هر آنچه که باید در مورد HPV دهانی بدانیم

 

hpv دهانی

اکثر افرادی که از نظر جنسی فعال هستند در دوره ای از زندگی خود به ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) مبتلا می شوند. ویروس HPV شایع ‌ترین عفونت مقاربتی (STI) در ایالات متحده آمریکا است. در حال حاضر بیش از 100 سویه ویروس HPV وجود دارد که بیش از 40 سویه از این ویروس می تواند ناحیه تناسلی، دهان و گلو را تحت تاثیر قرار دهد.ویروس HPV از طریق تماس پوست با پوست منتقل می شود. اکثر افراد از طریق رابطه جنسی به ویروس HPV مبتلا می شوند. در صورت داشتن رابطه جنسی دهانی، ممکن است دهان یا گلو  تحت تاثیر این ویروس قرار گیرد، این مسئله به عنوان HPV دهانی شناخته می شود.

 

علائم HPV دهانی چیست؟

HPV دهانی اغلب هیچ علامتی ندارد. این مسئله بدان معناست که افراد تا مدتی متوجه نمی ‌شوند که به این عفونت مبتلا هستند، در نتیجه کمتر احتمال دارد اقدامات لازم را برای محدود کردن شیوع بیماری انجام دهند. در موارد خاص ممکن است زگیل در دهان یا گلو ایجاد شود.

این نوع از عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می تواند به سرطان دهان و  یا سرطان حلق تبدیل شود، که این مسئله نادر می باشد.

در صورت ابتلا به سرطان اوروفارنکس (سرطان حلق)، سلول ‌های سرطانی در وسط گلو از جمله زبان، لوزه‌ ها و دیواره‌ های حلق تشکیل می ‌شوند؛ این سلول ‌های سرطانی می ‌توانند در اثر ابتلا به HPV دهانی ایجاد شده باشند.

علائم اولیه سرطان حلق عبارتند از :

  • برجستگی دردناکی در دیواره داخلی دهان، روی زبان، لوزه‌ ها و یا دیواره ‌های حلق که در عرض ۳ هفته برطرف نمی‌ شود.
  • مشکل در بلعیدن
  • گوش درد های مداوم
  • سرفه کردن همراه با خون
  • کاهش وزن بدون دلیل
  • بزرگ شدن غدد لنفاوی
  • گلو درد مزمن
  • ایجاد توده روی گونه ها
  • ایجاد توده روی گردن
  • تغییر رنگ بافت نرم دهان به قرمز، سفید یا سیاه
  • بی‌حسی یا احساس سوزن سوزن شدن در لب ‌ها یا زبان
  • گرفتگی صدا

اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید و می‌ دانید یا فکر می کنید که به ویروس پاپیلومای انسانی ( HPV ) مبتلا هستید، به پزشک خود مراجعه کنید.

چه عواملی باعث ایجاد HPV دهانی می شود؟

HPV دهانی زمانی رخ می دهد که یک ویروس معمولاً از طریق یک بریدگی یا پارگی کوچک در داخل دهان، وارد بدن می شود؛ و افراد اغلب از طریق رابطه جنسی دهانی به آن مبتلا می شوند. انجام تحقیقات بیشتر برای تعیین دقیق چگونگی ابتلا و انتقال عفونت های HPV دهانی توسط محققان ضروری است.

 

آمار ابتلا به HPV دهانی

در حال حاضر تقریباً 79 میلیون آمریکایی مبتلا به ویروس HPV هستند و در سال حدود جاری 14 میلیون نفر مبتلا به ویروس HPV شخیص داده شده اند.تقریباً 7 درصد از آمریکایی های 14 تا 69 ساله مبتلا به HPV دهانی هستند. تعداد افرادی که HPV دهانی دارند در طی سه دهه گذشته افزایش یافته است. این بیماری در مردان شایع تر از زنان می باشد.

تقریباً در دو سوم بیماران با سرطان های دهان و حلق، DNA ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) شناسایی شده است. شایع ترین سویه HPV دهانی HPV-16 می باشد. ویروس HPV-16 یک سویه پرخطر در نظر گرفته می شود.سرطان دهان و حلق (سرطان اوروفارنکس) نادر است و تقریباً 1 درصد افراد مبتلا به این سرطان دارای HPV-16 هستند. سالانه کمتر از 15000 نفر با HPV مثبت به سرطان دهان و حلق  مبتلا می شوند.

 

راه های ابتلا به HPV دهانی چیست؟

عوامل خطر ابتلا به HPV دهانی شامل موارد زیر می باشد:

رابطه جنسی دهانی: شواهد نشان می دهند که افزایش فعالیت جنسی دهانی ممکن است یک خطر عمده باشد. همچنین مردان نسبت به زنان بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند، به خصوص اگر سیگاری باشند.

داشتن شرکای جنسی متعدد: داشتن چندین شریک جنسی ممکن است خطر ابتلا به ویروس HPV را افزایش دهد. بر اساس تحقیقات کلینیک کلیولند، داشتن بیش از 20 شریک جنسی در طول زندگی می تواند احتمال ابتلا به عفونت ویروس HPV دهانی را تا 20 درصد افزایش دهد.

سیگار کشیدن: شواهد نشان می دهند که سیگار کشیدن با تضعیف سیستم ایمنی بدن، به قدرت تکثیر ویروس پاپیلومای انسانی ( HPV ) کمک می ‌کند.  از طرفی استنشاق دود آن فرد را در برابر پارگی و بریدگی در دهان آسیب پذیرتر می کند؛ و همچنین یک عامل خطر برای ابتلا به انواع دیگر سرطان دهان است.

نوشیدن الکل : تحقیقات نشان داده است که مصرف زیاد الکل خطر ابتلا به عفونت ویروس HPV را در مردان افزایش می دهد. در صورت سیگار کشیدن و مصرف زیاد الکل ، در معرض خطر بیشتری قرار دارید.

بوسیدن:  برخی تحقیقات نشان می دهند که بوسیدن عمیق یک عامل خطر ابتلا به عفونت ویروس HPV است، زیرا ویروس HPV می تواند از طریق دهان منتقل شود.

جنسیت: مردان نسبت به زنان بیشتر در معرض خطر ابتلا به HPV دهانی هستند.

سن: یک فاکتور خطر برای سرطان دهان و حفره حلقی ( سرطان اوروفارنکس ) است. تکثیر این ویروس در بدن سال ‌ها طول می ‌کشد  به ‌همین‌ دلیل علائم زگیل دهانی در بزرگسالان بیشتر دیده می‌ شود.

چگونه HPV دهانی تشخیص داده می شود؟

در حال حاضر هیچ راه قطعی برای تشخیص HPV دهانی توسط پزشک وجود ندارد. دندانپزشک یا پزشک ممکن است ضایعات را از طریق غربالگری سرطان تشخیص دهند، یا ممکن است فرد ابتدا متوجه ضایعات شود و سپس به پزشک مراجعه کند.

در صورت داشتن ضایعات، پزشک می ‌تواند بیوپسی انجام دهد تا مشخص شود آیا ضایعات سرطانی هستند یا خیر. پزشک همچنین نمونه بیوپسی را برای از نظر ویروس HPV مورد آزمایش قرار می دهد؛ اگر ویروس HPV تشخیص داده شود، سرطان ممکن است به درمان پاسخ بیشتری بدهد.

HPV دهانی چگونه درمان می شود؟

اکثر سویه های ویروس HPV دهانی قبل از ایجاد هرگونه مشکل سلامتی توسط سیستم ایمنی بدن از بین می‌ روند. اگر به دلیل ابتلا به ویروس HPV دچار زگیل های دهانی شوید، پزشک احتمالاً زگیل ها را از بین می برد.

درمان زگیل دهانی با درمان ‌های موضعی ممکن است کمی دشوار باشد، زیرا ممکن است دسترسی به زگیل ها سخت باشد. با این وجود ممکن است بر اساس تشخیص پزشک از داروهای ضد ویروسی مانند اسید سالیسیلیک و ماده کانتاریدین استفاده شود.

علاوه ‌بر این، پزشک ممکن است از یکی از روش های زیر برای درمان زگیل استفاده کند :

  • عمل جراحی برای برداشتن زگیل دهانی ( امروزه در مواردی این جراحی با لیزر انجام می ‌شود ).
  • کرایوتراپی، در طی آن به کمک نیتروژن مایع سلول‌ های آلوده به ویروس HPV منجمد می‌ شوند و از بین می روند.
  • تزریق اینترفرون آلفا-2B ( اینترون A، Roferon-A ) به نواحی آلوده که منجر به حفاظت از سلول ‌های سالم در برابر گسترش ویروس می ‌شود.

پیش آگهی در صورت ابتلا به سرطان ناشی از ویروس HPV

اگر به سرطان دهان و حلق (سرطان اوروفارنکس) مبتلا شوید، گزینه های درمانی در دسترس هستند. درمان و پیش آگهی فرد، به مرحله و محل سرطان و ارتباط یا عدم ارتباط آن با ویروس HPV، بستگی دارد.

سرطان های دهان و حلق که HPV مثبت هستند نسبت به سرطان های HPV منفی، نتایج بهتر و عود کمتری پس از درمان دارند. درمان سرطان دهان و حلق (سرطان اوروفارنکس) می تواند شامل پرتو درمانی، جراحی، شیمی درمانی یا ترکیبی از این موارد باشد.

چگونه می توان از HPV دهانی پیشگیری کرد؟

اکثر سازمان های پزشکی و دندان پزشکی غربالگری برای HPV دهانی را توصیه نمی کنند. از نظر آنها، تغییر سبک زندگی یکی از ساده ترین راه ها برای کمک به پیشگیری از ابتلا به ویروس HPV است.

راه های پیشگیری از HPV دهانی

  • با انجام رابطه جنسی ایمن، به کمک کاندوم یا دیگر وسایل پیشگیری‌کننده در هر بار رابطه جنسی، از ابتلا به بیماری های مقاربتی و زگیل دهانی جلوگیری کنید.
  • تعداد شرکای جنسی خود را محدود کنید.
  • با شرکای جنسی خود در مورد رابطه ‌های جنسی قبلیشان صحبت کنید و  از آنها در مورد آخرین باری که آزمایش بررسی بیماری ‌های مقاربتی را انجام داده ‌اند، بپرسید.
  • اگر از نظر جنسی فعال هستید، باید مرتباً از نظر بررسی بیماری‌ های مقاربتی مورد آزمایش قرار بگیرید.
  • اگر با شریک جنسی خود نا آشنا هستید، از رابطه دهانی با او خودداری کنید.
  • هنگام داشتن رابطه جنسی دهانی، برای جلوگیری از هر گونه بیماری مقاربتی دهانی از سد های دندانی یا کاندوم استفاده کنید.
  • در طی معاینات شش ماهه دندانپزشکی خود، از دندانپزشک بخواهید دهان شما را برای بررسی هر چیز غیر طبیعی چک کند، به‌خصوص اگر اغلب رابطه دهانی دارید.
  • این عادت را پیدا کنید که هر ماه یکبار در دهان خود به دنبال هرگونه ناهنجاری بگردید.
  • واکسن HPV بزنید.

تزریق واکسن  HPV

اگر سن شما بین 9 تا 14 سال باشد، واکسیناسیون علیه ویروس HPV شامل دو دوز واکسن با فاصله 6 تا 12 ماهه است. افرادی که اولین دوز واکسن خود را در سن ۱۵ سالگی یا بالاتر تزریق می ‌کنند، به سه دوز واکسن با فاصله زمانی شش ماه نیاز دارند. برای اینکه واکسیناسیون موثر واقع شود، باید تمام دوز های واکسن را دریافت کنید.

واکسن HPV یک واکسن ایمن و مؤثر است که می تواند فرد را در برابر بیماری های مرتبط با ویروس HPV محافظت کند.در گذشته واکسن HPV فقط برای افراد تا سن 26 سالگی توصیه می گردید. در حال حاضر دستورالعمل ‌های جدید نشان می ‌دهند که افراد بین 27 تا 45 سال که قبلاً برای HPV واکسینه نشده‌اند، واجد شرایط دریافت واکسن گارداسیل-9 (9-Gardasil) هستند.

مطالعه ‌ای در سال ۲۰۱۷ نشان داد که احتمال عفونت های دهانی ویروس HPV در بین بزرگسالانی که حداقل یک دوز واکسن HPV دریافت کرده اند، تا ۸۸ درصد کاهش می‌ یابد. به همین دلیل این واکسن‌ ها می ‌توانند به جلوگیری از سرطان ‌های دهان و حلق مرتبط با ویروس HPV، کمک کنند.

آزمایشگاه مندل امکان انجام تست HPV با هزینه مناسب و دقت بالا را فراهم کرده است، برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با ما تماس بگیرید.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}