران را از انجام کارهایی که وی انجام داده است باز دارد.

هلمز گفت: " تعداد بسیار کمتری از افراد مجبور به انجام جراحی غیر ضروری می شوند و این باعث صرفه جویی در وقت ، پول و بهبودشان می شود." "همچنین این آزمایش عدم قطعیت را از بین می برد."

James Suliburk ، محقق اصلی و رئیس جراحی غدد درون ریز در کالج پزشکی بیلور در هوستون ، بیوپسی های FNA را از بیماران درگیر در این مطالعه جمع آوری کرد و این فناوری را در یک آزمایش مقدماتی به منظور نشان دادن دقت تست جدید انجام داد.

Suliburk که در مرکز پزشکی بیلور و سیستم سلامت هریس بیمارستان Ben Taub فعالیت می کند ، گفت : "با این آزمایش نسل بعدی ، می توانیم تشخیص سریع سرطان تیروئید و دقیق تر از تکنیک های فعلی را ارائه دهیم ، این حالت جدیدی از هنر خواهد بود." "ما قادر به انجام این تحلیل به طور مستقیم بر روی نمونه FNA  بوده و بسیار سریعتر از روند فعلی عمل میکنیم که می تواند بین سه تا 30 روز به طول انجامد."

این تیم اکنون در حال آماده سازی شروع یک مطالعه اعتبار سنجی دو ساله بر نمونه های FNA از حدود هزار بیمار جدید است که در ایالات متحده آمریکا ، برزیل و استرالیا جمع آوری شده اند. اگر نتایج پابرجا بود ، آنها امیدوارند که این فناوری به عنوان یک ابزار تشخیصی روتین به کلینیک انتقال یابد.

منبع: Medical Xpress
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}