تستوسترون بالا در زنان خطر ابتلا به سرطان ، دیابت و بیماری های متابولیک را افزایش می دهد

تستوسترون بالا در زنان

تستوسترون یک هورمون استروئیدی است که باعث ایجاد صفات ثانویه جنسی در مردان می شود. اگرچه بیشتر در مردان وجود دارد ، تخمدان های زنان نیز مقدار کمی تستوسترون آزاد می کنند. زمانی که تستوسترون با استروژن ترکیب میشود ، به رشد و ترمیم بافت های تولید مثلی زنان کمک می کند.

فهرست آنچه در این مقاله می خوانید:

یک مطالعه جدید نشان می دهد ، زنانی که از نظر ژنتیکی دارای تستوسترون بالایی هستند دارای خطر بیشتر ابتلا به دیابت ، بیماریهای متابولیک و سرطان میباشند. این ارتباط مربوط به زنان میباشد و به مردان تعمیم داده نمیشود. خطر ابتلا به این بیماری ها در مردانی که میزان تستوسترون بالاتری دارند کاهش می یابد.

این تحقیق که توسط دانشمندان واحد اپیدمیولوژی شورای تحقیقات پزشکی (MRC) در دانشگاه کمبریج انجام شده است در مجله Nature Medicine منتشر شده است.

خطر بالای ابتلا به بیماری ها

دانشمندان مشخص كردند زنانی كه از نظر ژنتیكی سطح تستوسترون بالاتری دارند ، 37 درصد خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را دارند. از طرف دیگر ، اگر مردان سطح تستوسترون بالاتری داشته باشند ، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در آنها 14 درصد کاهش می یابد.

زنان همچنین دارای افزایش 51 درصدی خطر ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) میباشند. پیش از این تصور میشد که سندرم تخمدان پلی کیستیک باعث افزایش میزان تستوسترون میشود.

بعلاوه ، یافته های این مطالعه نشان داد که سطح تستوسترون بالاتر در زنان با خطر بالاتری برای ابتلا به سرطان از جمله سرطان اندومتر و پستان مرتبط است. در مردان میزان بالای این هورمون با خطر بالاتر ابتلا به سرطان پروستات مرتبط است. این تیم به این نتیجه رسیدند که در هر دو جنس یک عامل ژنتیکی برای میزان تستوسترون وجود دارد ، اما این اثرات بین زنان و مردان بسیار متفاوت هستند.

بزرگترین مطالعه تا به امروز

این مطالعه بزرگترین مطالعه تا به امروز برای تعیین تنظیم ژنتیکی سطح هورمون تستوسترون بوده است. این تیم در بیش از 425.000 شرکت کننده در زیست بانک انگلستان از مطالعات همراهی گسترده ژنومی استفاده کرد و 2،571 واریانت ژنتیکی مرتبط با تفاوت میزان هورمون جنسی تستوسترون را شناسایی کرد.

این تیم نشان داد که عوامل ژنتیکی میزان تستوسترون بین جنس ها متفاوت است و ممکن است در مورد بیماری های متابولیکی برای سلامت مردان مفید اما برای زنان مضر باشد.

دکتر John Perry از واحد اپیدمیولوژی MRC در بیانیه ای اظهار کرد : "یافته های ما مبنی بر اینکه سطح تستوسترون بالاتر ژنتیکی ، خطر ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک را در زنان افزایش می دهد ، در درک نقش تستوسترون در منشأ این اختلال شایع مهم است."

"همچنین ، از روش های کاهنده تستوسترون برای درمان سرطان پروستات در مردان به میزان گسترده ای استفاده می شود ، اما تاکنون مشخص نشده که آیا سطح پایین تر تستوسترون نیز از ابتلا به سرطان پروستات جلوگیری میکند یا خیر. یافته های ما نشان می دهد که چقدر تکنیک های ژنتیکی مانند تصادفی سازی مندلی در درک خطرات و فواید هورمون درمانی مفید هستند. "

محققان خاطرنشان كردند كه اين مطالعه اهميت آناليزهاي ویژه جنسیت بر ميزان تستوسترون و تاثير آنها بر سلامت را نشان مي دهد. یافته های این مطالعه تأثیرات تستوسترون بر بدن و چگونگی مهار میزان غیر طبیعی آن برای بهبود کیفیت زندگی و اجتناب از ابتلا به بیماری های متابولیکی را نشان می دهد که در صورت عدم درمان مناسب می توانند منجر به ناتوانی و مرگ زودرس شوند.

بیماری متابولیک چیست؟

بیماری متابولیک ، که به عنوان سندرم متابولیک نیز شناخته می شود ، یک اصطلاح چتر مانند برای یک دسته از شرایطی میباشد که با هم رخ میدهند و خطر بیماری قلبی ، دیابت نوع 2 و سکته مغزی را افزایش می دهند. ویژگیهای رایج موجود در سندرم متابولیک شامل تجمع چربی اضافه در بدن به خصوص در اطراف کمر ، فشار خون بالا ، قند خون بالا و کلسترول یا تری گلیسرید بالا میباشد.

منبع: News Medical
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}