ژاپن انجام اولین آزمایش های جنین حیوان حاوی سلول های انسانی را تایید کرد

جنین انسان

این تحقیقات در نهایت می توانند منجر به ایجاد منابع جدید اندام برای پیوند شوند ، اما موانع اخلاقی و فنی باید برطرف شوند. یک دانشمند ژاپنی قصد دارد سلول های انسانی را به جنین موش صحرایی تزریق کند.

یک دانشمند سلول های بنیادی ژاپن، اولین کسی است که از حمایت دولت برای ایجاد جنین های حیوانی که حاوی سلول های انسانی هستند و پیوند آنها به حیوانات جانشین پس از لغو ممنوعیت این عمل در اوایل سال جاری ، برخوردار میشود.

Hiromitsu Nakauchi ، فردی که گروه های دانشگاه توکیو و استنفورد کالیفرنیا را راهنمایی میکند ، قصد دارد سلولهای انسانی را در جنین های موش رشد دهد و سپس اندام های این جنین ها را به حیوانات جایگزین پیوند زند. هدف نهایی ناکائوچی تولید حیوانات با اندام هایی است که از سلول های انسانی ساخته شده اند و میتوانند نهایتا به انسان های دیگر پیوند زده شوند.

تا ماه مارس ، ژاپن صریحاً رشد جنین های حیوانی حاوی سلول های انسانی را بیش از 14 روز یا پیوند چنین جنین هایی را به داخل رحم جانشین ممنوع اعلام کرده بود. در آن ماه ، وزارت آموزش و علوم ژاپن دستورالعمل های جدیدی را صادر کرد که خلق جنین های انسانی-حیوانی که می توانند به حیوانات جانشین پیوند شوند را مجاز میکند و این امر به مرحله اجرا در آمد.

جنین های ترکیبی انسان و حیوان در کشورهایی مانند ایالات متحده ساخته شده اند ، اما هرگز به نتیجه نرسیده اند. اگرچه این کشور اجازه این نوع تحقیقات را می دهد اما موسسات ملی بهداشت از سال 2015 به بعد مجوز تامین مالی چنین کارهایی را داشته اند.

آزمایشات ناکائوچی اولین آزمایش هایی هستند که طبق قوانین جدید ژاپن توسط کمیته ای از متخصصان وزارت علوم مورد تأیید قرار گرفته اند. تصویب نهایی وزارتخانه ماه آینده مشخص می شود.

ناکائوچی می گوید که او قصد دارد به تدریج پیش برود و تلاش نخواهد کرد که جنین های هیبریدی را زود به وجود بیاورد. در ابتدا ، او قصد دارد جنین موش دورگه را تا روز 14.5 جنینی ، زمانی که بیشتر اعضای بدن حیوان تشکیل می شوند و تقریباً کامل میشود، رشد دهد. او همان آزمایشات را در موشهای صحرایی نیز انجام می دهد  و هیبریدها را در مدت زمان تقریبی 15.5 روز ، نزدیک به پایان ، رشد میدهد. متعاقبا ، ناکائوچی قصد دارد تا برای رشد جنین های دورگه خوک تا 70 روز از دولت درخواست مجوز کند.

Tetsuya Ishii ، محقق سیاست علم ، از دانشگاه هوکایدو در ساپورو ژاپن میگوید : "خوب است كه با احتیاط و گام به گام پیش برویم ، این امر امکان گفتگو با عموم مردم كه احساس اضطراب و نگرانی دارند را فراهم میکند."

 

نگرانی های اخلاقی

برخی از متخصصان اخلاق زیستی نگران این احتمال هستند که سلولهای انسانی فراتر از رشد اندام هدف بروند ، به مغز حیوان در حال توسعه رفته و به طور بالقوه بر شناخت آن تأثیر بگذارند.ناکائوچی می گوید این نگرانی ها در طراحی آزمایش مورد توجه قرار گرفته است. " ما در حال تلاش برای تولید اندام هدف هستیم ، بنابراین سلول ها فقط به لوزالمعده (پانکراس) می روند."

راهکاری که او و سایر دانشمندان در حال بررسی آن هستند ایجاد جنین حیواناتی است که فاقد ژن لازم برای تولید یک اندام خاص مانند لوزالمعده هستند و سپس تزریق سلول های بنیادی پرتوان القایی (iPS ) انسانی به جنین حیوانات است. سلولهای iPS سلولهایی هستند که مجددا برای ورود به حالت شبه جنینی برنامه ریزی شده اند و تقریباً می توانند انواع سلولها را ایجاد کنند. همانطور که حیوان رشد میکند ، از سلول های iPS انسانی برای ساختن اندامی که نمی تواند آن را با سلول های خودش بسازد ، استفاده میکند.

در سال 2017 ، ناکائوچی  و همکارانش در مورد تزریق سلول های iPS موشی به جنین موش صحرایی که قادر به تولید لوزالمعده نبود ، خبر دادند. موش صحرایی لوزالمعده ای تشکیل داد که کاملاً از سلولهای موش ساخته شده بود. ناکائوچی و گروهش آن لوزالمعده را به موشی که برای ابتلا به دیابت مهندسی شده بود ، مجددا پیوند زدند. ارگان تولید شده در موش صحرایی قادر به کنترل میزان قند خون بود و به طور موثری دیابت موش را درمان کرد.

اما رشد سلول های انسانی در گونه های دیگر آسان نیست. ناکائوچی و همکارانش در نشست انجمن پیشرفتهای علوم آمریكا در سال 2018 در آستین ، تگزاس اعلام كردند كه آنها سلولهای iPS انسانی را در جنینهای گوسفندی كه طوری طراحی شده اند که پانکراس را تولید نکنند ، قرار دادند. اما جنین های دورگه که حدود 28 روز رشد کردند ، حاوی تعداد بسیار کمی سلول انسانی بودند و چیزی شبیه به اندام نداشتند. ناکائوچی میگوید ، این امر احتمالاً به علت فاصله ژنتیکی بین انسان و گوسفند است.

Jun Wu ، که در مورد کایمرهای انسان-حیوان در مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس شعبه جنوب غربی در دالاس تحقیق میکند میگوید ، معقول نیست که جنین های ترکیبی انسان و حیوان را با استفاده از گونه های دور از انسان از نظر تکاملی مانند خوک و گوسفند به وجود بیاوریم به این دلیل که سلول های انسانی خیلی زود از جنین های میزبان حذف میشوند. Wu می گوید: "دانستن اساس مولكولی و تدوین استراتژی ها برای غلبه بر این موانع به منظور پیشبرد این زمینه ضروری است."

ناکائوچی می گوید ، تصویب در ژاپن به او امکان حل این مشکل را می دهد. وی در مراحل مختلف آزمایش با سلولهای iPS ماهرانه کار خواهد کرد و برخی از سلولهای iPS اصلاح شده ژنتیکی را برای تعیین اینکه چه چیزهایی باعث محدودیت رشد سلولهای انسانی در جنینهای حیوانی میشوند مورد آزمایش قرار خواهد داد.

منبع: Nature
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}