ویروس جدید مشابه کرونا این بار در خفاش ها

 ویروس جدید کرونا BtSy2

ویروس جدید مشابه کرونا این بار درخفاش ها در جنوب چین کشف شده است. دانشمندان معتقدند این ویروس پتانسیل انتقال به انسان هارا دارد. این ویروس با نام BtSY2 شناخته می شود که ارتباط نزدیکی با (SARS-CoV-2) ، ویروسی که باعث کووید می شود دارد و دارای ریسک بالایی  برای ظهور و گسترش است.دانشمندان می‌گویند این یکی از پنج ویروس نگران‌کننده‌ای است که در خفاش‌های استان یون نان چین یافت شده که احتمالاً برای انسان یا دام بیماری‌زا هستند.این تیم در مورد بیماری‌های بالقوه جدید زئونوز (بیماری‌هایی که توسط پاتوژن‌هایی ایجاد می‌شوند که از حیوانات دیگر به انسان منتقل می‌شوند)، هشدار می‌دهند.

این تحقیق توسط محققان دانشگاه Sun Yat-sen در شنژن، موسسه کنترل بیماری های بومی یون نان و دانشگاه سیدنی انجام شد. جزئیات این مطالعه جدید به عنوان یک مقاله پیش چاپ در سرور bioRxiv منتشر شد.تیم تحقیقاتی در این مقاله می‌گوید: ما پنج گونه ی ویروسی را شناسایی کردیم که احتمالاً برای انسان یا دام بیماری‌زا هستند، از جمله یک کروناویروس نوترکیب شبیه SARS که ارتباط نزدیکی با SARS-CoV-2 و 50 SARS-CoV دارد. این مطالعه رخداد رایج انتقال بین گونه ها و عفونت همزمان ویروس های خفاش و همچنین پیامدهای آنها برای ظهور ویروس را بصورت برجسته نشان می دهد.

برای این مطالعه، محققان نمونه‌های راست روده را از 149 خفاش منفرد از 15 گونه در شش شهرستان یا شهر در استان یون نان چین جمع‌آوری کردند و RNA اسید نوکلئیک موجود در سلولهای زنده استخراج و برای هر خفاش جداگانه تعیین توالی شد. به طور تقریبی محققان به فراوانی زیاد ویروس‌های متعددی که یک خفاش را در یک زمان آلوده می‌کنند اشاره کردند. به گفته پروفسور جاناتان بال، ویروس شناس در دانشگاه ناتینگهام، این می تواند منجر به این شود که ویروس های موجود تکه هایی از کد ژنتیکی خود را مبادله کنند.

(فرآیندی که به عنوان نوترکیبی شناخته می شود) تا پاتوژن های جدیدی تشکیل دهند. پروفسور بال به روزنامه تلگراف گفت: مفهوم اصلی این است که خفاش‌ها می‌توانند تعداد زیادی از گونه‌های ویروسی مختلف را در خود جای دهند و گهگاه بصورت همزمان میزبان آن‌ها  باشند. او همچنین گفت: چنین عفونت‌های همزمانی، به‌ویژه با ویروس‌های مرتبط با کرونا، به ویروس فرصت می‌دهد تا قطعات مهم اطلاعات ژنتیکی را مبادله کند و طبیعتاً انواع جدیدی را ایجاد کند.

BtSY2 دارای یک ناحیه اتصال گیرنده است. بخش کلیدی از پروتئین Spike که برای چسباندن به سلول‌های انسان استفاده می‌شود - شبیه SARS-CoV-2 است که نشان می‌دهد ویروس می‌تواند انسان‌ها را آلوده کند.

استان یون نان در جنوب غربی چین قبلاً به عنوان یک کانون برای گونه‌های خفاش و ویروس‌های قابل انتقال ازخفاش شناسایی شده است. تعدادی از ویروس‌های بیماری‌زا، از جمله زیرمجموعه های نزدیک به SARS-CoV-2 ، مانند ویروس‌های خفاش RaTG1313 و RpYN0614 در آن منطقه شناسایی شده‌اند. تیم پژوهشی در مورد منشأ SARS-CoV-2 که مربوط به ویروس SARS-CoV-1 است و باعث شیوع سارس در سال‌های 2002-2004 شده است، حدس و گمان نمی‌زند. شواهد نشان می‌دهد که SARS-CoV-2 از خفاش‌های نعل اسبی سرچشمه می‌گیرد، اگرچه احتمالاً ویروس از طریق پانگولین (یک پستاندار پوسته‌دار که اغلب با خزنده اشتباه گرفته می‌شود) به انسان منتقل شده است.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

به همین ترتیب، تصور می‌شود که شیوع مرگبار ویروس ابولا در غرب آفریقا بین سال‌های 2013 تا 2016 از خفاش‌ها سرچشمه گرفته است. یون نان، منطقه ای که توسط مطالعه جدید شناسایی شده است، محل زندگی پانگولین ها است که به عنوان غذا در چین مصرف می شود و در طب سنتی نیز استفاده می شود. طبق یک مطالعه در سال 2021 در مجله Science of the Total Environment، این احتمال وجود دارد که ویروس از خفاش ها به پانگولین های سوندا و نخل های نقاب دار در یوننان منتقل شده باشد. آنها متعاقبا دستگیر و به حیات وحش در ووهان (بیش از 1200 مایل دورتر) جایی که شیوع اولیه کرونا در آنجا رخ داد، منتقل شدند.

سارس برای اولین بار در سال 2002 در چین شناسایی شد

سندرم حاد تنفسی شدید ناشی از ویروس کرونا SARS است که به عنوان SARS CoV شناخته می شود. کرونا ویروس ها معمولاً هم در انسان و هم در حیوانات باعث عفونت می شوند. دو مورد  شیوع وجود داشته که منجر به یک نوع بسیار مسری و بالقوه تهدید کننده حیات از ذات الریه شده است.

هر دو بین سال‌های 2002 و 2004 اتفاق افتادند. از سال 2004، هیچ مورد شناخته‌شده‌ای از سارس در هیچ کجای دنیا گزارش نشده است. سازمان بهداشت جهانی (WHO) به نظارت بر کشورهای سراسر جهان برای هرگونه فعالیت غیرعادی بیماری ادامه می دهد.

سارس از کجا سرچشمه گرفته است؟

در چین در سال 2002  تصور می‌شود که نوعی از ویروس کرونا که معمولاً فقط در پستانداران کوچک یافت می‌شود، جهش یافته و آن را قادر می‌سازد تا انسان را آلوده کند. عفونت سارس به سرعت از چین به سایر کشورهای آسیایی سرایت کرد. همچنین تعداد کمی از موارد در چندین کشور دیگر، از جمله چهار مورد در بریتانیا، به علاوه شیوع قابل توجهی در تورنتو، کانادا وجود داشت. همه‌گیری سارس در نهایت در جولای 2003  به دنبال سیاست ایزوله کردن افراد مشکوک به این بیماری از نظر علائم عفونت و غربالگری همه مسافرانی که از کشورهای آسیب ‌دیده با هواپیما سفر می‌کردند تحت کنترل قرار گرفت.

علائم سارس

سارس علائمی شبیه آنفولانزا دارد که معمولاً دو تا هفت روز پس از عفونت شروع می شود. گاهی اوقات، فاصله زمانی بین تماس با ویروس و شروع علائم (دوره کمون) می تواند تا 10 روز باشد.

علائم سارس عبارتند از:

  • درجه حرارت بالا
  • تب
  • خستگی مفرط
  • خستگی
  • سردرد
  •  لرز
  •  درد عضلانی
  • از دست دادن اشتها
  •  اسهال

درمان سارس

 در حال حاضر هیچ درمانی برای سارس وجود ندارد، اما تحقیقات برای یافتن واکسن در حال انجام است. فردی که مشکوک به سارس است باید فوراً در بیمارستان بستری شود و تحت نظارت دقیق در ایزوله نگه داشته شود. درمان عمدتا شامل موارد زیر است:

  • کمک به تنفس با استفاده از ونتیلاتور برای رساندن اکسیژن
  • آنتی بیوتیک ها برای درمان باکتری هایی که باعث ذات الریه می شوند
  • داروهای ضد ویروسی
  • دوزهای بالای استروئیدها برای کاهش تورم در ریه ها

شواهد علمی زیادی وجود ندارد که نشان دهد این درمان ها موثر هستند. داروی ضد ویروسی ریباویرین در درمان سارس ناکارآمد است.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}