آیا بارداری بعد از سرطان سینه ممکن است؟ نکات مهم برای زنان

بارداری در سرطان سینه

آیا ممکن است بعد از سرطان سینه باردار شوید؟ نکات مهمی درباره بارداری، روش‌های درمان و مشاوره بعد از سرطان سینه را در این مقاله بیابید.سرطان سینه بیشتر در زنان مسن شایع است. اما اگر شما یک زن جوان هستید که به سرطان سینه مبتلا شده اید، شاید این سوال برایتان پیش بیاید که آیا سرطان سینه بر باروری (توانایی بچه دار شدن) شما تأثیر گذاشته است و آیا در صورت بارداری خطرات دیگری وجود دارد و یا امکان بارداری سالم را بعد از سرطان سینه دارید؟

بسیاری از زنان پس از درمان سرطان سینه قادر به بارداری هستند.با این حال، برخی از درمان ها می توانند باردار شدن را دشوارتر کنند. اگر فکر می کنید ممکن است روزی بخواهید بچه دار شوید، یا فقط می خواهید گزینه های خود را باز نگه دارید، بهترین زمان برای صحبت با پزشک در این مورد قبل از شروع درمان سرطان سینه است.

آیا می توانم بعد از ابتلا به سرطان سینه باردار شوم؟

برخی از درمان‌های سرطان سینه ممکن است بر باروری زنان تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، شیمی درمانی برای سرطان سینه ممکن است به تخمدان ها آسیب برساند که گاهی اوقات می تواند باعث ناباروری فوری یا دیررس شود. با این وجود، بسیاری از زنان پس از درمان قادر به بارداری هستند.

آیا بارداری یا شیردهی می تواند باعث بازگشت سرطان سینه من شود؟

بسیاری از سرطان های سینه به استروژن حساس هستند، بنابراین نگرانی هایی وجود دارد که برای زنانی که سابقه سرطان سینه دارند، سطح بالای هورمون ناشی از بارداری ممکن است خطر عود سرطان را افزایش دهد. با این حال، مطالعات نشان نداده اند که بارداری پس از درمان موفقیت آمیز، خطر بازگشت سرطان را افزایش دهد.برخی از زنان ممکن است بسته به درمانی که دریافت کرده اند و سایر عوامل نتوانند شیر بدهند. اما برای کسانی که قادر به شیردهی هستند، به نظر نمی رسد که شیردهی بعد از درمان خطر عود سرطان سینه را افزایش دهد. شیردهی (به خصوص به مدت یک سال یا بیشتر) با  کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است، اگرچه تحقیقات کمتری در مورد اینکه آیا می تواند به کاهش خطر بازگشت سرطان سینه پس از درمان کمک کند، وجود دارد.برای اطلاعات بیشتر در مورد دوران شیردهی و سرطان سینه می توانید مقاله آن را بخوانید

چه مدت بعد از درمان سرطان سینه باید برای بارداری صبر کنم؟

به بیمارانی که بعد از درمان سرطان سینه که می خواهند باردار شوند، گاهی اوقات توصیه می شود حداقل دو سال پس از اتمام درمان صبر کنند. بهترین مدت زمان انتظار مشخص نیست، اما تصور می شود که دو سال زمان کافی برای تشخیص هرگونه بازگشت زودهنگام سرطان است که می تواند بر تصمیم شما برای بارداری تأثیر بگذارد.برای زنانی که به سرطان سینه با گیرنده هورمونی مثبت مبتلا هستند، درمان هورمونی کمکی به طور معمول به مدت 5 تا 10 سال پس از درمان اولیه توصیه می شود. به زنانی که می خواهند در این مدت بچه دار شوند، اغلب توصیه می شود که حداقل به مدت 2 سال قبل از قطع آن، درمان هورمونی مصرف کنند و سپس چند ماه قبل از تلاش برای بارداری صبر کنند. سپس درمان هورمونی پس از تولد نوزاد قابل تجدید است.

به خاطر داشته باشید که توصیه در مورد انتظار دو ساله بر اساس داده های هیچ کارآزمایی بالینی نیست. و برخی از سرطان های سینه می توانند بعد از دو سال عود کنند، بنابراین هر موردی با مورد دیگر متفاوت است. تصمیم شما باید با در نظر گرفتن عوامل زیادی، از جمله سن، تمایل به بارداری های بیشتر، نوع سرطان سینه و خطر بازگشت زودهنگام سرطان، صورت گیرد.

سلامت جنین و شیردهی در سرطان سینه

در بخش قبلی به این موضوع پرداختیم که بارداری بعد از درمان سرطان سینه برای بسیاری از زنان امکان پذیر است. اما سوالات دیگری نیز وجود دارد، از جمله اینکه آیا سابقه سرطان سینه بر سلامت جنین شما تأثیر می گذارد و آیا می توانید بعد از درمان، به نوزاد خود شیر بدهید؟

تأثیر سابقه سرطان سینه بر سلامت جنین

سابقه ابتلا به سرطان سینه به نظر می رسد با افزایش خطر برخی از عوارض احتمالی بارداری، از جمله زایمان زودرس، تولد نوزاد کم وزن و نیاز به سزارین (C-section) مرتبط باشد.با این حال، تحقیقات نشان نداده است که سرطان سینه گذشته مادر تأثیر مستقیمی بر سلامتی کودک داشته باشد. در واقع، میزان بروز نقص های مادرزادی یا سایر مشکلات بهداشتی بلندمدت در کودکانی که از مادران مبتلا به سرطان سینه متولد شده اند، افزایش نیافته است.  

تأثیر درمان سرطان سینه بر جنین

اگر هنوز تحت هر نوع درمان سرطان سینه، از جمله شیمی درمانی، هورمون درمانی، درمان هدفمند یا ایمونوتراپی هستید، قبل از تلاش برای بارداری با پزشک خود صحبت کنید. بسیاری از این داروها ممکن است بر روی جنین در حال رشد تأثیر بگذارند، بنابراین ایمن تر است که تا تکمیل تمام درمان ها صبر کنید و سپس برای بارداری اقدام نمایید.همچنین مهم است به خاطر داشته باشید که قطع زودهنگام درمان می تواند خطر رشد یا بازگشت سرطان را افزایش دهد. برای اطلاعات بیشتر در این مورد به مقاله  **درمان سرطان سینه در دوران بارداری** مراجعه کنید.

شیردهی بعد از درمان سرطان سینه

اگر تحت عمل جراحی سینه و یا پرتودرمانی قرار گرفته اید، ممکن است در شیردهی از سینه آسیب دیده با مشکلاتی مواجه شوید. این مشکلات می تواند شامل کاهش تولید شیر در آن سینه و همچنین تغییرات ساختاری باشد که باعث شود شیردهی دردناک شود یا گرفتن سینه توسط نوزاد را دشوار کند. با این وجود، بسیاری از زنان همچنان قادر به شیردهی هستند.

اگر هنوز داروهایی برای درمان سرطان سینه خود مصرف می کنید (مانند هورمون درمانی)، قبل از تلاش برای شیردهی، صحبت با پزشک بسیار مهم است. برخی از داروها می توانند وارد شیر مادر شده و بر روی نوزاد تأثیر بگذارند.

آخرین نتایج درمورد تحقیقات بارداری در زنان جوان مبتلا به سرطان سینه

تحقیقات جدید، خبرهای امیدوار کننده ای را برای زنان جوانی که پس از تشخیص سرطان سینه با جهش ژن BRCA قصد بارداری دارند، داشته استاین مطالعه که در سمپوزیوم سرطان سینه سان انتونیو ۲۰۲۳ (SABCS) ارائه شد، نشان داد که بارداری برای زنان دارای جهش BRCA سرطان سینه بی خطر است و بر احتمال بهبود آن‌ها تأثیری نمی گذارد. همچنین هیچ نشانه ای از وخامت بیماری در این زنان پس از تشخیص و درمان سرطان سینه مشاهده نشد.دکتر Matteo Lambertini، سرپرست تحقیق و متخصص انکولوژی سرطان سینه در دانشگاه جنوا ایتالیا، در سخنرانی خود در SABCS گفت: "مهمترین نتیجه گیری نهایی این مطالعه آن است که بارداری پس از درمان اصولی سرطان سینه و پیگیری‌های لازم، دیگر نباید برای زنان جوان دارای جهش سرطان سینه منع شود." این پیام  برای مشاوره های "باروری انکولوژی" (Oncofertility) که به بیماران مبتلا به سرطان در زمینه حفظ باروری  مشاوره می دهند، اهمیت ویژه ای دارد.

تحلیل انجام شده در این مطالعه، گسترده ترین بررسی در این زمینه تا به امروز به شمار می رود. این پژوهش شامل ۴۷۳۲ زن جوان در سراسر جهان بود که به سرطان سینه تهاجمی گر I تا III مبتلا شده بودند. همه این زنان دارای جهش ژن BRCA سرطان سینه و ۴۰ ساله یا کمتر بودند (سن متوسط تشخیص بیماری ۳۵ سال است).محققان نتایج حاصل از پیگیریِ نزدیک به ۸ ساله را در دو گروه با هم مقایسه کردند. گروه اول شامل ۶۵۹ بیمار بود که حداقل یک بار در طول این مدت باردار شده بودند و گروه دوم شامل ۴۰۷۳ زن که باردار نشده بودند.به گفته دکتر Lambertini، میانگین زمان سپری شده از تشخیص سرطان سینه تا بارداری، ۳.۵ سال بوده است.

به طور کلی، حدود ۱ نفر از هر ۵ زن جوان دارای جهش BRCA (یعنی ۲۲ درصد) طی ۱۰ سال پس از تشخیص سرطان سینه باردار شده اند. از ۸۰ درصد بیمارانی که بارداری آن‌ها با موفقیت به پایان رسیده است، ۹۱ درصد در موعد طبیعی زایمان کرده اند و تنها در ۴ مورد (۰.۹ درصد) نوزادان ناهنجاری مادرزادی گزارش شده است.دکتر Lambertini در خاتمه با اشاره به اینکه داده ها از پرونده های پزشکی انکولوژی استخراج شده است، اظهار داشت: "به طور خلاصه، میزان عوارض بارداری، جنینی و زایمانی در این گروه از بیماران پایین و مطابق با انتظارات در جمعیت زنان با سن مشابه و بدون سابقه سرطان سینه بوده است.

اقدامات بارداری پس از درمان سرطان سینه

اگر بعد از درمان سرطان سینه باردار شدن برایتان دشوار است، گزینه هایی برای داشتن فرزند وجود دارد.پیشرفت های چشمگیر در درمان این بیماری منجر به افزایش چشمگیر نرخ بقا شده است. این امر، توجه بیشتری را به حفظ کیفیت زندگی بلندمدت بیماران، از جمله حفظ باروری، معطوف ساخته است.خوشبختانه، روش‌های مؤثری برای حفظ باروری در طول درمان سرطان سینه وجود دارد. این روش ها به زنان امکان می دهد تا پس از اتمام درمان، گزینه فرزندآوری را همچنان در نظر داشته باشند.

کرایو پرزرواسیون یا انجماد تخمک یا جنین

یکی از رایج ترین روش های حفظ باروری، کرایو پرزرواسیون یا انجماد تخمک یا جنین است. این فرآیند با استخراج تخمک های بالغ از تخمدان بیمار آغاز می شود. سپس، این تخمک ها یا با اسپرم همسر (در صورت وجود) لقاح داده می شوند و به جنین تبدیل می شوند، و یا به صورت منفرد منجمد می گردند.انجماد تخمک یا جنین، روشی کم تهاجمی و با نرخ موفقیت بالاست که به بیماران زن فرصت می دهد تا در زمان مناسب برای بارداری اقدام نمایند. مدت زمان لازم برای انجام این فرآیند به چرخه قاعدگی بیمار بستگی دارد.

لقاح مصنوعی (IVF) در سرطان سینه

لقاح مصنوعی یا IVF، روشی است که در آن تخمک های بالغ با اسپرم در شرایط آزمایشگاهی لقاح داده می شوند. پس از تقسیم سلولی و تشکیل جنین، امکان انتقال آن به رحم بیمار برای بارداری طبیعی و یا انجماد برای استفاده در آینده وجود دارد.تکنیک IVF به ویژه برای بیمارانی که به دلیل عوارض جانبی درمان سرطان سینه، با اختلال در عملکرد تخمدان مواجه هستند، بسیار کاربردی است. این روش به آن ها اجازه می دهد تا با استفاده از تخمک های منجمد شده پیش از درمان، همچنان صاحب فرزند شوند.

استفاده از تخمک اهدایی

در برخی موارد، به دلیل تأخیر در تشخیص یا پیشرفت بیماری، امکان استخراج تخمک های سالم قبل از شروع درمان سرطان سینه وجود نداشته باشد. در چنین شرایطی، اهدای تخمک به عنوان یک گزینه نجات بخش مطرح می شود.بیمار می تواند از طریق مراکز معتبر باروری و با غربالگری دقیق، از تخمک های اهدایی ایمن و سازگار با شرایط خود بهره مند شود. این روش به بیماران زن فرصت می دهد تا رویای مادرشدن را حتی در صورت از دست دادن  عملکرد  باروری خود،  تحقق بخشند. انتخاب بهترین روش حفظ باروری برای هر بیمار،  به عوامل متعددی از جمله سن، نوع و مرحله سرطان سینه و وضعیت تخمدان ها بستگی دارد. ضروری است بیماران زن مبتلا به سرطان سینه در اسرع وقت با پزشک انکولوژیست و متخصص باروری  مشاوره داشته باشند. این مشاوره ها به بیماران کمک می کند تا با در نظر گرفتن شرایط اختصاصی خود،  بهترین گزینه را برای حفظ باروری و آینده ای روشن انتخاب نمایند.

اهمیت مشاروه به موقع

اگر به سرطان سینه مبتلا هستید یا بوده اید و به فکر بچه دار شدن هستید، با پزشک خود صحبت کنید. بپرسید که چگونه سرطان و درمان آن ممکن است بر شانس بارداری شما تأثیر بگذارد و همچنین اینکه آیا بارداری می تواند بر خطر بازگشت سرطان شما تأثیر بگذارد یا خیر.

در بسیاری از موارد، مشاوره ژنتیک می تواند به شما در انتخاب های پیش روی خود بعد از گذراندن سرطان سینه و برنامه ریزی برای بارداری کمک کند لزوم مشاوره ژنتیک برای سرطان سینه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این نوع مشاوره می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را در افراد با سابقه خانوادگی این بیماری یا جهش های ژنتیکی مرتبط با آن، ارزیابی کند. با شناسایی زودهنگام افراد در معرض خطر بالا از طریق آزمایش خون سرطان سینه، می تواند یک اقدام پیشگیرانه برای ارزیابی خطر ابتلا به سرطان به سینه و انتخاب درمان کارآمد باشد.علاوه بر این، مشاوره ژنتیک می تواند به افراد کمک کند تا درک بهتری از خطرات و گزینه های پیشگیری و درمان داشته باشند و بتوانند تصمیمات آگاهانه تری در مورد سلامت خود اتخاذ کنند برای مشاوره ژنتیک سرطان سینه می توانید با شماره 88198077 تماس بگیرید.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}