سرطان سينه چه علائمی دارد؟

علائم سرطان سینه

علائم اولیه سرطان سینه چیست؟

سرطان سینه به این معنی است که یک تومور بدخیم از رشد کنترل نشده و غیر طبیعی سلول های سینه ایجاد شده است. سلول های غیرطبیعی به سرعت تقسیم و جمع می شوند و توده یا توده های سینه را تشکیل می دهند. توده های سرطانی در صورت عدم درمان می توانند به سایر قسمت های بدن سرایت کنند.

انواع مختلف سلول های سینه می توانند به حالت سرطانی تبدیل شوند. بیشتر سرطان‌های سینه از مجاری انتقال شیر (کارسینوم مجرای مهاجم) به نوک پستان یا غده‌هایی که شیر تولید می‌کنند (کارسینوم لوبولار مهاجم) شروع می‌شوند. انواع سرطان سینه که کمتر شایع هستند، سرطان التهابی سینه و کارسینوم مجرای درجا هستند.

اولین نشانه های سرطان سینه عبارتند از:

  • تغییرات پوست سینه
  • افزایش اندازه و شکل
  • ترشح از نوک پستان یا تغییرات دیگر
  • توده های سینه
  • درد سینه

برای افراد از هر جنس بسیار مهم است که به تغییرات پستان توجه کنند تا موارد غیرطبیعی را زود تشخیص دهند. در حالی که سرطان سینه در زنان بسیار شایع تر است، مردان نیز ممکن است به سرطان سینه مبتلا شوند. سرطان سینه شایع ترین سرطان در زنان ایرانی است و سالانه حدود 15 تا 16 هزار مورد جدید ابتلا به آن در کشور گزارش می شود. میانگین سن ابتلا به سرطان سینه در ایران 45 سال است که نسبت به کشورهای غربی که 50 سال است، کمتر است. میزان بروز سرطان سینه در ایران نیز در حال افزایش است. بر اساس داده های نظام ثبت سرطان ایران، میزان بروز استاندارد شده سنی سرطان سینه در ایران از سال 1380 تا 1397 از 32.5 به 36.1 مورد در هر 100 هزار زن افزایش یافته است. این افزایش احتمالا به دلیل عواملی مانند افزایش سن جمعیت، افزایش شیوع چاقی و سبک زندگی نامناسب است.انجمن سرطان آمریکا تخمین زده است که در سال 2022، 287850 مورد جدید سرطان سینه مهاجم در زنان و 43250 زن در اثر سرطان سینه جان خود را از دست خواهند داد. آنها همچنین تخمین زدند که 2710 مورد جدید سرطان سینه مهاجم در مردان وجود دارد و حدود 530 مرد در اثر سرطان سینه جان خود را از دست خواهند داد.

 

تغییرات پوستی در سرطان سینه

 ممکن است بتوان سرطان سینه را بر اساس تغییرات پوستی که بر سینه تأثیر می گذارد، تشخیص داد که می تواند شامل موارد زیر باشد:

چروکیدگی پوست :

سرطان سینه می تواند باعث کوتاه شدن بافت فیبری سینه شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، بافت پوست به سمت داخل کشیده می‌شود و ظاهری چروکیده یا دندانه‌دار ایجاد می‌کند

گودی یا فرورفتگی پوست :

فرورفتگی نشانه انسداد عروق لنفاوی سینه است. این رگ ها مایع و سلول ها را انتقال می دهند. گودی می تواند در ناحیه وسیعی از پوست سینه ایجاد شود.

ضخیم شدن پوست :

ضخیم شدن بافت های داخل و اطراف سینه می تواند به معنای ایجاد توده در لوبول های دانه ای یا انسداد غدد لنفاوی باشد.

بثورات درماتیت مانند یا قرمزی روی یا نزدیک نوک پستان :

پوست ممکن است قرمز و خارش دار و یا پوسته پوسته شود یا در اطراف نوک پستان ضخیم شود. این یک علامت نادر سرطان سینه است و اغلب با نوعی سرطان پستان به نام بیماری پاژه پستان مرتبط است.

رگ های خونی قابل مشاهده در سینه :

دیده شدن وریدهای سینه می تواند نشان دهنده مسدود شدن رگ های خونی باشدکه ممکن است ناشی از یک توده یا افزایش خون رسانی به سینه  یا  افزایش عرضه خون همراه با رشد تومور باشد.

شکل و اندازه سینه :

ممکن است تغییرات پستان در مقاطع مختلف زندگی شما قبل و بعد از پریودهای ماهانه، در دوران بارداری و بعد از یائسگی وجود داشته باشد. با این حال، باید هرگونه تورم، حساسیت، درد یا توده‌هایی را که برای شما غیرعادی به نظر می‌رسد را به یک درمانگر گزارش کنید.

همچنین باید هر گونه تغییر در اندازه، طرح کلی یا شکل سینه خود را گزارش دهید، زیرا ممکن است علائم سرطان سینه باشد. یک درمانگر یا متخصص می تواند هر گونه تغییر را ارزیابی کند و مشکل شما را به درستی تشخیص دهد.

تغییرات اندازه و شکل سینه که باید به آنها توجه کرد عبارتند از:

  • تورم سینه بدون دلیل، به ویژه در یک سینه
  • کوچک شدن سینه بدون دلیل در یک یا هر دو سینه
  • تغییرات در عدم تقارن سینه: عدم تقارن یا نابرابری سینه ها گاهی شایع است اما درمانگر باید بداند که آیا این تغییرات اخیرا رخ داده است یا خیر.
  • تغییرات یا ترشحات نوک سینه

تغییرات یا ترشحات نوک سینه ممکن است علائم اولیه سرطان سینه باشد، اما نه همیشه.

تغییرات نوک پستان که گاها است در سرطان سینه رخ میدهد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • نوک سینه ای که به سمت داخل چرخیده یا وارونه شده است
  • تغییرات پوستی در هاله یا نوک پستان
  • پوسته پوسته شدن
  • قرمزی یا تورم نوک پستان
  • برجستگی یا فرورفتگی بر روی پوست اطراف نوک پستان و آرئول

هر گونه نشت مایع از نوک پستان، ترشح از نوک پستان است. ترشحات بسته به منشا آن می تواند شیری، شفاف، قهوه ای، خونی، غلیظ، چسبنده، رقیق یا آبکی باشد. ترشح از نوک پستان می‌تواند نشانه سرطان سینه باشد، اما می‌تواند به دلایل زیادی از جمله قرص‌های ضدبارداری، برخی داروها، نوسانات قاعدگی و عفونت‌ها نیز ایجاد شود. تمام ترشحات نوک پستان، صرف نظر از بافت یا رنگ، همیشه باید توسط یک متخصص بررسی شود.

ترشحات نوک پستان در مردان

هیچ نوع ترشح از نوک پستان برای مردان طبیعی نیست. در صورت بروز، فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید.

توده در سرطان سینه

توده یا توده های سینه شایع ترین علامت سرطان سینه است، اما همه توده ها سرطانی نیستند. به گفته انجمن سرطان آمریکا، توده های بدون درد و سخت با لبه های نامنظم بیشتر در معرض سرطان هستند. توده های سرطانی نیز می توانند نرم، حساس یا دردناک باشند. محل توده می تواند روی سینه، نزدیک نوک پستان یا زیر بغل باشد.در حالی که توده سینه می تواند نشانه سرطان سینه باشد، ممکن است ناشی از شرایط غیرسرطانی نیز باشد. با این حال، معاینه هر گونه تورم، توده یا تغییر پستان توسط یک متخصص یا درمانگر ضروری است. به این ترتیب می توان منبع توده را مشخص کرد و در صورت لزوم درمان را شروع کرد.

درد سینه

درد سینه یا نوک پستان هر گونه ناراحتی یا حساسیتی است که در هر قسمتی از سینه یا زیر بغل احساس می شود و ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد و اغلب با سرطان سینه ارتباطی ندارد. دلایل بی‌ضرر زیادی برای درد و حساسیت پستان وجود دارد این علل ممکن است شامل بلوغ، قاعدگی، بارداری، یائسگی، سینه‌های فیبروکیستیک یا استفاده از برخی داروها باشد. اگر درد سینه یا نوک پستان مرتبط با سرطان را تجربه کنید، ممکن است التهاب بافت سینه یا ناحیه زیر بغل همراه با سایر علائم سرطان سینه را نیز داشته باشید. اگر درد پستان شامل تورم تمام یا بیشتر سینه، تحریک پوست، توده یا ترشح از نوک پستان به غیر از شیر مادر و سایر علائمی که ممکن است به سرطان سینه مرتبط باشد، با پزشک تماس بگیرید.

درد سینه یا نوک پستان دلیلی برای نگرانی جدی نمی باشد. یک مطالعه منتشر شده در سال 2017 نشان داد که تنها 6 درصد از زنان درد سینه را به عنوان یکی از علائم اولیه سرطان سینه گزارش کردند. این مطالعه همچنین نشان داد که شایع ترین علامت سرطان سینه، با 83 درصد، توده سینه است. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که زنان تمایل دارند علائم غیر توده‌ای سرطان سینه را نادیده بگیرند. مراقب همه نشانه‌های سرطان سینه باشید و هرگونه تغییر یا درد پستان و نوک سینه همراه با تورم یا سایر علائم سینه یا نوک پستان را به پزشک گزارش دهید.

جمع بندی

سرطان پستان به یک تومور بدخیم از رشد کنترل نشده سلول‌های غیرطبیعی پستان اشاره دارد. این سلول‌های غیرطبیعی تقسیم و تجمع می‌یابند و یک توده یا توده هایی را تشکیل می‌دهند. تومور بدخیم ناشی از سرطان سینه در صورت عدم درمان می تواند به سایر قسمت های بدن گسترش یابد. سرطان سینه بیشتر زنان را تحت تاثیر قرار می دهد، اما می تواند افراد از هر جنس را درگیر کند. اولین نشانه های سرطان سینه عبارتند از توده جدید در سینه یا زیر بغل، ضخیم شدن یا تورم سینه، تحریک یا گودی پوست سینه، تغییرات یا ترشحات نوک سینه، تغییر اندازه یا شکل سینه. تحقیقات نشان می دهد که زنان تمایل دارند علائم غیر توده ای سرطان سینه را نادیده بگیرند. مراقب تمام علائم سرطان سینه باشید و هرگونه تغییر یا درد سینه و نوک سینه همراه با تورم یا سایر علائم پستان را به پزشک گزارش دهید.

تشخیص زودهنگام با انجام آزمایش سرطان سینه و درمان تهاجمی فاکتورهای مهمی در تعیین و تشخیص سرطان هستند. سرطان سینه در مراحل اولیه قابل پیشگیری و درمان است. در مورد زمان شروع غربالگری سرطان سینه با یک درمانگر صحبت کنید. اگر نگران درد یا حساسیت پستان هستید، با پزشک متخصص تماس بگیرید. اگر توده‌ای در سینه یا زیر بازو پیدا کردید، باید فوراً به پزشک اطلاع دهید، حتی اگر اخیراً ماموگرافی انجام داده‌اید و هیچ یافته غیرطبیعی مشاهده نکردید.برای انجام آزمایش سرطان سینه می توانید از طریق مشاوره ژنتیک و یا تماس با 88198077 اقدام نمایید.

تا کی می توانید بدون اینکه بدانید سرطان سینه داشته باشید؟

برای بسیاری از افراد، علائم و نشانه‌های سرطان سینه برای اولین بار زمانی ظاهر می‌شوند که تومور یا توده سرطانی به اندازه‌ای بزرگ شود که احساس شود یا شروع به فشار بر بافت، رگ‌های خونی و اعصاب مجاور کند.این می تواند منجر به درد و سایر علائم شود و این که چقدر سریع رخ می دهد بستگی به نوع سرطان سینه دارد، زیرا برخی از انواع آن تهاجمی تر هستند .با این حال، در اکثر سرطان‌ها، هر تقسیم سلولی غیرطبیعی یک تا دو ماه طول می‌کشد زمانی که یک توده احساس می‌شود، سرطان برای دو تا پنج سال در بدن باقی مانده است. خوشبختانه، غربالگری های پیشگیرانه می تواند به تشخیص زودهنگام سرطان سینه و زمانی که درمان آن آسان تر است کمک کند.

درد سرطان سینه چگونه است؟

 درد سینه به ناراحتی، حساسیت یا درد در ناحیه سینه یا زیر بغل اشاره دارد. سرطان سینه همیشه باعث درد نمی‌شود، اما اگر تومور دوباره روی بافت‌های مجاور، رگ‌های خونی یا اعصاب فشار وارد کند، ممکن است درد احساس شود.

آیا ماموگرافی می تواند سرطان سینه را تشخیص دهد؟

بله ماموگرافی می تواند مدت ها قبل از اینکه فرد علائم یا نشانه های بیماری را تجربه کند، سرطان سینه را بررسی کرده و آن را پیدا کند. ماموگرافی تشخیص تومورهایی را که نمی توان احساس کرد و کلسیفیکاسیون های ماکرو (تجمع کلسیم در بافت سینه) که نشان دهنده سلول های سرطانی غیرطبیعی هستند را ممکن می سازد. ماموگرافی همچنین می تواند بافت پستان را پس از یافتن توده برای ارائه تصویر دقیق تر و تشخیص دقیق ارزیابی کند.همچنین برای انجام آزمایش ژنتیک سرطان سینه می توانید از طریق مشاوره ژنتیک و یا تماس با 88198077 اقدام نمایید.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}