مصرف شکلات تلخ از افسردگی جلوگیری می کند

شکلات تلخ

یک مطالعه مبتنی بر نظرسنجی با نگاهی به مصرف شکلات و افسردگی نشان می دهد که افرادی که شکلات تلخ مصرف میکنند کمتر احتمال دارد علائم افسردگی را گزارش کنند. این یافته ها به چه معنی میباشد  و آیا می توانیم به آنها اطمینان کنیم؟سال هاست ، شکلات مورد توجه تحقیقات زیادی قرار گرفته است.

به لطف عطر ، طعم و بافت آن ، شکلات یک خوراکی محبوب است. در نتیجه ، تعداد زیادی از افراد تمایل دارند هر مطالعه ای که مزایای بالقوه آن را بر سلامتی بررسی میکند خوانده و به اشتراک بگذارند.

به طور کلی ، قند و چربی بالای آن باعث شده تا شکلات به عنوان یک میان وعده برای مردمی باشد که از اعتدال لذت میبرند ، اما مصرف کنندگان و متخصصان علاقمند به یافتن اعماق پنهان این شگفتی ابریشمی هستند.

آیا شکلات تلخ میتواند حالمان را عوض کند ؟

جدیدترین اطلاعات افزوده شده به تحقیقات شکلات از کالج دانشگاهی لندن (UCL) در بریتانیا میباشد. تیم UCL با دانشمندان دانشگاه کلگری و خدمات درمانی آلبرتا کانادا همکاری داشتند.

عنوان مطبوعاتی UCL این بود : " افرادی که شکلات تلخ میخورند کمتر دچار افسردگی می شوند" ، که واقعاً یک عنوان جسورانه است.قبل از ادامه ، شایان ذکر است که تا آنجا که می توانیم بگوییم ، این مطالعه بودجه ای از هیچ تولید کننده شکلات دریافت نکرده است.

چرا شکلات و افسردگی را بررسی میکنیم؟

افسردگی در سطح جهان موضوع مهمی است. در حال حاضر ، گفتار درمانی و استفاده از دارو شایع ترین روشهای درمانی هستند. همانطور که نویسندگان توضیح می دهند ، گفتار درمانی غالباً امکان پذیر نیست ، بنابراین پزشکان برای بیشتر افراد داروهای ضد افسردگی تجویز می کنند.

با این حال ، این داروها برای همه مفید نیستند. همچنین طبق گفته نویسندگان مطالعه حاضر ، حدود نیمی از افرادی که این داروها را دریافت می کنند ، طی 6 هفته از شروع درمان ، مصرف آنها را قطع می کنند.

یافتن عادت های مفید در شیوه زندگی که می توانند علائم افسردگی را بهبود بخشند ، اولویت دارد. به نظر می رسد فعالیت بدنی برای برخی افراد دچار افسردگی مفید است اما همه افراد از نظر جسمی قادر به ورزش کردن نیستند.

سالهاست ، دانشمندان دیگری نیز برای کاهش علائم افسردگی به رژیم های غذایی روی آورده اند. در کنار این مطالعات ، نویسندگان جدیدترین مطالعه توضیح می دهند که "یکی از مواد خوراکی که معمولا مصرف میشود و به نظر میرسد ویژگیهای بهبود دهنده خلق و خو داشته باشد  ، شکلات میباشد."

با این وجود ، با گذشت سالها ، فقط مطالعات معدودی به بررسی اینکه آیا شکلات واقعاً می تواند روحیه را از طریق یک روش بالینی مرتبط بالا ببرد یا خیر ، پرداخته اند و این آزمایشات نتایج متفاوتی به همراه داشته اند.

به گفته نویسندگان ، مطالعات قبلی طیف کافی و گسترده ای از متغیرها را به خود اختصاص نمیدادند و هیچ یک از مطالعات این مورد که چگونه نوع شکلات ممکن است یافته ها را تحت تاثیر قرار دهد ، مورد بررسی قرار ندادند.بنابراین این دانشمندان در مطالعه جدید خود تعداد زیادی از متغیرهای احتمالی گیج کننده از جمله وزن ، قد ، وضعیت تأهل ، تحصیلات ، قومیت ، درآمد ، سطح تحصیلات ، استعمال سیگار و دیگر شرایط مربوط به سلامت را کنترل کردند.

آنها بعلاوه شکلات تلخ و غیرتلخ را به طور جداگانه مورد بررسی قرار دادند.دانشمندان داده های حاصل از نظرسنجی آزمایشات بهداشت و تغذیه ملی ایالات متحده را بررسی کردند. پس از خارج کردن افراد کم وزن یا دیابتی از لیست ، 13.626 شرکت کننده  20 ساله یا بالاتر بودند.آنها علائم افسردگی را با استفاده از پرسشنامه سلامت بیمار که یک ابزار تشخیصی استاندارد برای اختلالات سلامت روان میباشد ، ارزیابی کردند.

اطلاعات مربوط به مصرف شکلات از دو فراخوان رژیمی 24 ساعته حاصل شد. تیم اول یک مصاحبه حضوری داشت و تیم دوم از طریق مصاحبه تلفنی 3 تا 10 روز بعد از آن بررسی شدند.

به طور کلی ، 1.332 شرکت کننده (11.1%) خوردن شکلات را گزارش کردند و از این تعداد ، 148 فرد خوردن شکلات تیره را گزارش کردند.

افرادی که شکلات می خورند بیشتر احتمال دارد سفید پوست غیر اسپانیایی باشند و درآمد خانوادگی  بالاتری داشته باشند. همچنین احتمال کمتری وجود دارد که این افراد سیگار بکشند یا چاق باشند.

محققان پس از در نظر گرفتن متغیرهای مربوطه به این نتیجه رسیدند که ، به طور کلی ، هیچ ارتباطی بین مصرف شکلات و کاهش علائم افسردگی وجود ندارد. با این حال ، وقتی آنها بطور ویژه شکلات تیره را بررسی کردند ، داستان تغییر کرد. نویسندگان گزارش می دهند:

" افرادي كه مصرف هرگونه شكلات تلخ را گزارش كردند نسبت به افرادي كه مصرف هيچ نوع شكلاتی را گزارش نکردند ، با احتمال 70٪ کمتر علائم بالینی افسردگي را گزارش میکنند."

آنها همچنین دریافتند که افرادی که بیشترین میزان شکلات را صرف نظر از نوع آن مصرف میکنند ، نسبت به افرادی که هیچ شکلاتی مصرف نمیکنند ، کمتر علائم بالینی افسردگی را گزارش میکنند.

رسانه ها ممکن است این یافته ها را به عنوان خبرهای عالی برای دوستداران شکلات اعلام کنند ، اما نویسندگان خواهان احتیاط هستند. این مطالعه مشاهده ای میباشد ، بنابراین تیم نمی تواند نتیجه بگیرد که شکلات افسردگی را تسکین می دهد. همانطور که دکتر سارا جکسون ، نویسنده راهنما این مطالعه  از UCL شرح میدهد :

" تحقیقات بیشتری برای روشن شدن علت و معلول مورد نیاز است - این امکان وجود دارد که  افسردگی باعث شود افراد علاقه خود را به خوردن شکلات از دست بدهند ، یا ممکن است عوامل دیگری وجود داشته باشند که باعث شوند هم افراد کمتر شکلات تلخ بخورند و هم به افسردگی مبتلا شوند."

همچنین ، دکتر جکسون توضیح می دهد که حتی اگر تحقیقات آینده رابطه علی ایجاد کنند ، دانشمندان برای درک مکانیسم زیستی و تعیین " نوع و میزان شکلات مصرفی برای پیشگیری و مدیریت بهینه افسردگی" باید کارهای بیشتری انجام دهند.

گذشته از مسئله آزار دهنده علت و معلول ، لازم به یادآوری است که اگرچه این مطالعه شامل بیش از 13000 فرد میباشد اما تنها 148 نفر - یک نمونه نسبتاً کوچک مردمی - شکلات تیره مصرف می کردند.

همچنین محققان فقط دو دوره 24 ساعته مصرف مواد غذایی را ثبت کردند. به راحتی میتوان استدلال کرد که ممکن است این ثبت ها منعکس کننده میزان استاندارد غذای فرد در طی یک هفته نباشند ، چه رسد به این که منعکس کننده رژیم غذایی ماهانه یا سالانه  باشد.

در کل ، این یافته ها یک لایه دیگر به مجموعه ای از یافته های نسبتاً گیج کننده اضافه می کند. خوردن شکلات تیره ممکن است علائم افسردگی را از بین ببرد. در حالیکه منتظر تحقیقات بیشتر هستیم ، اعتدال احتمالاً عاقلانه‌ترین مسیر برای پیمودن است.

منبع: Medical News Today
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}