چرا مطالعه تفاوت های جنسی در تحقیقات واکسن کووید اهمیت دارد؟

همانطور که به دور دیگری از واکسیناسیون کووید-19 می رویم، محققان همچنان مراقب ایمنی و اثربخشی واکسن هستند. بررسی کارآزمایی‌های بالینی فاز 3 واکسن‌های کووید نشان می‌دهد که ما می‌توانیم کار بهتری برای بررسی اینکه چگونه این ایمنی و اثربخشی ممکن است بین مردان و زنان متفاوت باشد، انجام دهیم.

نویسندگان این بررسی، دریافتند که تنها 30 درصد از مطالعاتی که آنها تجزیه و تحلیل کردند، تفاوت‌های جنسی قابل توجهی را در مورد اثربخشی واکسن و عوارض جانبی گزارش کردند.

مطالعاتی که داده های تفکیک شده بر اساس جنسیت را ارائه کردند - داده های تجزیه و تحلیل شده بر اساس جنسیت - نشان داد که تفاوت هایی در نحوه عملکرد واکسن بین مردان و زنان وجود دارد. مردان پس از دریافت اولین دوز واکسن کووید-19 نسبت به زنان از سطوح محافظت قوی تری برخوردار شدند. و زنان بیشتر احتمال داشت عوارض جانبی جدی‌تر و ناخوشایند واکسن را تجربه کنند، از جمله لخته شدن لخته (اگرچه حوادث لخته شدن خون در کمتر از 1 نفر از 10000 نفر رخ می‌دهد).

به گفته صبرا کلین، دکترای دکتر سابرا کلاین، استاد دانشکده بهداشت عمومی جان هاپکینز بلومبرگ که در مورد تفاوت های جنسیتی و اثرات پاسخ های ایمنی به ویروس ها و واکسن ها تحقیق می کند، شکاف در درک پاسخ زن و مرد به واکسن ها چیز جدیدی نیست. او گفت که هیچ یک از کارآزمایی‌های اولیه، از جمله کارآزمایی‌های فاز 3، برای آزمایش این فرضیه طراحی نشده بود که ممکن است تفاوت‌های جنسی وجود داشته باشد.

درک نقش جنسیت بیولوژیکی می تواند سردرگمی در زمان تقویت کننده را برطرف کند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در حال حاضر به افراد توصیه می‌کند که حداقل دو ماه از آخرین تقویت‌کننده یا سری اولیه خود یک تقویت کننده دو ظرفیتی دریافت کنند. در زمستان دوباره موج می زند.

کلاین گفت: «ماده‌ها پاسخ ایمنی قوی‌تری نسبت به مردان نشان می‌دهند، و حتی در افراد 75 سال و بالاتر، دوام ایمنی در زنان بیشتر است». این مهم است که وقتی سوالی در مورد اینکه چه زمانی باید تقویت کننده خود را دریافت کنید، در نظر بگیرید.

درک نقش جنسیت بیولوژیکی می تواند سردرگمی در زمان تقویت کننده را برطرف کند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در حال حاضر به افراد توصیه می‌کند که حداقل دو ماه از آخرین تقویت‌کننده یا سری اولیه خود یک تقویت کننده دو ظرفیتی دریافت کنند. در زمستان دوباره موج می زند.

کلاین گفت: «ماده‌ها پاسخ ایمنی قوی‌تری نسبت به مردان نشان می‌دهند، و حتی در افراد 75 سال و بالاتر، دوام ایمنی در زنان بیشتر است». این مهم است که وقتی سوالی در مورد اینکه چه زمانی باید تقویت کننده خود را دریافت کنید، در نظر بگیرید.

چرا داده های زنان اغلب در تحقیقات پزشکی نادیده گرفته می شود؟

فقدان داده ها در مورد تفاوت های جنسی یک مشکل تکراری در تحقیقات بوده است. جیمز جیوردانو، دکترا، کارشناسی ارشد، استاد عصب شناسی و بیوشیمی و رئیس مشترک قبلی مرکز علوم ترجمه بالینی در دانشگاه جورج تاون، گفت که حتی استفاده از حیوانات نر در مطالعات پیش بالینی ترجیح داده می شود.

در حالی که جووردانو، که در بررسی واکسن نقشی نداشت، فکر می‌کند که در حالی که اکثر محققان اهمیت داشتن مجموعه داده‌های زن و مرد را درک می‌کنند، تحقیقات تمایل دارد مردان را منحرف کند زیرا این کار آسان‌تر است.

هنگام مطالعه حیوانات ماده، محققان باید مطالعاتی را در مورد چرخه فحلی آنها طراحی کنند - چرخه تولید مثلی که در آن حیوانات ماده تخمک گذاری می کنند تا برای بارداری آماده شوند. مانند چرخه قاعدگی انسان، چرخه فحلی باعث نوسانات هورمون های جنسی می شود.

شما این پتانسیل را دارید که در موش های ماده در نقاط مختلف چرخه فحلی، پاسخ های متفاوتی را مشاهده کنید. بنابراین، با هر حیوان ماده‌ای که آزمایش می‌کنید، باید روزانه [نظارت] داشته باشید و مطمئن شوید که همه آن‌ها در مرحله یکسانی از چرخه فحلی خود هستند قبل از اینکه به آزمایش برسید.»

در نتیجه، او گفت که آزمایش بر روی زنان "زمان بیشتر، برنامه ریزی بیشتر، منابع بیشتر و پول بیشتری می طلبد."

جووردانو گفت که این ترجیح برای آزمایش بر روی حیوانات نر به بسیاری از تحقیقات انسانی که در نرهای بالغ انجام می شود ترجمه شده است. این ممکن است در مورد آخرین تقویت کننده های Omicron باشد. در حالی که اطلاعاتی که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) قبل از تایید این تزریق ها بررسی کرده است، هنوز در دسترس عموم نیست، آنها تصمیم خود را بر اساس مطالعات موش ها، نه مطالعات انسانی، قرار دادند.

حتی زمانی که کارآزمایی‌های واکسن کووید-19 به طور فعال مردان و زنان را به خدمت گرفتند، کلاین گفت که هیچ الزامی برای مقایسه مردان و زنان وجود ندارد، تجزیه و تحلیلی که می‌تواند بسیار زمان‌بر و پرهزینه باشد.

او گفت: «شرکت‌ها دائماً می‌گویند که مطالعه خود را به گونه‌ای طراحی نکرده‌اند که قدرت آماری برای دیدن [تفاوت‌های] بین مردان و زنان داشته باشند و هیچ تعهدی برای انجام این مقایسه‌ها ندارند.»

چه چیزی باعث این تفاوت های جنسیتی می شود؟

یکی از بزرگترین تفاوت‌های بین مردان و زنان در کروموزوم‌های جنسی نهفته است. کروموزوم‌های X و کروموزوم‌های Y دسته‌ای از ژن‌ها هستند که مجموعه‌ای از صفات خاص خود را دارند. ماده ها دو کروموزوم X دارند. مردان دارای یک کروموزوم X و Y هستند.

به گفته کلاین، ژن‌های شما می‌توانند هم بر ایمنی شما و هم بر عملکرد خوب واکسن‌ها تأثیر بگذارند.

کروموزوم X دارای بیشترین تعداد ژن های مرتبط با ایمنی است. اما برای اطمینان از بیان یکسان ژن‌ها بین هر دو جنس، زنان تحت فرآیندی به نام «غیرفعال کردن کروموزوم X» قرار می‌گیرند. یکی از دو کروموزوم X "خاموش" می شود تا مطمئن شود که تعداد ژن های کروموزومی ماده دو برابر نیست.

با این حال، کلاین توضیح داد که تقریباً 15 درصد از ژن‌های روی کروموزوم X دوم در سلول‌های ایمنی از غیرفعال شدن فرار می‌کنند. افزایش بیان ژن در گیرنده 7 شبه تلفات (TLR7) باعث تقویت ایمنی زنان می شود زیرا تنوع پاسخ های آنتی بادی را افزایش می دهد. در حالی که یک پاسخ ایمنی قوی می‌تواند به معنای پاسخ سریع‌تر به عفونت باشد، می‌تواند به معنای واکنش قوی‌تر به یک واکسن نیز باشد - به عنوان عوارض جانبی بیشتر.

تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش بیان ژن TLR7 می‌تواند توضیح دهد که چرا زنان کمتر احتمال دارد تست COVID-19 مثبت داشته باشند و تمایل به عفونت‌های شدید کمتری دارند. به طور کلی ایمنی را القا کرد، حتی اگر بررسی کارآزمایی‌های بالینی معاصر پس از اولین تزریق، محافظت قوی‌تری را در مردان مشاهده کرد.

کلاین گفت: "پاسخ آنتی بادی بیشتر به محافظت بهتر پس از واکسیناسیون در زنان کمک می کند." هورمون ها همچنین می توانند بر پاسخ ایمنی کلی شما تأثیر بگذارند.

کلاین گفت: «سطح استروژن در زنان به شدت با مقدار آنتی بادی که از یک واکسن تولید می‌کنید مرتبط است» و افزود که سطح استروژن در طول چرخه قاعدگی در نوسان است. "هرچه استروژن بیشتری داشته باشید، پاسخ آنتی بادی به واکسن بیشتر می شود."

یک مطالعه جداگانه در سال 2022 نشان می دهد که استروژن با مهار بیش فعالی سیستم ایمنی که می تواند باعث آسیب به اندام ها و سلول های مجاور در حین مبارزه با ویروس شود، از علائم شدید COVID-19 و مرگ محافظت می کند.

درک تفاوت های جنسی باعث درمان بهتر می شود

بر اساس داده‌های محدودی که در این مطالعه یافت شد، محققان مطالعه کارآزمایی‌های بالینی معاصر از گزارش اجباری تفاوت‌های جنسیتی در تحقیقات حمایت می‌کنند. انجام این کار می تواند به پزشکان کمک کند تا تصمیمات آگاهانه تری برای بیماران خود بگیرند.

کلاین با ذکر سردرد، تب، درد و راش محل تزریق به عنوان مثال‌های رایج، گفت: «زنان بیشتر احتمال دارد که واکنش‌های نامطلوب بیشتری نسبت به واکسن‌ها گزارش کنند و تجربه کنند. "گاهی اوقات افراد عوارض جانبی را به اشتباه به کوچکتر بودن زنان یا متابولیسم متفاوت چیزها نسبت می دهند. و واکسن‌ها اینگونه عمل نمی‌کنند.»

بدون اذعان به تفاوت های زن و مرد در تحقیقات، آینده پزشکی شخصی سازی شده همچنان دور از دسترس خواهد بود.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}