6 نکته ای که باید درباره سویه جدید کرونا XBB بدانیم

سویه کرونا XBB

زیر سویه جدید ویروس کرونا که XBB نامیده می شود، در حال حاضر به سویه غالب COVID-19 در بخش شمال شرقی آمریکا تبدیل شده است و انتظار می‌رود که به نوع غالب در سراسر جهان تبدیل شود. زیر سویه XBB که تنها 11 درصد از موارد ابتلا به کووید را در دو هفته پیش تشکیل می داد، اکنون بیش از 52.6 درصد موارد را تشکیل می دهد. افزایش ناگهانی زیر سویه XBB بسیار قابل توجه است.

1. کرونای XBB می تواند از مصونیت سیستم ایمنی فرار کند

آیا قابلیت انتقال سویه XBB بیشتر است؟ به گفته کارشناسان، گسترش سریع سویه XBB نشان می دهد که این سویه نسبت به نسل های قبلی خود سریعتر می تواند از مصونیت ناشی از واکسن ها و عفونت های قبلی فرار کند.آمارها نشان می دهد محتمل‌ترین توضیح این است که قابلیت انتقال زیر سویه XBB بیشتر است.دکتر دانیل کوریتزکس از بیمارستان بریگام می‌افزاید: « اساساً از دسامبر یا ژانویه سال گذشته شاهد بودیم که زیر شاخه‌ های امیکرون در حال ظهور هستند و نسبت به نسل های قبلی خود قابلیت انتقال بیشتری دارند. به این دلیل می‌توانند پاسخ ایمنی ایجاد شده توسط سویه قبلی را دور بزنند.»

2. افراد دارای نقص سیستم ایمنی با خطر بیشتری برای ابتلا به XBB مواجه هستند

مشابه موارد قبلی، افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند با خطر بیشتری روبرو هستند. متأسفانه جدیدترین سویه ها، از جمله زیر سویه XBB در برابر آنتی‌بادی‌های مونوکلونال که برای درمان افراد دارای نقص سیستم ایمنی مورد استفاده قرار می گیرند مقاوم هستند.

3. اطلاعات کمی در مورد عوارض جانبی زیرسویه XBB در دسترس است

خبر خوب این است که به نظر نمی رسد زیرسویه XBB باعث بیماری یا مرگ شدیدتر شود، با این حال مطالعات انجام شده تا به حال، اطلاعات کمی در مورد اثرات و عوارض جانبی زیر شاخه های XBB ( XBB.1 و XBB.1.5 ) در اختیار ما قرار داده است.

4. علائم کرونای XBB مشابه سایر سویه ها است

علائم جدیدترین زیرسویه امیکرون، شبیه علائم نسخه های قبلی امیکرون است.

علائم شایع زیرسویه امیکرون شامل موارد زیر می باشد:

  • گلو درد
  • گرفتگی صدا
  • سرفه خشک و خس خس سینه
  • خستگی
  • گرفتگی بینی
  • آبریزش بینی
  • سردرد
  • دردهای عضلانی

طبق نظر پزشکان بر خلاف سویه های تشخیص داده شده قبلی مانند دلتا، که به شدت ریه ها را تحت تاثیر قرار می داد، امیکرون و زیرشاخه های آن علائم خفیف تا شدید دستگاه تنفسی فوقانی مانند گلودرد، احتقان و تغییرات در حس بویایی و چشایی را به همراه دارد.

5. عوامل خاصی ممکن است در ایجاد تغییر در پروتئین اسپایک (SPIKE) ویروس XBB نقش داشته باشند

دکتر اریک توپول، معاون اجرایی Scripps Research در کالیفرنیا، خاطرنشان کرد که ورود XBB.1.5 به نیویورک با افزایش قابل توجه بستری شدن در بیمارستان به همراه بوده است. البته عوامل دیگری مانند کاهش مصونیت، تجمع در مکان های شلوغ، هوای سرد وکاهش ایمنی بدن، احتمالاً در این مورد نقش داشته اند. اما نکته قابل توجه این است که آمار پذیرش در بیمارستان برای COVID-19 در نیویورک بالاترین میزان از اواخر ژانویه می باشد.

6. می توانید از خودتان محافظت کنید

در حال حاضر بهترین روش محافظت از خود هیچ تفاوتی با سویه های دیگر ندارد. متخصصان دریافت دوز تقویتی واکسن کرونا را توصیه می کنند. بر اساس مطالعات اخیر ، واکسن تقویت کننده دو ظرفیتی که برای محافظت در برابر سویه امیکرون استفاده شده است، ثابت کرده که این واکسن در برابر زیرسویه XBB می تواند موثر باشد.

 

منبع: blackdoctor.org
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}