از سویه جدید کرونای امیکرون BQ.1.1 و BQ.1 بیشتر بدانیم

اومیکرون نوع BQ.1.1

نوع امیکرون ویروس کرونا BA.5  که از اوایل تابستان در ایالات متحده گسترش داشت، به سرعت در حال محو شدن است. بر اساس اطلاعات منتشر شده نیمی از موارد در ایالات متحده در حال حاضر به دلیل دو سویه غالب BA.5 به نام‌های BQ.1 و BQ.1.1 است.اطلاعات زیادی در مورد این دو نوع وجود ندارد، اما شدت و طول مدت بیماری مشابه سایر Omicron ها و خفیف تر از انواع اصلی و دلتا به نظر می رسد.

بزرگترین چالش سویه جدید برای افرادی خواهد بود که به دلیل بیماری یا داروها دچار نقص ایمنی هستند. درمان‌هایی که برای پیشگیری و درمان عفونت در افراد دارای نقص ایمنی طراحی شده‌اند، علیه BQ.1 و BQ.1.1 کارایی ندارند.

نوع فعلی کووید چیست و چه اتفاقی برای Omicron افتاد؟

نوع امیکرون که زمستان گذشته باعث عفونت های زیادی شد، هنوز وجود دارد، اما به زیرشاخه های زیادی تقسیم شده است. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، دو نوع فرعی BQ.1 و BQ.1.1 اکنون نیمی از موارد COVID-19 در ایالات متحده را تشکیل می دهند. سویه نوع BA.5 اکنون 24 درصد موارد را تشکیل می دهد.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

آیا سویه های BQ.1 و BQ.1.1 کرونا خطرناک ترند؟

جرمی لوبان، پروفسور پزشکی مولکولی، بیوشیمی و بیوتکنولوژی مولکولی در دانشکده پزشکی UMass Chan گفت: مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که انواع ویروسی BA.5 و BA.2، که شامل همه گونه های غالب جدید است، ممکن است باعث بیماری کمی شدیدتر از BA.1 یا امیکرون اصلی شوند. اما مشخص نیست که آیا این در دنیای واقعی درست است یا خیر، زیرا مطالعات آزمایشگاهی نمی توانند عواملی مانند رفتار انسان را نشان دهند. انواع جدید به وضوح قابل انتقال تر هستند، زیرا آنها علیرغم واکسیناسیون و عفونت های قبلی افراد را مبتلا می کنند و بیمار می شوند.

آیا واکسن ها و تقویت کننده دو ظرفیتی همچنان در برابر انواع Omicron کار می کنند؟

 بله. دکتر کاترین استفنسون، متخصص بیماری‌های عفونی در مرکز پزشکی Beth Israel Deaconess در بوستون، گفت: هر نوع تقویتی شانس شما را برای ابتلا به کووید بسیار کاهش می‌دهد.افرادی که تقویت کننده دو ظرفیتی را دریافت کرده اند در برابر عفونت شدید COVID-19 در مقایسه با افرادی که واکسینه نشده اند یا مدت ها پیش واکسن دریافت کرده اند محافظت بیشتری خواهند داشت. فایزر و شریک واکسن آن BioNTech می گویند که جدیدترین تقویت کننده سطح آنتی بادی های خنثی کننده علیه سویه های BQ.1 و BQ.1.1 را افزایش می دهد که در برابر عفونت محافظت می کنند.

تولید کننده واکسن مدرنا در اوایل هفته نتایج مشابهی را برای تقویت کننده خود گزارش کرد و هفته گذشته گفت که شات دو ظرفیتی آن نیز  فعالیت خنثی کننده قوی را در برابر نوع BQ.1.1 نشان می دهد، که در نتیجه در برابر جدیدترین گونه ها محافظت می کند.

BQ مخفف چیست؟

سازمان بهداشت جهانی از الفبای یونانی به ‌عنوان یک سیستم طبقه‌بندی برای ساده‌سازی درک و جلوگیری از تهمت زدن به کشورهایی استفاده می‌کند که در آن گونه‌هایی از ویروس SARS-CoV-2 که باعث COVID-19 می‌شوند شناسایی می‌شوند.

WHO نوع اصلی B.1.1.529 را پس از حرف پانزدهم، Omicron نامگذاری کرد. در انواع مختلف، آژانس اعداد را به زیرشاخه ها اختصاص می دهد BA.5 به عنوان یک نوع Omicron طبقه بندی شد، اما دارای جهش هایی است که آن را از سایر زیر متغیرهای Omicron، مانند BA.1 و BA.2  متمایز می کند. BA.5 سویه والدین BQ.1 و BQ.1.1 است.

علائم انواع جدید امیکرون چیست؟

به نظر می رسد علائم BQ.1 و BQ.1.1 مانند سایر انواع COVID-19 باشد. شایع ترین علائم شامل خستگی، تب، سرفه، احتقان، تنگی نفس، گلودرد، حالت تهوع، اسهال، و درد عضلانی یا سردرد است. از دست دادن بویایی که در ابتدا مشخصه عفونت کووید 19 بود، دیگر آنقدر رایج نیست.

اگر کرونای امیکرون نوع BA.5 داشته باشم می توانم به سویه های BQ.1 یا BQ.1.1 هم مبتلا شوم؟

بله. از نظر تئوری هر کسی در صورت قرار گرفتن در معرض ذرات ویروسی به میزان کافی آسیب پذیر است. استفنسون گفت: افرادی که در سه تا شش ماه گذشته تقویت شده اند یا آلوده شده اند، احتمال کمتری دارد که دوباره آلوده شوند و مطمئناً کمتر به بیماری شدید مبتلا می شوند.

اگر به BQ.1 یا BQ.1.1 آلوده شدم چه کاری انجام دهم؟

اگر تست کرونای شما مثبت است یا با علائم مرتبط احساس بیماری می کنید، مرکز کنترل و پیشگیری CDC توصیه می کند: حداقل پنج روز در خانه بمانید و از سایر اعضای خانواده جدا شوید از ماسک مناسب درکنار دیگران در خانه استفاده کنید.اگر به مدت 24 ساعت بدون تب هستید و علائم پس از پنج روز بهبود می یابند، مرکز CDC می گوید می توانید به قرنطینه پایان دهید، اما برای پنج روز دیگر اقدامات احتیاطی را انجام دهید. این شامل پوشیدن ماسک و پرهیز از سفر است.

در صورت ضعیف بودن سیستم ایمنی باید چه کرد؟  

لوبان گفت: این بازه زمانی  بسیار خطرناک و حساس برای افرادی است که سیستم ایمنی کارآمد خوبی ندارند، چه به دلیل سن بالاتر، بیماری هایی مانند سرطان یا درمان هایی که ایمنی را کاهش می دهند.

Jake Lemieux، متخصص بیماری های عفونی در بیمارستان عمومی ماساچوست، گفت: دو آنتی بادی مونوکلونال محافظ علیه انواع BQ.1 و BQ.1.1 کارایی ندارند. این شامل EVUSHELD (یک داروی تحقیقاتی است برای بزرگسالان و نوجوانان) که برای جلوگیری از ابتلای افراد دارای نقص ایمنی شدید به COVID-19 استفاده می شد. او گفت:  امیدوارم داروی جایگزینی برای پیشگیری وجود داشته باشد که فعالیت خود را در برابر انواع فعال ویروس حفظ کند.

پزشکان می گویند آنچه در مورد سه گانه آنفولانزا، RSV (ویروس سین‌سیشیال تنفسی) و کووید باید بدانید این است که ما در حال حاضر در یک سه گانه هستیم و سه ویروس تنفسی از جمله COVID-19، آنفولانزا و RSV به طور همزمان در گردش هستند. واکسیناسیون علیه آنفولانزا و کووید 19 به محدود کردن عفونت های شدید کمک می کند. که در حال حاضر هیچ واکسن یا درمان خاصی برای ویروس سین‌سیشیال تنفسی یا RSV وجود ندارد که می تواند افراد را به طور مکرر آلوده کند و به ویژه برای افراد بسیار جوان و بسیار مسن خطرناک است. دکتر تینا تان، نایب رئیس انجمن بیماری های عفونی آمریکا گفت: مشخص نیست چرا، اما هر دو آنفولانزا و RSV امسال خیلی زودتر از قبل از شیوع پیدا کرده اند.

او گفت: هیچکس نمی داند در سالهای آینده این ها به حالت عادی بازخواهد گشت یا نه. همه برای یک شرایط جدید آماده هستند، اما نگران کننده است که افراد به اندازه کافی داروهای تقویت کننده COVID-19 و واکسن آنفولانزای سالانه دریافت نمی کنند، و اینکه کودکان و بزرگسالان نیز از سایر واکسیناسیون های معمول عقب مانده اند. واکسن ها باید بخشی از این سویه جدید باشند تا از ابتلای افراد به ویروس ها و باکتری هایی که در گردش هستند جلوگیری شود.

کارشناسان می گویند دیگر نیازی به اقدامات احتیاطی شدید نیست. اما باید گفت افراد بسیار جوان، بسیار مسن یا دارای نقص ایمنی باید مراقب باشند. او به ناقلین پیشنهاد می‌کند قبل از نشستن با هم در یک فضای بسته از تست کووید-۱۹ خانگی استفاده کنند و افرادی که بیمار هستند اصلاً در مکانی حضور نداشته باشند. همچنین نگران انتشار آنفولانزا و RSV همراه با این بیماری هستیم.

چند نکته را باید در نظر داشت:

در صورت بروز علائم سرماخوردگی، آزمایش کووید-19 را انجام دهید و فوراً آزمایش دهید زیرا داروی Paxlovid، که می‌تواند به پیشگیری از بیماری شدید در افراد پرخطر کمک کند، تنها در صورتی کار می‌کند که در عرض 5 روز پس از عفونت تجویز شود. دکتر لائل یونکر، متخصص اطفال در بیمارستان عمومی ماساچوست، گفت:  اگر در سفر هستید، از ماسک استفاده کنید ماسک زدن هنگام سفر به جشن ها نیز الزامی است. او از ناقلین خواسته است تا قبل از تعطیلات ماسک بزنند. در برابر آنفولانزا و کووید-19 واکسینه شوید او گفت که برای گردهمایی خانوادگی، همه باید علیه آنفولانزا واکسینه شوند و در برابر کووید 19 تقویت شوند و هیچکس نمی خواهد یک ناقل پرخطر باشد.

چه زمانی دیگر نگران انواع جدید کرونا نباشیم؟

کارشناسان منتظر اند تا ویروسی که باعث می شود کووید 19 در یک الگوی فصلی قرار گیرد تا جهش بسیار زیادی متوقف شود، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است. در حالی که واکسن های فعلی در برابر بیماری های شدید ایمن و بسیار موثر تلقی می شوند، اما از همه عفونت ها جلوگیری نمی کنند.واکسن‌های نسل بعدی که در حال حاضر در دست توسعه هستند، می‌توانند محافظت گسترده‌تر یا طولانی‌مدتی در برابر COVID-19 ارائه دهند. شرکت‌ها همچنین در حال کاوش هستند که واکسن را از طریق بینی به جای تزریق تحویل دهند، که ممکن است محافظت بیشتری در برابر عفونت ایجاد کند.

Pfizer و BioNTech به تازگی اعلام کردند که آزمایش اولیه یک واکسن کاندید جدید را با حضور 180 نفر آغاز کرده‌اند که امیدوارند حفاظت در برابر ویروس را گسترش دهد. واکسن جدید پروتئین "اسپایک" را روی سطح ویروس اصلی در نوع BA.5 و همچنین پروتئین غیر اسپایکی را که به نظر نمی‌رسد آنقدرها جهش می‌یابد، هدف قرار می‌دهد.این کارآزمایی شامل سه دوز و تغییرات مختلف خواهد بود تا نتیجه گیری شود که آیا واکسن کاندید بهتر از واکسن فعلی است یا خیر.

 

منبع: medical xpress
نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}