آنچه باید در مورد سرطان در دوران بارداری بدانیم

سرطان در بارداری

اگرچه سرطان در دوران بارداری نادر است ، اما این امکان وجود دارد که در دوران بارداری به سرطان مبتلا شوید . همچنین ممکن است در حالی که تحت درمان سرطان هستید ، باردار شوید.بارداری باعث سرطان نمی شود و در اکثر موارد ، باردار شدن باعث نمی شود سرطان در بدن شما سریعتر رشد کند. گاهی ، تغییرات هورمونی می توانند سرطان های خاصی مانند ملانوم را تحریک کنند ، اما این اتفاق شایع نیست.

سرطان معمولاً بر نوزاد متولد نشده شما تأثیر نمی گذارد ، اما برخی از روش های درمانی ممکن است خطراتی ایجاد کنند. برای تعیین بهترین گزینه های سلامت خود و کودکتان با پزشک خود از نزدیک در ارتباط باشید.

سرطان در دوران بارداری چقدر شایع است؟

به طور کلی ، سرطان در دوران بارداری یک اتفاق غیر معمول است. آمارها نشان می دهند که از هر 1000 زن باردار حدود 1 مورد مبتلا به نوعی سرطان تشخیص داده می شود. با این حال ، متخصصان انتظار دارند که تعداد زنان باردار مبتلا به سرطان افزایش یابد زیرا امروزه تعداد بیشتری از خانم ها در سن بالا باردار میشوند. با افزایش سن ، خطر ابتلا به بیشتر سرطانها افزایش می یابد.

سرطان پستان یکی از شایعترین انواع سرطان ها میباشد که در دوران بارداری زنان را تحت تأثیر قرار میدهد. حدود 1 زن از هر 3000 زن باردار با این نوع سرطان تشخیص داده میشوند.

چه نوع سرطان هایی حین بارداری شایع تر هستند؟

برخی از سرطانهای شایع که در دوران بارداری تشخیص داده می شوند عبارتند از :

  • سرطان پستان
  • سرطان گردن رحم
  • لنفوم هوچکین و غیرهوچکین
  • سرطان تخمدان
  • ملانوم
  • لوسمی
  • سرطان تیروئید
  • سرطان کولورکتال

سرطانهای دیگر مانند سرطان ریه ، مغز و استخوان نیز ممکن است در دوران بارداری رخ دهند ، اما بسیار نادر هستند.

گاهی ، علائم خاصی از سرطان ممکن است با علائم بارداری همپوشانی داشته باشند ، که می تواند تشخیص را به تأخیر بیندازد. علائم متداول بارداری و سرطانهای خاص شامل موارد زیر میباشند :

  • نفخ
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • خستگی
  • تغییرات پستان
  • خونریزی از مقعد
  • تشخیص

اگر پزشک در دوران بارداری به سرطان مشکوک باشد ، ممکن است برای تشخیص به آزمایش های خاصی نیاز داشته باشید. این آزمایش ها شامل موارد زیر هستند :

اشعه X

اشعه ایکس برای ایجاد تصاویری از درون بدن از دوزهای کم پرتو استفاده می کند. متخصصان دریافته اند که میزان پرتو مورد استفاده در اشعه ایکس به اندازه ای نیست که به یک نوزاد متولد نشده آسیب برساند. زنان باردار برای پوشاندن شکم خود حین استفاده از اشعه ایكس باید از سپر سرب استفاده كنند.

اسکن توموگرافی کامپیوتری (سی تی اسکن )

سی تی اسکن توسط یک دستگاه اشعه ایکس که به یک کامپیوتر وصل شده است ، از اندام های شما یک عکس دقیق می گیرد. CT اسکن های سر یا سینه معمولا حین بارداری بی خطر هستند. سی تی اسکن شکم یا لگن فقط در صورت ضروری بودن باید انجام شوند. باید هنگام CT اسکن نیز از سپر سرب استفاده کنید.

تصویر برداری رزونانس مغناطیسی (MRI)

MRI برای مشاهده داخل بدن از مغناطیس و یک کامپیوتر استفاده می کند. به طور کلی یک آزمایش بی خطر برای زنان باردار به حساب می آید زیرا از اشعه یونیزان استفاده نمیکند.

سونوگرافی

سونوگرافی از امواج صوتی استفاده می کند تا تصاویری از نواحی خاص بدن شما ایجاد کند. این آزمایش یک آزمایش تشخیصی ایمن در دوران بارداری تلقی میشود.

بیوپسی

با انجام بیوپسی ، پزشکان نمونه ای از بافت را برای آزمایش سرطان در آزمایشگاه برمیدارند. تصور می شود بیوپسی روشی ایمن برای زنان باردار باشد.

دیگر تست های تشخیصی

ممکن است پزشک شما بخواهد آزمایشات فیزیکی و آزمایشگاهی را انجام دهد تا اطلاعات بیشتری در مورد وضعیت شما ارائه دهد.

گاهی ، آزمایش های معمول که در دوران بارداری انجام می شوند ، در واقع میتوانند یک سرطان را زودتر کشف کنند. به عنوان مثال ، یک آزمایش پاپ می تواند سرطان گردن رحم را نشان دهد ، و سونوگرافی می تواند سرطان تخمدان را در مراحل اولیه شناسایی کند.

تاثیرات سرطان بر بارداری

در بسیاری موارد ، سرطان لزوما به ختم حاملگی شما منجر نخواهد شد. با این حال ، در برخی موارد ، شما ممکن است مجبور شوید کودک خود را زودتر از زمان پیش بینی شده به دنیا آورید.

شما و تیم مراقبت سلامت شما باید در مورد تمام خطرات و مزایای مدیریت سرطان و بارداری خود صحبت کنید. علاوه بر متخصص زنان و زایمان ، باید یک انکولوژیست را نیز ملاقات کنید. انکولوژیست ، پزشک معالج سرطان است. احتمالاً قرارهای ملاقات بیشتری با پزشکان نسبت به یک زن بارداری که سرطان ندارد داشته باشید.

اثرات سرطان بر جنین

متخصصان تمام راه هایی را که سرطان می تواند بر نوزاد متولد نشده تأثیر بگذارد ، نمی دانند. اگرچه ممکن است برخی از سرطانها از مادر به جفت منتقل شوند ، اما اکثر سرطانها ندرتا تأثیر مستقیمی بر جنین می گذارند.موارد بسیار نادرى از سرطانها از جمله ملانوم یا لوسمی که از جفت به جنین انتقال میابند ، وجود دارند. اگر این اتفاق بیفتد ، پزشک در مورد نحوه درمان کودک در دوران بارداری و در زمان زایمان شما صحبت خواهد کرد.

بعد از زایمان ، پزشک علائم اولیه سرطان را بررسی می کند. اگر کودک شما سالم بود ، دیگر نیازی به درمانهای اضافه نخواهد داشت.

برخی از درمان های سرطان می توانند به یک نوزاد متولد نشده آسیب برسانند. خطر آسیب بیشتر در سه ماه اول بارداری وجود دارد که به عنوان سه ماهه اول شناخته می شود. در سه ماهه اول ، اندامها و ساختار بدن کودک در حال توسعه میباشند.

اثرات سرطان بر شیردهی

اگر در هنگام ابتلا به سرطان ، انتخاب کنید که به کودک خود شیر دهید ، سلولهای سرطانی از شما به کودک منتقل نمی شوند. بسیاری از زنان مبتلا به سرطان یا زنانی که از سرطان بهبود یافته اند ، می توانند با موفقیت به کودکان خود شیر بدهند.

شیمی درمانی و سایر درمان های سرطان می توانند از طریق شیر مادر به کودک منتقل شوند. به همین دلیل ، اگر تحت درمان سرطان قرار می گیرید ، به شما توصیه می شود که شیر ندهید. در مورد خطرات و مزایای ناشی از آن با پزشک خود صحبت کنید.

درمان سرطان حین بارداری

سالها پیش ، پزشکان مطمئن نبودند که چگونه با خیال راحت سرطان را در دوران بارداری درمان کنند ، و بسیاری توصیه میکردند حاملگی ختم شود. امروزه ، زنان بیشتری تصمیم می گیرند در حین بارداری بیماری خود را درمان کنند.

لازم است درمورد جوانب مثبت و منفی درمان سرطان در دوران بارداری با پزشک خود صحبت کنید. هر شرایطی متفاوت است.

گزینه های درمانی برای زنان باردار مبتلا به سرطان همان گزینه های درمانی زنان غیر باردار مبتلا به سرطان میباشند. نحوه و زمان معالجه ممکن است برای زنان باردار متفاوت باشد.

گزینه های درمانی شما به عوامل زیادی بستگی خواهند داشت ، از جمله :

  • نوع سرطانی که به آن مبتلا هستید
  • محلی که سرطان شما قرار گرفته است
  • مرحله سرطان شما
  • چه مدتی است که باردار میباشید
  • انتخابات شخصی

درمان های رایج ممکن است شامل موارد زیر باشند :

جراحی

جراحی معمولاً یک گزینه درمانی بی خطر برای مادر و نوزاد به ویژه پس از سه ماهه اول بارداری محسوب می شود. نوع عمل بستگی به نوع سرطان دارد. هدف جراحی برداشتن تومورهای سرطانی میباشد.

اگر در حین بارداری به سرطان پستان مبتلا هستید ، در صورت داشتن ماستکتومی ( برداشت سینه ) یا پرتودرمانی ، عمل جراحی ممکن است بر توانایی شما در شیردهی تأثیر بگذارد. اگر این مورد برای شما مهم است ، حتماً با پزشک خود صحبت کنید که جراحی چگونه شیردهی شما را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

شیمی درمانی و داروهای دیگر

شیمی درمانی شامل استفاده از مواد سمی برای از بین بردن سرطان در بدن شما میباشد. شیمی درمانی و سایر داروهای ضد سرطان می توانند به جنین آسیب رسانده ، باعث نقایص تولد یا منجر به سقط جنین شوند ، به خصوص اگر در سه ماهه اول بارداری مورد استفاده قرار گیرند. برخی از شیمی درمانی ها و سایر داروهای ضد سرطان را می توان با اطمینان در طول سه ماهه دوم و سوم بارداری مورد استفاده قرار داد.

پرتودرمانی

پرتودرمانی از اشعه X یا ذرات پر انرژی برای از بین بردن سلولهای سرطانی در بدن شما استفاده می کند. این روش درمانی می تواند به نوزاد متولد نشده آسیب برساند ، خصوصاً اگر در سه ماهه اول بارداری استفاده شود. گاهی ، در سه ماهه دوم یا سوم بارداری با اطمینان می توان از پرتو درمانی استفاده کرد ، اما این امر به نوع ، دوز و ناحیه تحت درمان بستگی دارد.

آیا باید درمان را به تاخیر بیاندازید؟

ممکن است منتظر بمانید تا درمان خود را در سه ماهه سوم یا حتی پس از تولد کودک شروع کنید. این امر به ویژه اگر سرطان دیرتر در دوران بارداری تشخیص داده شود یا سرطان در مرحله اولیه باشد ، شایع است. پزشک ممکن است در صورت لزوم بتواند زایمان زودرس را القا کند.

به طور کلی ، بارداری نباید تاثیری در عملکرد درمانی داشته باشد ، اما تأخیر در درمان به دلیل بارداری ممکن است بر نتیجه تأثیر بگذارد.

نتیجه گیری

اگرچه سرطان در دوران بارداری نادر است ، اما ممکن است در بعضی از خانمها اتفاق بیفتد. غالباً ، یک زن باردار مبتلا به سرطان دورنمایی شبیه به  یک زن غیرباردار مبتلا به سرطان دارد.

معمولا ، باردار شدن هنگام ابتلا به سرطان نباید بر پیش آگهی کلی شما تأثیر بگذارد. اگر به دلیل بارداری سرطان زود یافت نشد ، یا تصمیم گرفتید درمان را به تاخیر بیاندازید ، این امر ممکن است بر پیش آگهی شما تأثیر بگذارد.

در مورد بهترین روش درمان سرطانتان در دوران بارداری با پزشک خود صحبت کنید. بسیاری از خانم ها از سرطان بهبود یافته و نوزادان سالمی خواهند داشت.

منبع: Healthline
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}