نوع Omicron به شدت جهش یافته دانشمندان را در حالت آماده باش قرار می دهد!

محققان در آفریقای جنوبی در حال رقابت برای ردیابی ظهور نگران کننده نوع جدیدی از ویروس کرونا SARS-CoV-2 هستند که باعث COVID-19 می شود. این گونه دارای تعداد زیادی از جهش های موجود در انواع دیگر از جمله دلتا است و به نظر می رسد به سرعت در سراسر آفریقای جنوبی گسترش می یابد.

یکی از اولویت‌های اصلی این است که نوع آن را با دقت بیشتری دنبال کنیم: اولین بار در اوایل این ماه در بوتسوانا شناسایی شد و از آن زمان در مسافری که از آفریقای جنوبی به هنگ‌کنگ می‌رسید، پیدا شد. دانشمندان همچنین در حال تلاش برای درک ویژگی‌های این نوع هستند، مانند اینکه آیا می‌تواند از پاسخ‌های ایمنی ناشی از واکسن‌ها فرار کند و اینکه آیا باعث بیماری کم یا زیاد نسبت به سایر انواع می‌شود.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

پنی مور، ویروس شناس در دانشگاه ویتواترسرند در ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی، می گوید: «ما با سرعت چرخشی پرواز می کنیم، که آزمایشگاهش در حال سنجش پتانسیل گونه برای دور زدن ایمنی از واکسن ها و عفونت های قبلی است. مور می افزاید: گزارش های حکایتی از عفونت مجدد و موارد در افراد واکسینه شده وجود دارد، اما "در این مرحله برای گفتن چیزی زود است".

ریچارد لسلز، پزشک بیماری‌های عفونی در دانشگاه کوازولو-ناتال در دوربان، آفریقای جنوبی، در نشست مطبوعاتی سازمان‌دهی شده توسط بخش بهداشت آفریقای جنوبی در 25 نوامبر گفت: «خیلی چیزها وجود دارد که ما در مورد این نوع نمی‌فهمیم». "نمایه جهش ما را نگران می کند، اما اکنون باید برای درک اهمیت این نوع و معنای آن برای پاسخ به همه گیری جهانی تلاش کنیم."

در 26 نوامبر، سازمان بهداشت جهانی (WHO) این سویه را که با نام B.1.1.529 شناخته می‌شود، به‌عنوان گونه‌ای نگران‌کننده معرفی کرد و به توصیه دانشمندانی که بخشی از گروه مشاوره فنی سازمان بهداشت جهانی در مورد SARS- هستند، آن را Omicron نامید. تکامل ویروس CoV-2. Omicron به دلتا، آلفا، بتا و گاما در لیست فعلی WHO از انواع نگران کننده می پیوندد.

محققان همچنین می‌خواهند پتانسیل این نوع را برای گسترش جهانی اندازه‌گیری کنند - احتمالاً موج‌های جدیدی از عفونت را ایجاد می‌کند یا افزایش‌های مداوم ناشی از دلتا را تشدید می‌کند.

محققان B.1.1.529 را در داده های توالی یابی ژنوم از بوتسوانا مشاهده کردند. این نوع متمایز بود زیرا حاوی بیش از 30 تغییر در پروتئین اسپایک است - پروتئین SARS-CoV-2 که سلول های میزبان را می شناسد و هدف اصلی پاسخ های ایمنی بدن است. بسیاری از تغییرات در انواعی مانند دلتا و آلفا یافت شده اند و با افزایش عفونت و توانایی فرار از آنتی بادی های مسدود کننده عفونت مرتبط هستند.

افزایش شدید ظاهری موارد این نوع در استان گوتنگ آفریقای جنوبی - محل زندگی ژوهانسبورگ - نیز زنگ خطر را به صدا در می آورد. به گفته لسلز، موارد در ماه نوامبر به سرعت در استان افزایش یافت، به ویژه در مدارس و در میان جوانان. توالی‌یابی ژنوم و سایر تجزیه و تحلیل‌های ژنتیکی توسط تیمی به سرپرستی تولیو دی اولیویرا، بیوانفورماتیک دانشگاه کوازولو-ناتال، دریافت که نوع B.1.1.529 مسئول تمام 77 نمونه ویروسی است که آنها از گاتنگ آنالیز کرده‌اند، جمع‌آوری شده بین 12 و 20 آبان. تجزیه و تحلیل صدها نمونه دیگر در حال انجام است.

لسلز گفت، این نوع دارای یک جهش سنبله است که به آن امکان می دهد با آزمایش های ژنوتیپ تشخیص داده شود که نتایج را بسیار سریعتر از توالی یابی ژنوم ارائه می دهد. شواهد اولیه از این آزمایش ها نشان می دهد که B.1.1.529 به طور قابل توجهی بیشتر از Gauteng گسترش یافته است. لسلز گفت: «این به ما نگرانی می دهد که این نوع ممکن است در حال حاضر به طور گسترده در کشور در حال پخش باشد.

برای درک تهدید B.1.1.529، محققان از نزدیک گسترش آن را در آفریقای جنوبی و فراتر از آن دنبال خواهند کرد. محققان در آفریقای جنوبی تلاش هایی را برای مطالعه سریع نوع بتا که در اواخر سال 2020 در آنجا شناسایی شد بسیج کردند و تلاش مشابهی برای مطالعه B.1.1.529 آغاز شده است.

تیم مور - که برخی از اولین داده‌ها را در مورد توانایی بتا برای فرار از ایمنی ارائه کرد - قبلاً کار روی B.1.1.529 را آغاز کرده است. آنها قصد دارند توانایی ویروس را برای فرار از آنتی بادی های مسدود کننده عفونت و همچنین سایر پاسخ های ایمنی آزمایش کنند. این نوع دارای تعداد زیادی جهش در مناطقی از پروتئین اسپایک است که آنتی بادی ها آن را تشخیص می دهند و به طور بالقوه قدرت آنها را کاهش می دهند. مور می‌گوید: «بسیاری از جهش‌ها که می‌دانیم مشکل‌ساز هستند، اما بسیاری از جهش‌های دیگر به نظر می‌رسد که احتمالاً به فرار بیشتر کمک می‌کنند. مور می‌گوید حتی از مدل‌سازی رایانه‌ای نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد B.1.1.529 می‌تواند از ایمنی ایجاد شده توسط یکی دیگر از اجزای سیستم ایمنی به نام سلول‌های T جلوگیری کند. تیم او امیدوار است تا دو هفته دیگر اولین نتایج خود را کسب کند.

آریس کاتزوراکیس که تکامل ویروس را در دانشگاه آکسفورد انگلستان مطالعه می‌کند، می‌گوید: «یک سوال داغ این است که آیا اثربخشی واکسن را کاهش می‌دهد، زیرا تغییرات زیادی دارد؟» مور می‌گوید که در آفریقای جنوبی در میان افرادی که هر یک از سه نوع واکسن مورد استفاده در آنجا، از جانسون اند جانسون، فایزر-بیون‌تک و آکسفورد-آسترازنکا را دریافت کرده‌اند، عفونت‌های پیشرفتی گزارش شده است. بر اساس گزارش‌های خبری، دو مسافر قرنطینه‌شده در هنگ‌کنگ که آزمایش آن‌ها مثبت بوده، با واکسن فایزر واکسینه شدند. یک نفر از آفریقای جنوبی سفر کرده بود. دیگری در طول قرنطینه هتل آلوده شده بود.

لسلز گفت که محققان در آفریقای جنوبی همچنین بررسی خواهند کرد که آیا B.1.1.529 باعث بیماری شدیدتر یا خفیف تر از سایر انواع بیماری می شود. "سوال واقعاً کلیدی در مورد شدت بیماری است."

به گفته محققان، تا کنون، تهدید B.1.1.529 فراتر از آفریقای جنوبی کاملاً واضح نیست. مور می گوید همچنین مشخص نیست که آیا این نوع از دلتا قابل انتقال تر است یا خیر، زیرا در حال حاضر تعداد کمی از موارد COVID-19 در آفریقای جنوبی وجود دارد. او می گوید: «ما در آرامش هستیم. کاتزوراکیس می‌گوید کشورهایی که دلتا در آنها شیوع بالایی دارد باید مراقب علائم B.1.1.529 باشند. ما باید ببینیم که این ویروس از نظر موفقیت رقابتی چه می کند و آیا شیوع آن افزایش می یابد یا خیر.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}