کاهش وزن برای غلبه بر دیابت موثر است

دیابت

دیابت نوع 2 و چاقی به هم مربوط میباشند. افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 که یک بیماری مزمن است و از طریق افزایش قند خون شناسایی میشود ، میباشند.این نوع از دیابت اگر کنترل نشود میتواند منجر به عوارض جدی از جمله از دست دادن بینایی ، آسیب کلیوی ، نقص شنوایی و افزایش ریسک ابتلا به بیماری قلبی ، سکته مغزی ، فشار خون بالا و آترواسکلروز ، شود.

دیابت نوع 2 اگر به زودی کنترل شود قابل اجتناب و قابل درمان است. در یک مطالعه جدید که توسط محققان دانشگاه کمبریج انجام شد مشخص شد که از دست دادن حداقل 10 درصد وزن در 5 سال اول تشخیص ، میتواند به شکست دادن دیابت نوع 2 کمک کند و به بیماران کمک میکند که به سمت بهبودی پیش روند.

چاقی بزرگترین عامل خطر برای ابتلا به دیابت نوع 2 میباشد که این بیماری در سال 2014 ، 422 میلیون فرد و در سال 1980 ، 108 میلیون فرد را تحت تاثیر قرار داد. این بیماری در سال 2012 باعث 1.5 میلیون مرگ شد و تخمین زده شده است که در انگلستان 3.8 میلیون فرد دارای دیابت میباشند .

علت اینکه نرخ دیابت نوع 2 رو به افزایش است این است که افراد روز به روز چاق تر شده و از نظر فیزیکی غیرفعال تر میشوند. در حدود 90 درصد افراد بالغ مبتلا به دیابت نوع 2 یا اضافه وزن دارند یا چاق هستند. بعلاوه افراد چاق نسبت به افرادی که چاق نیستند احتمال بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع 2 دارند.

تیم محققان این مطالعه را انجام دادند تا ارتباط بین تغییر رفتار و کاهش وزن بعد از تشخیص دیابت نوع 2 و شانس بهبود دیابت بعد از 5 سال پیگیری را ارزیابی کنند. آنها متوجه شدند که بیمارانی که 10 درصد یا بیشتر از وزن بدن خود را کاهش دادند ، در پنج سال اول ، بیشترین  شانس را در تغییر تشخیص بیماری داشتند.

کاهش وزن در غلبه بر بیماری دیابت موثر است

محققان برای تایید یافته هایشان ، یک مطالعه گروهی آینده نگر بر روی 867 فرد که تازه برای دیابت تشخیص داده شده بودند و بین سنین 40 تا 69 سال بودند ، انجام دادند. محققان برای شناسایی شرکت کنندگان از اطلاعات غربالگری مرحله به مرحله که از سال 2002 تا 2006 گرفته شده بود ، استفاده کردند.

شرکت کنندگان در ابتدا و یک سال بعد از تشخیص تحت ارزیابی تغییر وزن ، رژیم غذایی ، فعالیت فیزیکی و مصرف الکل قرار گرفتند. بعد از 5 سال ، تیم تحقیقاتی بهبود  بیماری را از طریق آزمایش سنجش میزان HbA1c بررسی کرد.اکنون محققان توصیه میکنند که افراد باید اهمیت مدیریت وزن از طریق افزایش فعالیت فیزیکی و اصلاح رژیم غذایی را درک کنند.

شناخت دیابت نوع 2

دیابت نوع 2 شایع ترین نوع دیابت میباشد که زمانی ظاهر میشود که میزان قند خون بسیار بالا باشد. بدن از گلوکز ( قند ) خون به عنوان منبع عمده انرژی استفاده میکند. این قند اساسا از مصرف مواد غذایی به دست  می آید. انسولین ، هورمونی که توسط پانکراس تولید میشود ، عامل اصلی وارد شدن گلوکز به درون سلول ها برای مصرف انرژی میباشد.

اما در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ، سلول ها بطور طبیعی به انسولین پاسخ نمیدهند که این امر مقاومت به انسولین نامیده میشود. از آنجائیکه سلول ها نسبت به ورود گلوکز مقاوم شده اند ، این امر منجر به افزایش میزان قند خون و نهایتا ایجاد دیابت میشود.

علائم شایع دیابت نوع 2 شامل افزایش گرسنگی ، خستگی ، افزایش ادرار و تشنگی ، تاری دید و کاهش وزن بی دلیل ، میباشند. معمولا ، علائم دیابت نوع 2 به تدریج ایجاد میشوند. در برخی موارد ، افراد تشخیص نمیدهند این بیماری را دارند تا زمانیکه مشکلات مربوط به دیابت مثل بیماری قلبی ، تاری دید ، بیماری کلیوی و ... ایجاد میشوند.

منبع: News Medical
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}