مطالعه نشان می‌دهد آهسته‌تر راه رفتن می‌تواند با زوال عقل مرتبط باشد!

اینکه چقدر سریع یا آهسته راه می‌رویم، سرنخ‌های زیادی درباره سلامتی ما ارائه می‌دهد - از فشار خون گرفته تا ضربان قلب. تحقیقات جدید سرنخ دیگری را نشان می‌دهد: کندی راه رفتن یا سرعت راه رفتن می‌تواند نشانه اولیه زوال شناختی و زوال عقل باشد.

محققان استرالیایی نزدیک به 17000 بزرگسال نسبتا سالم بالای 65 سال را که در استرالیا و ایالات متحده زندگی می کردند، مورد مطالعه قرار دادند. آنها دریافتند که از سال 2010 تا 2017، افرادی که هر سال 5 درصد آهسته تر یا بیشتر راه می رفتند و نشانه هایی از کندتر پردازش ذهنی/عملکرد شناختی نشان می دادند، به احتمال زیاد به زوال عقل مبتلا می شدند.

فهرست آنچه در این مقاله می خوانید:

این خطر در افرادی که هم راه رفتن و هم کاهش حافظه داشتند، بالاترین میزان بود.

دکتر میشل کالیسایا، نویسنده مسئول این مطالعه، فیزیوتراپیست در دانشگاه موناش و دکتر میشل کالیسایا، «این نتایج اهمیت گنجاندن سرعت راه رفتن را در ارزیابی خطر زوال عقل نشان می‌دهد و نشان می‌دهد که کاهش دوگانه در سرعت راه رفتن و اندازه‌گیری حافظه ممکن است بهترین ترکیب باشد». 

Callisaya اضافه کرد، زیرا اندازه گیری سرعت راه رفتن سریع و ارزان است، به راحتی می توان آن را در مراقبت های اولیه یا ویزیت های متخصص گنجاند.

کالیسایا و همکارانش نزدیک به هفت سال گروهی از استرالیایی های بالای 70 سال و آمریکایی های بالای 65 سال را دنبال کردند. از شرکت کنندگان خواسته شد تا آزمون های شناختی را انجام دهند که کاهش کلی شناختی، سرعت پردازش، حافظه و روانی کلامی را یک سال در میان محاسبه می کرد.

همچنین به آنها دستور داده شد که توانایی خود را در راه رفتن حداقل 3 متر (حدود 10 فوت) دو بار در سال اندازه گیری کنند. سپس محققان این دو نتیجه را گرفتند و آنها را با هم میانگین گرفتند تا سرعت معمولی راه رفتن فرد را تعیین کنند.

محققان دریافتند «افزوده‌کننده‌های دوگانه» - کسانی که در طول عمر مطالعه از نظر شناخت و سرعت راه رفتن کاهش یافته بودند - بالاترین خطر ابتلا به زوال عقل را داشتند.

تعجب آور نیست که کسانی که حافظه شان کاهش می یابد بیشتر در معرض خطر زوال عقل هستند. با این حال، به نظر می رسد اضافه شدن سرعت راه رفتن (به کاهش حافظه) به این افزایش خطر می افزاید.

او خاطرنشان کرد که دلیل اینکه کاهش‌دهنده‌های دوگانه در معرض بالاترین خطر زوال عقل هستند، می‌تواند این باشد که سرعت راه رفتن حوزه‌های شناختی دیگری غیر از حافظه، مانند عملکردهای اجرایی را در بر می‌گیرد.
چرا سرعت پایین پیاده روی می تواند نشان دهنده زوال عقل باشد؟
دلایل متعددی وجود دارد که چرا کندتر قدم زدن در طول زمان می‌تواند نشانه‌های اولیه زوال عقل را نشان دهد. به عنوان مثال، سرعت پایین راه رفتن ممکن است به دلیل کمبود فعالیت بدنی، چاقی یا حتی دیابت باشد که از عوامل خطر زوال عقل هستند.

کالیسایا گفت: "کاهش سرعت راه رفتن به طور بالقوه باعث تجمع بیماری مزمن و تأثیر آن بر مغز می شود."

جو ورگزی، MD، MS، FRCPI، استاد عصب‌شناسی، پزشکی و سالمندان در کالج پزشکی آلبرت انیشتین، گفت: دلیل دیگر می‌تواند این باشد که راه رفتن بازتابی از آنچه در مغز می‌گذرد است. Verghese با مطالعه درگیر نبود.

Verghese گفت: اگر آسیب شناسی در مغز به دلیل آلزایمر، پارکینسون یا زوال عقل ایجاد شود، این می تواند نه تنها در عملکردهای شناختی مانند حافظه ضعیف، توجه ضعیف یا مشکل در به خاطر سپردن چیزها، بلکه در عملکرد فیزیکی نیز ظاهر شود.

او گفت: «آهسته شدن راه رفتن نه تنها نشانگر زوال عقل است، بلکه پیامدهای بسیار مرتبط دیگری مانند ضعف و ناتوانی را نیز پیش‌بینی می‌کند».

چگونه از راه رفتن آهسته جلوگیری کنیم

کالیسایا گفت برای جلوگیری از راه رفتن آهسته‌تر، چه برای خود یا یکی از عزیزان، ورزش کردن، رژیم غذایی سالم و متعادل، حفظ ارتباطات اجتماعی، خوب خوابیدن و کنترل فشار خون بسیار مهم است.

او افزود که ورزش، به ویژه، یک راه عالی برای حفظ سرعت راه رفتن است، زیرا می تواند به تعادل و قدرت کمک کند.

Verghese گفت که مراقبان و عزیزان همچنین می توانند در فعالیت های تحریک کننده شناختی و ذهنی مانند پازل، کارت و بازی های استراتژیک شرکت کنند تا مغز را فعال نگه دارند.

او گفت: "ذهن سالم بدن سالم نیز هست، بنابراین باید روی هر دو تمرکز کنید."

اگر متوجه شدید که یکی از عزیزان آهسته‌تر راه می‌رود، Verghese توصیه می‌کند از او بپرسید که آیا چیزهایی را فراموش می‌کند یا در به خاطر سپردن وظایف مشکل دارد. اگر پاسخ آنها مثبت است، مراقبان می توانند عزیز خود را برای غربالگری و آزمایش عملکرد شناختی نزد پزشک ببرند.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}