یک کیلو چربی اضافه می تواند خطر دیابت را در زنان افزایش دهد

اضافه وزن دیابت

محققان از قبل می دانستند که چربی اضافی بدن می تواند خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهد ، اما یک مطالعه جدید نشان می دهد که یک نوع چربی ، به ویژه – نوع "نامرئی" که در اطراف اندام ها و روده ها جمع می شود - می تواند این خطر را بیش از هفت برابر در زنان افزایش دهد.

فهرست آنچه در این مقاله می خوانید:

اگرچه چربی اضافی بدن برای بسیاری از بیماری های متابولیکی از جمله دیابت نوع 2 یک خطر شناخته شده است ، اما تحقیقات اخیر شواهدی را جمع آوری کرده اند که نشان می دهد میزان چربی بدن تنها عامل موثر در ایجاد خطر نمیباشد.

در مطالعه‌ای که Medical News Today  در سال گذشته تحت پوشش قرار داد ، توضیح داده شد که پزشکان برای درک درست خطر ابتلا به دیابت ، علاوه بر بررسی میزان چربی موجود باید اینکه چربی ها در کدام قسمت های بدن تجمع یافته اند را نیز بررسی کنند.

اکنون ، تحقیقات دانشگاه اوپسالا در سوئد نشان داده اند که چربی که در اطراف اندام ها و روده ها جمع می شود - به نام چربی احشایی - یک عامل اساسی میباشد که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را به ویژه در خانم ها افزایش میدهد.چربی که در اطراف اندام ها تجمع میابد یک عامل خطر پنهان برای دیابت ، بویژه در زنان ، میباشد.

این تیم - به سرپرستی دکتر Torgny Karlsson - داده های 325.153 نفر را که از طریق زیست بانک انگلیس به آنها دسترسی پیدا کرده بودند ، مطالعه کردند.چربی احشایی "نامرئی" است  و تشخیص میزانی که بدن هر فرد ذخیره کرده است میتواند سخت باشد. برای انجام این کار ، متخصصان باید آزمایشات گران قیمت مانند MRI و CT اسکن یا سنجش جذب اشعه ایکس دوگانه را انجام دهند.

با این حال ، در این مطالعه که  نتایج حاصل از آن در Nature Medicine چاپ شده است ، محققان روش ساده تر و مقرون به صرفه تری را برای برآورد چربی بدن ایجاد کردند که به آنها اجازه داد بعد از آن تجزیه و تحلیل های بیشتری انجام داده و تعیین کنند که چگونه این شکل از چربی به ایجاد خطر برای سلامتی بدن کمک می کند.

دکتر Torgny Karlsson : "برای اندازه گیری میزان چربی احشایی ، تکنیک های پیشرفته و پر هزینه تصویربرداری تشخیصی مورد نیاز است. در عوض ما روش ساده ای را تدوین کرده ایم که میزان چربی عمیق شکمی یک فرد را از سایر پارامترها تخمین میزند و راحت تر از اندازه گیری خود چربی احشایی میباشد و بنابراین این روش میتواند در اکثر کلینیک ها مورد استفاده قرار گیرد. "

بیش از 7 برابر خطر بیشتر برای زنان

محققان پس از محاسبه و تخمین چربی احشایی برای گروه مورد مطالعه ، آنالیز همراهی گسترده  ژنومی را انجام دادند که به آنها امکان شناسایی چربی احشایی به عنوان یک عامل خطر مهم  برای فشار خون بالا ، حمله قلبی و آنژین ، دیابت نوع 2 و هایپرلیپیدمی را داد.

با اینکه یافته های اولیه ممکن است کاملاً مشاهده ای باشند اما دانشمندان نیز با نتایج غیر منتظره ای روبرو شدند.

دکتر Åsa Johansson ، استادیار دانشگاه اوپسالا ، میگوید  : "ما شگفت زده شدیم كه چربی احشایی به این شدت با خطر بیماری در زنان نسبت به مردان ارتباط دارد. " و بیشترین افزایش خطر مربوط به دیابت نوع 2 بود.

یوهانسون می گوید : " یک کیلوگرم چربی احشایی اضافی می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را بیش از هفت برابر در خانم ها افزایش دهد ، در حالی که همین مقدار تجمع چربی فقط باعث افزایش خطر کمی بیشتر از دو برابر در مردان می شود."

با این حال ، محققان توضیح می دهند که این مورد برای همه زنان صدق نمی کند. به گفته آنها ، افزایش خطر در افرادی که در ابتدا فقط دارای مقدار کم یا متوسطی چربی احشایی میباشند بیشتر است.

این تیم متوجه شدند که افرادی که مقادیر بیشتری چربی شکمی دارند ، حتی اگر چربی بیشتری ذخیره کنند ، افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 برای آنان بسیار کمتر میباشد.کارلسون می گوید : " اثرات غیرخطی مانند این برای مطالعه بسیار جالب میباشند و ممکن است به ما کمک کنند تا زیست شناسی پنهان رابطه بین چربی احشایی و بیماری را درک کنیم."

محققان در بخش دیگری از مطالعه خود ، برای شناسایی ژن هایی که در میزان چربی احشایی ذخیره شده در بدن دخیل هستند نیز در حال تلاش میباشند. آنها توانستند تا 200 ژن را پیدا کنند.این تیم خاطرنشان می کند که بسیاری از این ژن ها با رفتار ارتباط دارند و نشان می دهند که عادات ناسالم مانند پرخوری و عدم فعالیت بدنی مهمترین عوامل ذخیره بیش از حد چربی در اطراف اندام ها میباشند.

اما محققان همچنین هشدار می دهند افرادی که به نظر نمیرسد چربی زیادی در بدن خود داشته باشند ممکن است دارای چربی احشایی "پنهان" اضافه باشند که ممکن است برای سلامتی آنها مضر باشد.

کارلسون و همکارانش امیدوارند که روش جدید تخمین چربی احشایی که آنها ایجاد کرده اند ، تشخیص متخصصانی که افراد در معرض خطر بیماریهای قلبی عروقی یا متابولیک را شناسایی میکنند آسانتر کند.

کارلسون میگوید : "یافته های این مطالعه ممکن است ما را قادر سازند که اندازه گیری های چربی احشایی را ساده تر کنیم و از این رو افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی عروقی را آسان تر تشخیص دهیم."

منبع: Medical News Today
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}