اسهال ویروسی یا آنفولانزای معده را چگونه درمان کنیم؟

اسهال ویروسی چیست

اسهال ویروسی یا آنفولانزای معده را چگونه درمان کنیم؟

اسهال ویروسی یا آنفولانزای معده می تواند باعث تهوع و استفراغ شود. شما می توانید ویروسی را که باعث ایجاد آن می شود از افراد دیگر یا از طریق غذاها، نوشیدنی ها یا سطوح آلوده دریافت کنید. شستن مرتب دست ها ممکن است به پیشگیری از آن کمک کند.اسهال ویروسی التهاب و تحریک روده شما ناشی از یکی یا تعدادی از ویروس ها، معمولا نوروویروس یا روتاویروس است. این بیماری به آنفولانزای معده نیز معروف است. این بیماری بسیار مسری از طریق تماس نزدیک با افرادی که ویروس را دارند یا از طریق غذا یا آب آلوده پخش می شود. به راحتی می تواند در محله های نزدیک پخش شود، مانند:

  • امکانات نگهداری از کودکان
  • مدارس
  • خانه های سالمندان

 

آنفولانزای گوارشی یا آنفولانزای معده چیست؟

ممکن است نام آنفولانزای معده را شنیده باشید، یک بیماری کوتاه مدت که با استفراغ و اسهال مشخص می شود.نام "آنفولانزای 24 ساعته" در واقع یک نام اشتباه است. این بیماری اصلا آنفولانزا نیست . آنفولانزا یک بیماری تنفسی است که توسط ویروس آنفولانزا ایجاد می شود. علائم شایع آنفولانزا شامل تب، سرفه، بدن درد و خستگی است.آنفولانزای 24 ساعته در واقع وضعیتی به نام گاستروانتریت است. گاستروانتریت التهاب پوشش داخلی معده و روده است که منجر به علائمی مانند استفراغ و اسهال می شود.اگرچه گاستروانتریت می تواند ناشی از عفونت های ویروسی، باکتریایی یا انگلی باشد، گاستروانتریت ویروسی به طور معمول مسئول بسیاری از موارد آنفولانزای معده است. علی رغم نام 24 ساعته، علائم آنفولانزای معده می تواند بین 24 تا 72 ساعت طول بکشد.

علائم آنفولانزای معده

علائم این آنفولانزا معمولاً یک تا سه روز پس از آلوده شدن ظاهر می شود و می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اسهال
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • گرفتگی یا درد شکم
  • از دست دادن اشتها
  • تب با درجه پایین
  • بدن درد و درد
  • سردرد
  • احساس خستگی

اکثر افراد مبتلا به آنفولانزای معده متوجه می شوند که علائم آنها در عرض چند روز شروع به ناپدید شدن می کند.

 

آنفولانزای معده واگیر دارد؟

آنفولانزای معده بسیار مسری است، به این معنی که می تواند به راحتی از فردی به فرد دیگر سرایت کند. شما می توانید از راه های زیر آلوده شوید:

  • داشتن تماس نزدیک با فردی که عفونت دارد.
  • تماس با سطح یا شیئی که آلوده شده است. به عنوان مثال می توان به مواردی مانند دستگیره در، شیر آب یا ظروف غذاخوری اشاره کرد.
  • مصرف آب یا غذای آلوده

در صورت بروز علائم، دست های خود را به طور مکرر بشویید، به خصوص بعد از استفاده از حمام و قبل از دست زدن به غذا.از آنجایی که بیماری بسیار مسری است، برنامه ریزی کنید که حداقل 48 ساعت پس از رفع علائم در خانه بمانید.

علت آنفولانزای معده چیست؟

آنفولانزای معده یا گوارشی اغلب توسط یکی از دو ویروس ایجاد می شود:  نوروویروس و روتاویروس .

هر دو ویروس در مدفوع فرد آلوده ریخته می شوند، به این معنی که اگر ذرات ریز معلق مدفوع فرد آلوده را بخورید، می توانید آلوده شوید. این می تواند زمانی اتفاق بیفتد که بهداشت مناسب یا شیوه های نگهداری مواد غذایی انجام نشود. علائم معمولا یک یا دو روز پس از عفونت رخ می دهد و می تواند برای چند روز ادامه یابد. ویروس ها را نمی توان با دارو درمان کرد. از آنجایی که عفونت توسط یک ویروس ایجاد می شود، درمان بر کاهش علائم تا بهبودی تمرکز دارد.

تفاوت آنفولانزای معده با مسمویت غذایی

اگرچه می توانید آنفولانزای 24 ساعته را از غذا و آب آلوده دریافت کنید، اما این وضعیت با مسمومیت غذایی متفاوت است . مسمومیت غذایی در اثر آلودگی غذا یا آب ایجاد می شود و می تواند توسط باکتری ها، ویروس ها یا انگل ها ایجاد شود.اغلب، علائم مسمومیت غذایی سریعتر از علائم این آنفولانزا ظاهر می شود - معمولاً ظرف چند ساعت پس از مصرف غذا یا آب آلوده. به طور معمول، علائم مسمومیت غذایی چند روز طول می کشد. برخی از انواع مسمومیت های غذایی ممکن است بیشتر طول بکشد.علاوه بر این، از آنجایی که انواع مختلفی از باکتری ها می توانند باعث مسمومیت غذایی شوند، ممکن است آنتی بیوتیک برای درمان عفونت ضروری باشد.

درمان خانگی آنفولانزای معده

اگر به آنفولانزای معده مبتلا شده اید، می توانید کارهای زیر را در خانه انجام دهید تا علائم خود را کاهش دهید:

برای جایگزینی مایعات از دست رفته در اثر اسهال و استفراغ، مایعات زیادی بنوشید. به عنوان مثال می توان به آب، آب میوه های رقیق شده و آبگوشت اشاره کرد. محلول های الکترولیت مانند Pedialyte یا نوشیدنی های ورزشی رقیق شده  Gatorade، Powerade  نیز می توانند استفاده شوند.غذاهای ساده یا ملایم بخورید که کمتر معده شما را تحریک می کند. به عنوان مثال می توان به چیزهایی مانند نان، برنج و کراکر اشاره کرد.استراحت کردن استراحت زیاد می تواند به بدن شما در مبارزه با این بیماری کمک کند.از داروهای بدون نسخه (OTC) ضد استفراغ یا ضد اسهال استفاده کنید. حتماً با پزشک یا داروساز خود در مورد اینکه کدام نوع ممکن است برای شرایط شما مناسب باشد صحبت کنید.


در ادامه مقاله این مقاله به شما کمک می کنیم تا در مورد علائم، علل، درمان و پیشگیری از گاستروانتریت ویروسی یا اسهال ویروسی بیشتر بدانید.


اسهال ویروسی چه علائمی دارد؟

علائم اسهال ویروسی معمولاً اندکی پس از عفونت شروع می شود. به عنوان مثال، علائم ناشی از نوروویروس‌ها (Noroviruses) معمولاً در عرض 12 تا 48 ساعت ایجاد می شود. علائم آدنوویروس ممکن است 3 تا 10 روز پس از تماس به تعویق بیفتد. بسته به نوع ویروسی که مبتلا شده اید، علائم ممکن است بین 1 تا 14 روز ادامه داشته باشد. علائم اغلب به طور ناگهانی در طول 1 یا 2 ساعت شروع می شود. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اسهال شل و آبکی بیش از 3 بار در روز
  • تب یا لرز
  • تهوع و استفراغ
  • سردرد، درد عضلانی یا درد مفاصل
  • عرق کردن یا پوست لکه دار
  • گرفتگی و درد شکم
  • از دست دادن اشتها

اسهال ناشی از گاستروانتریت ویروسی معمولاً خونی نیست. وجود خون در مدفوع می تواند نشانه عفونت شدیدتر باشد.شما باید به دنبال درمان فوری پزشکی باشید اگر اسهال به مدت 2 روز یا بیشتر ادامه داشته است بدون اینکه تکرار شود نوزاد شما دچار اسهال می شود خون در اسهال شما وجود دارد علائم کم آبی بدن مانند خشکی لب ها یا سرگیجه را نشان می دهید یا می بینید علاوه بر علائم فوق، اگر کودکتان ظاهری گود رفته دارد یا هنگام گریه اشک نمی‌ریزد، باید به دنبال اورژانس باشید.


علت اسهال ویروسی چیست؟

اسهال ویروسی توسط تعدادی ویروس مختلف ایجاد می شود. انتشار این ویروس ها در موقعیت های گروهی آسان است. برخی از راه های انتقال ویروس عبارتند از:

  • خوردن غذای آلوده یا نوشیدن آب آلوده
  • در تماس نزدیک با فردی که این ویروس را دارد
  • به اشتراک گذاشتن ظروف یا موارد دیگر با فردی که ویروس دارد
  • لمس سطوح آلوده

اسهال ویروسی افراد در تمام سنین را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. اما برخی عوامل می توانند خطر ابتلا به این اسهال ویروسی را افزایش می دهند. افرادی که در معرض خطر بالاتری هستند عبارتند از: کودکان زیر 5 سال و بزرگسالان مسن تر، به ویژه آنهایی که در خانه های سالمندان یا امکانات زندگی کمکی زندگی می کنند افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف هستند کسانی که اغلب در محیط های گروهی هستند، مانند مدارس، خوابگاه ها، مهدکودک ها، اجتماعات مذهبی، و سایر مکان های گروهی سرپوشیده.
عوامل دیگری که ممکن است خطر ابتلا به اسهال ویروسی را افزایش دهند عبارتند از: سوء تغذیه، به خصوص سطوح پایین ویتامین A سفر اخیر به کشورهای در حال توسعه مصرف آنتی بیوتیک یا آنتی اسید رابطه مقعدی چندین نوع مختلف از ویروس ها می توانند باعث گاستروانتریت ویروسی شوند. رایج ترین عبارتند از: نورویروس، روتاویروس، آدنوویروس، آستروویروس


انواع ویروس های گوارشی

نورویروس

نوروویروس بسیار مسری است و می تواند هر فردی را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. از طریق غذا، آب و سطوح آلوده یا توسط افرادی که به ویروس مبتلا هستند، سرایت می کند. نوروویروس در فضاهای شلوغ رایج است. نوروویروس عامل اصلی گاستروانتریت یا اسهال ویروسی در ایالات متحده و سراسر جهان است. بیشترین شیوع بیماری در ایالات متحده بین نوامبر و آوریل رخ می دهد.
علائم عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • اسهال
  • تب
  • بدن درد


با توجه به منبع مورد اعتماد مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، اکثر افرادی که به نورویروس مبتلا می شوند، در عرض 1 تا 3 روز پس از شروع علائم، احساس بهتری پیدا می کنند.


روتاویروس

روتاویروس معمولاً نوزادان و کودکان خردسال را تحت تأثیر قرار می دهد. کسانی که به آن مبتلا می شوند می توانند ویروس را به سایر کودکان و بزرگسالان منتقل کنند. معمولاً منقبض می شود و از طریق دهان منتقل می شود. علائم معمولاً در عرض 2 روزپس از عفونت ظاهر می شوند و عبارتند از: استفراغ از دست دادن اشتها اسهال آبکی که بین 3 تا 8 روز طول می کشد.یک واکسن روتاویروس برای نوزادان در سال 2006 تایید شد. واکسیناسیون زودهنگام برای جلوگیری از بیماری های شدید روتاویروس در نوزادان و کودکان کوچک توصیه می شود.


آدنوویروس

آدنوویروس افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار می دهد. این می تواند انواع مختلفی از بیماری، از جمله اسهال ویروسی را ایجاد کند. آدنوویروس همچنین می تواند علائمی شبیه سرماخوردگی، برونشیت، ذات الریه، و چشم صورتی (ملتحمه) ایجاد کند. کودکانی که در مهدکودک هستند، به ویژه آنهایی که زیر 2 سال سن دارند، بیشتر در معرض ابتلا به آدنوویروس هستند. آدنوویروس از طریق عطسه و سرفه، دست زدن به اشیاء آلوده یا با دست زدن به دست فرد مبتلا به ویروس منتقل می شود. علائم مرتبط با آدنوویروس عبارتند از:
گلو درد چشم صورتی تب سرفه کردن آبریزش بینی بیشتر کودکان ظرف چند روز پس از تجربه علائم آدنوویروس احساس بهتری خواهند داشت. با این حال، علائمی مانند چشم صورتی ممکن است بیش از چند روز طول بکشد.


آستروویروس

آستروویروس یکی دیگر از ویروس هایی است که معمولاً باعث ایجاد اسهال ویروسی در کودکان می شود. علائم مرتبط با آستروویروس عبارتند از:

  • اسهال
  • سردرد
  • کم آبی خفیف
  • دل درد


این ویروس اغلب در اواخر زمستان و اوایل بهار افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. از طریق تماس با فرد مبتلا به ویروس یا از طریق سطح یا غذای آلوده منتقل می شود. علائم معمولاً در عرض 2 تا 3 روز پس از مواجهه اولیه ظاهر می شوند و ویروس معمولاً طی 1 تا 4 روز از بین می رود.


اسهال ویروسی چه عوارضی دارد؟

عارضه اصلی گاستروانتریت ویروسی کم آبی بدن است که می تواند در نوزادان و خردسالان بسیار شدید باشد. گاستروانتریت ویروسی عامل بیش از 200000 مرگ و میر کودکان در سراسر جهان در سال است. سایر عوارض گاستروانتریت ویروسی عبارتند از:
عدم تعادل تغذیه ای ضعف یا خستگی بدن ضعف عضلانی کم آبی بدن می تواند زندگی را تهدید کند. اگر شما یا فرزندتان این علائم را دارید با پزشک خود تماس بگیرید:

  • عدم تعادل تغذیه ایی
  • ضعف یا خستگی بدنی
  • ضعف عضلانی
  • کم آبی بدن

اسهال شدید ویروسی می تواند زندگی را تهدید کند. اگر شما یا فرزندتان این علائم را دارید با پزشک خود تماس بگیرید:

اسهال که بیش از چند روز طول بکشد خون در مدفوع گیجی یا بی حالی سرگیجه یا احساس غش کردن حالت تهوع دهان خشک ناتوانی در تولید اشک بدون ادرار بیش از 8 ساعت یا ادراری که زرد یا قهوه ای تیره باشد چشمهای گود رفته کم آبی که همراه با گاستروانتریت ویروسی است می تواند به خودی خود منجر به چندین عارضه شود. این شامل:

  • تورم مغز
  • کما
  • شوک هیپوولمیک (کم‌ حجمی خون)

وضعیتی که زمانی رخ می دهد که بدن شما مایع یا خون کافی ندارد نارسایی کلیه تشنج برای جلوگیری از عوارض، اگر شما یا فرزندتان علائم کم آبی دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.


درمان اسهال ویروسی چیست؟

بیشتر اوقات، سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی شما مبنای تشخیص است، به خصوص اگر شواهدی وجود داشته باشد که ویروس در حال انتشار در جامعه شما باشد. پزشک شما همچنین ممکن است نمونه مدفوع را برای آزمایش نوع ویروس یا بررسی اینکه آیا بیماری شما ناشی از عفونت انگلی یا باکتریایی است، تجویز کند. تمرکز اصلی درمان جلوگیری از کم آبی با نوشیدن مایعات فراوان است. در موارد شدید، بستری شدن در بیمارستان و تزریق مایعات داخل وریدی ممکن است ضروری باشد. محلول های آبرسانی خوراکی بدون نسخه (OHS)، مانند Pedialyte، می توانند در موارد خفیف مفید باشند. این محلول‌ها برای معده کودک شما آسان هستند و حاوی مخلوط متعادلی از آب و نمک هستند تا مایعات و الکترولیت‌های ضروری را دوباره پر کنند. این محلول ها در داروخانه های محلی موجود هستند و نیازی به نسخه ندارند. با این حال، شما باید دستورالعمل ها را به دقت دنبال کنید.

آنتی بیوتیک ها هیچ تاثیری روی ویروس ها ندارند. قبل از مصرف هر گونه داروی بدون نسخه با پزشک خود مشورت کنید. محلول های آبرسانی خوراکی مانند Pedialyte و محصولات الکترولیت خوراکی را به صورت آنلاین خرید کنید. درمان اسهال و استفراغ اسهال را می توان در بزرگسالان با داروهای بدون نسخه مانند لوپرامید (Imodium) یا بیسموت ساب سالیسیلات (Pepto-Bismol) درمان کرد. همچنین ممکن است پزشک پروبیوتیک‌ها را برای جایگزینی باکتری‌های سالمی که در طول اسهال از دست می‌دهند تجویز کند یا ممکن است داروهایی برای درمان استفراغ شدید تجویز کند.


برای اسهال ویروسی چه چیزی بخوریم

وقتی احساس بهتری پیدا می کنید و دوباره غذاها را به رژیم غذایی خود وارد می کنید، بهتر است غذاهای ملایم را انتخاب کنید، مانند: برنج، سیب زمینی ها، نان، تست موز، سس سیب، این غذاها راحت تر هضم می شوند و کمتر باعث ناراحتی معده می شوند. تا زمانی که احساس بهتری نداشته باشید، ممکن است بخواهید از برخی از انواع غذاها اجتناب کنید، مانند:
غذاهای چرب یا سرخ شده، کافئین، الکل، غذاهای شیرین و محصولات لبنی


درمان خانگی اسهال ویروسی

علاوه بر آبرسانی مجدد و استراحت، برخی درمان های طبیعی و خانگی وجود دارد که ممکن است به شما در تسکین علائم گاستروانتریت ویروسی کمک کند. پد حرارتی یا بسته حرارتی اگر شکم درد دارید، سعی کنید از یک پد حرارتی با دمای پایین یا یک کیسه حرارتی گرم روی معده خود استفاده کنید. پد حرارتی را با یک پارچه بپوشانید و آن را بیش از 15 دقیقه در هر بار نگذارید. گرما می تواند به شل شدن ماهیچه های دستگاه گوارش شما کمک کند و از اسپاسم آنها جلوگیری کند.


آب برنج قهوه ای

برخی از والدین برای فرزندان خود آب برنج سرو می کنند. این آبی است که بعد از جوشاندن برنج قهوه ای باقی می ماند. الکترولیت بالایی دارد و می تواند به آبرسانی مجدد کمک کند. برای تهیه آب برنج: 1 فنجان برنج و 2 لیوان آب را حدود 10 دقیقه بجوشانید تا آب کدر شود. برنج را صاف کرده و آب آن را نگه دارید. قبل از سرو آب برنج را خنک کنید.


زنجبیل
محصولات حاوی زنجبیل، مانند دمنوش زنجبیل یا چای زنجبیل، ممکن است به تسکین ناراحتی معده کمک کند.مروری بر مطالعات سال 2019 نشان داد که دوز تقسیم شده روزانه 1500 میلی گرم زنجبیل در دو قسمت در طول روز ممکن است به کاهش حالت تهوع کمک کند. تحقیقات بیشتری باید در مورد توانایی زنجبیل در درمان سایر علائم گوارشی انجام شود.


نعناع

نعناع همچنین ممکن است خواص ضد تهوع مشابه خواص زنجبیل داشته باشد. نوشیدن یک چای نعناع تسکین دهنده ممکن است به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید. مطالعات منبع معتبر دریافته اند که روغن نعناع ممکن است به شل شدن ماهیچه های روده شما کمک کند. همچنین دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی است.


ماست یا کفیر


اگرچه هنگام بروز حادترین علائم باید از مصرف لبنیات خودداری کرد، اما خوردن ماست بدون طعم با کشت‌های فعال زنده یا نوشیدن کفیر ممکن است به بازگرداندن تعادل طبیعی باکتریایی بدن شما پس از بیماری کمک کند.


چگونه می توان از گاستروانتریت ویروسی جلوگیری کرد؟

گاستروانتریت ویروسی می تواند به راحتی گسترش یابد. با این حال، اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کاهش خطر ابتلا به ویروس یا انتقال آن به دیگران انجام دهید. استفراغ و اسهال از شایع ترین علائم هستند. شما می توانید گاستروانتریت ویروسی را از افراد دیگر یا از طریق غذاها، نوشیدنی ها یا سطوح آلوده دریافت کنید. به طور کلی، علائم اسهال ویروسی به طور ناگهانی ظاهر می شوند و به سرعت از بین می روند. اگر اسهال بیش از 48 ساعت طول کشید، حتما توسط پزشک خود پیگیری کنید. همچنین اگر نوزاد یا کودک خردسال شما دچار اسهال شد، بهتر است تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرید زیرا می تواند منجر به عوارض جدی ناشی از کم آبی بدن شود.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}