زندگی سالم با خطر ژنتیکی ابتلا به آلزایمر مقابله می کند

زندگی سالم با خطر ژنتیکی ابتلا به آلزایمر مقابله می کند

تحقیقات جدید نشان میدهند ، حتی اگر شما به اندازه کافی بدشانس باشید و حامل ژن های مستعد کننده بیماری آلزایمر باشید ، انتخاب یک روش زندگی سالم میتواند این خطر را کاهش دهد.

این مطالعه ، ژنتیک ، روش زندگی و شیوع بیماری آلزایمر را در نزدیک به 200.000 فرد بریتانیایی بالای 60 سال به مدت میانگین 8 سال مورد بررسی قرار داد.محققان متوجه شدند که افرادی که دارای خطر بالای ژنتیکی برای ابتلا به بیماری آلزایمر بودند و روش زندگی ناسالمی را اتخاذ کرده بودند نسبت به افرادی که خطر ژنتیکی پایین و روش زندگی سالمی داشتند ، نزدیک به سه برابر بیشتر احتمال ابتلا شدن به این بیماری را داشتند.

برعکس ، به نظر میرسد ، خوب زندگی کردن ، ورزش منظم ، داشتن رژیم غذایی متعادل ، عدم مصرف دخانیات و نوشیدن متعادل ، احتمال ابتلا به آلزایمر را حتی در میان افرادی که خطر ژنتیکی بالایی دارند ، کاهش میدهد.گروهی که توسط  David Llewellyn در دانشگاه Exeter Medical School انگلستان راهنمایی شدند گفتند : در میان افرادی که مشخص شد در بالاترین خطر ژنتیکی هستند ، به نظر میرسد زندگی سالم شانس ابتلا به بیماری را تا 35 درصد کاهش دهد.

اخیرا محققان در مجله انجمن پزشکی آمریکا گزارش کردند که " در هر 10 سال ، از هر 121 فرد با خطر ژنتیکی بالای ابتلا به آلزایمر که روش زندگی نامطلوب خود را بهبود میدهند ، 1 نفر دچار آلزایمر نمیشود." این یافته ها همزمان در کنفرانس بین المللی انجمن آلزایمر در لس آنجلس گزارش شدند.

گرچه ، یک هشدار وجود داشت : پایگاه اطلاعات زیست بانک اوکراین که اطلاعات از آن نشات گرفته بود بر افراد سفیدپوست اروپایی تبار تمرکز داشت ، بنابراین اینکه این یافته ها برای جمعیت های دیگر کاربردی باشد یا خیر مبهم است.یکی از متخصصین این پروژه گفت : همچنان نتایج باید به افرادی که نگران خطر آلزایمر خود هستند امید بخشد و به آن ها انگیزه انتخاب عادت های یک زندگی سالم را بدهد.

به گفته John Haaga از موسسه ملی پیری آمریکا : " هیچ کس نمیتواند تضمین کند که شما از این بیماری ناخوشایند فرار میکنید ، " اما قطعا زندگی سالم میتواند احتمال ایجاد این بیماری را کاهش دهد.

در این مطالعه بریتانیایی ، "خطر ژنتیکی بالا" بر اساس وجود ژن های شناخته شده مرتبط با بیماری آلزایمر ، مثل یک فرم ویژه از ژن APOE و دیگر ژن ها که به تازگی مشخص شده به بیماری زوال عقل مرتبط میباشند ، بود.

یک " روش زندگی مطلوب " اینگونه تعریف شده است که افراد در هفته 150 دقیقه فعالیت فیزیکی متوسط یا  75 دقیقه فعالیت فیزیکی شدید داشته باشند ، سیگار نکشند ، رژیم غذایی سالمی داشته باشند و بیش از میانگین یک لیوان شراب یا آب جو در روز مصرف نکنند.

به نظر میرسد ، هم ژن ها و هم روش زندگی بر احتمال اینکه فردی به آلزایمر مبتلا شود یا خیر ، تاثیر داشته باشند. با افزایش " امتیاز خطر " ژنتیکی ، احتمال ابتلا به بیماری نیز افزایش میابد و این امر در مورد روش زندگی ناسالم هم صادق است.Llewellyn  و گروهش متوجه شدند ، با اینکه ژنها قابل تغییر نیستند اما روش زندگی را میتوان تغییر داد.

آنها معتقدند که زندگی سالم تر ممکن است جریان خون در مغز را تقویت کند. که این امر میتواند "آسیب های اکسیداتیو" به سلول های مغز را کاهش دهد و به ممانعت از ایجاد لخته های آسیب زننده به مغز و التهاب که میتوانند خطر آلزایمر را افزایش دهند ، کمک کند.

 یک متخصص دیگر میگوید :  این مطالعه جدید ثابت کرد که زمانیکه به بیماری آلزایمر میپردازیم ، ژن ها تنها هدف ما نیستند.Rudy Tanzi ، مدیر واحد تحقیقات ژنتیک و پیری در بیمارستان عمومی ماساچوست در بوستون ، تاکید کرد که تنها کمتر از 5 درصد ژن های مرتبط با آلزایمر چنان ارتباط قدرتمندی با بیماری دارند که تضمین میکنند شما بیمار خواهید شد.

Tanzi  توضیح داد : " این به این معنی است که در مورد 95 درصد جهش ها ، روش زندگی شما تفاوت ایجاد میکند." او توصیه کرد : " خیلی نگران ژنتیک خود نباشید و بیشتر زمان خود را صرف حفظ زندگی سالم خود کنید."این مطالعه جدید بطور نسبی توسط موسسه ملی سلامت آمریکا تامین مالی شده است.

منبع: Web MD
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}