آزمایش خون جدیدی که تومورهای مغز را با 87 درصد دقت تشخیص می دهد

تومور مغز

در یک مطالعه جدید ، آزمایش خونی معرفی شد که نوید استفاده زودهنگام برای تشخیص دقیق سرطان مغز را به متخصصان میدهد.دکتر Matthew J.Baker از بخش شیمی کاربردی دانشگاه Strathclyde در انگلستان ، نویسنده راهنما این مطالعه جدید میباشد.

اخیرا وی و همکارانش یافته های خود را در مجله ارتباطات Nature منتشر کرده اند.دکتر Baker در مورد این مطالعه میگوید : " این اولین انتشار از اطلاعات حاصل از مطالعه بالینی ما بوده و نشان میدهد که آزمایش خون ما در فاز بالینی کاربرد دارد. "

با اینکه سرطان مغز نادر است اما اغلب دورنمای خوبی ندارد.طبق موسسه ملی سرطان ، حدود 0.6 درصد افراد در طول زندگی خود دچار سرطان مغز یا دیگر سرطانهای سیستم عصبی خواهند شد.

گرچه ، برای افرادی که تشخیص داده میشوند ، نرخ بقا 5 ساله کمتر از 33 درصد وجود دارد.بطور کلی ، دورنمای ضعیف این سرطان به علت وجود این حقیقت است که تومورهای مغز علائم بسیار غیراختصاصی دارند که تمایز آنها از دیگر بیماری ها را دشوار میسازد.دکتر Paul Brennan ، نویسنده همکار این مطالعه ، توضیح میدهد : " تشخیص تومورهای مغز دشوار است و منجر به تاخیر مدیریت بیماری برای تعداد زیادی از افراد میشود."

وی افزود : " مشکل این است که علائم تومور مغزی مثل سر درد یا مشکلات حافظه ، غیراختصاصی هستند. گفتن اینکه چه افرادی با احتمال بیشتری دارای تومور مغزی میباشند برای پزشکان دشوار میباشد."

عدم وجود آزمایش های مقرون به صرفه که به پزشکان کمک کنند افراد با تومور های مغزی را در اولویت مراقبت اولیه قرار دهند نیز باعث طولانی تر شدن تشخیص دقیق سرطان مغز میشود. این امر نهایتا منجر به دورنما نامناسب این بیماری میشود.

آزمایش خون جدید این تیم ، امید زیادی را به ارمغان آورده است. دکتر Baker و همکارانش از اشعه فروسرخ برای ایجاد یک " علامت زیستی " در نمونه های خون افراد استفاده کرده و یک هوش مصنوعی را به کار برده اند تا علائم سرطان را بررسی کند.

این آزمایش سرطان مغز را در یک گروه 104 نفره در 87 درصد از موارد به درستی شناسایی کرد.

ابزار سریع تر تشخیص

همانطور که محققان در مقاله خود توضیح دادند ، از تکنیکی به نام اسپکتروسکوپیATR-FTIR به همراه یک نرم افزار برای تشخیص سرطان مغز استفاده کردند.نویسندگان توضیح میدهند که این تکنیک یک تکنیک ساده ، بدون برچسب ( نوعی روش در اسپکتروسکوپی جرمی ) و غیرتهاجمی برای بررسی پروفایل بیوشیمیایی یک نمونه خون بدون نیاز به آماده سازی اضافه نمونه میباشد.

تکنیک ATR-FTIR به محققان این امکان را میدهد که به بررسی " اثر انگشت " بیوشیمیایی سرطان مغز بپردازند.دکتر بیکر و تیمش یک الگوریتم نرم افزار طراحی کردند که از این اثر انگشت های شیمیایی برای تشخیص سرطان مغز در یک گروه ناهمگون 724 نفره استفاده میکند. این گروه شامل افرادی با سرطان های اولیه و ثانویه بعلاوه افراد کنترل که دچار سرطان نیستند ، میباشد.

سپس آنها از این الگوریتم استفاده کردند تا موارد سرطان مغز در یک گروه 104 نفره را پیشبینی کنند. در این گروه ، 12 فرد دارای سرطان و 4 مورد از این افراد دارای گلیوبلاستوم بودند. گلیوبلاستوم یکی از تهاجمی ترین انواع تومور مغز میباشد.

این یافته ها نشاندهنده حساسیت 83.3  درصد و اختصاصیت 87 درصد برای این آزمایش خون بودند. دکتر Brennan میگوید : " با ابداع این آزمایش جدید ، ما نشان دادیم که قادریم به پزشکان برای تشخیص سریع اینکه کدام افراد با علائم غیراختصاصی باید فورا تصویربرداری مغز انجام دهند ، کمک کنیم. "وی افزود : " این امر به معنی تشخیص سریع تر افراد دارای تومور مغزی و دسترسی سریع تر به درمان میباشد."

منبع: Medical News Today
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}