هرآنچه که باید از ویروس جدید کرونا بدانید!

در 26 نوامبر، گروه مشاوره فنی سازمان جهانی بهداشت در مورد تکامل ویروس SARS-CoV-2 (TAG-VE) نوع B.1.1.529 را که اولین بار توسط آفریقای جنوبی 2 روز قبل گزارش شد، به عنوان یک نوع نگران کننده به نام Omicron تعیین کرد. هر چه COVID-19 بیشتر در گردش باشد، ویروس فرصت های بیشتری برای تغییر دارد و ما می توانیم انتظار مشاهده جهش های جدید بیشتری را داشته باشیم. دلتا و Omicron نمونه هایی از آن هستند.

Omicron یک نوع نگران کننده است زیرا ده ها جهش دارد که می تواند بر نحوه رفتار آن تأثیر بگذارد. با توجه به این مشخصات جهش، نیاز به بررسی بیشتر برای اثرات بالقوه آن است.

در حالی که منتظر کسب اطلاعات بیشتر در مورد Omicron هستیم، دلتا بر انتقال در منطقه اروپایی WHO غالب است و پاسخ به آن باید در این مرحله اولویت ما باقی بماند.

واکسن‌های فعلی محافظت در برابر بیماری‌های شدید و مرگ ناشی از انواع کووید-۱۹، از جمله دلتا، ارائه می‌کنند. در حالی که شواهد هنوز در حال ظهور است، ما انتظار داریم واکسن های فعلی نیز باید در برابر بیماری شدید از نوع Omicron محافظت کنند.

مهمترین کاری که مردم می توانند انجام دهند این است که با تکمیل سری واکسن های خود در اسرع وقت و ادامه محافظت از خود با سایر اقدامات پیشگیرانه اثبات شده، ویروس را در منبع آن متوقف کنند.

ما با دکتر ریچارد پی بادی، که رهبری تیم پاتوژن با تهدید بالا و ستون نظارت و آزمایشگاه تیم مدیریت پشتیبانی حوادث COVID-19 (IMST) در WHO/اروپا را رهبری می‌کند، صحبت کردیم تا درباره این نوع و چرایی نگرانی بیشتر بدانیم. و برای کنترل آن چه کاری می توان انجام داد.

چرا Omicron یک نوع نگرانی است؟

همه ویروس ها از جمله ویروس کووید-19 در طول زمان تغییر می کنند و این یک پدیده طبیعی است. با این حال، برخی جهش ها یا ترکیبی از جهش ها ممکن است نحوه رفتار ویروس را تغییر دهند. Omicron نگران کننده است زیرا دارای تعداد زیادی جهش است که برخی از آنها با افزایش انتقال بالقوه و فرار ایمنی احتمالی مرتبط هستند - منظور ما این است که این احتمال وجود دارد که افراد ممکن است توسط آن آلوده شوند حتی اگر برخی از آنها طبیعی شده باشند. مصونیت از عفونت قبلی COVID-19 یا پس از واکسیناسیون COVID-19. در عین حال، جهش هایی وجود دارد که قبلاً هرگز ثبت نشده است. به همین دلیل، نوع Omicron باید مورد بررسی قرار گیرد تا بتوانیم درک بهتری از تأثیرات بالقوه آن داشته باشیم.

چه زمانی WHO یک نوع نگرانی را تعیین می کند؟

هنگامی که ویروس مورد نظر با 1 یا چند مورد از تغییرات زیر مرتبط است، در درجه‌ای از اهمیت بهداشت عمومی جهانی، یک نوع نگرانی را تعیین می‌کند:

افزایش قابل انتقال یا تغییر مضر در اپیدمیولوژی COVID-19؛
افزایش حدت یا تغییر در تظاهرات بالینی بیماری؛
کاهش اثربخشی اقدامات بهداشت عمومی و اجتماعی یا تشخیص، واکسن‌ها و درمان‌های موجود.

در حال حاضر چه چیزی در مورد نوع جدید ویروس می دانیم؟

آنچه می دانیم این است که این نوع به سرعت در یکی از استان های آفریقای جنوبی گسترش یافته است و مواردی نیز در سایر نقاط جهان از جمله در منطقه اروپا گزارش شده است. احتمالاً در روزها و هفته های آینده شاهد موارد بیشتری از Omicron توسط کشورها خواهیم بود، زیرا کشورها بیشتر به دنبال آن می گردند.

ما با جلب توجه به این نوع جدید نگرانی، محتاط عمل می کنیم، اما باید زمان بگذاریم تا ببینیم چگونه در جهان انجام می شود. WHO با محققانی در آفریقای جنوبی و در سراسر جهان که در حال انجام مطالعاتی برای درک بهتر بسیاری از جنبه‌های Omicron هستند، دست در دست می‌دهد و به اشتراک‌گذاری یافته‌های این مطالعات در صورت دسترسی به آنها ادامه خواهد داد.

در عین حال، ما نباید فراموش کنیم که ما در حال حاضر با یک نوع بسیار قابل انتقال - نوع دلتا - روبرو هستیم که تقریباً همه موارد در منطقه ما را شامل می شود. جلوگیری از انتقال دلتا باید در این مرحله اولویت ما باقی بماند.

همانطور که گفته شد، این نوع دلتا است که بر انتقال در منطقه اروپا مسلط است و پاسخ به آن باید در حال حاضر اولویت ما باشد. ثابت شده است که اقدامات پیشگیرانه موجود، از جمله واکسیناسیون، در برابر همه انواع فعلی COVID-19 مؤثر است.

در حال حاضر، منطقه اروپا کانون همه گیری است. اخیراً، این منطقه مسئول بیش از 2 سوم موارد و مرگ و میر جهانی است. موارد و مرگ و میر در منطقه طی 2 ماه گذشته دو برابر شده است و این فشار زیادی را بر سیستم های بهداشتی ما وارد می کند.

هرچه کووید-19 بیشتر در گردش باشد، ویروس فرصت های بیشتری برای جهش پیدا می کند - انواع Delta و Omicron نمونه های خوبی از این موضوع هستند. بنابراین، ضروری است که همه ما گردش ویروس را در منبع آن متوقف کنیم.

ما به عنوان یک فرد برای جلوگیری از گردش ویروس چه کنیم؟

طیف وسیعی از اقدامات اثبات شده وجود دارد که ما باید برای محافظت از خود در برابر COVID-19 و همه انواع آن ادامه دهیم، یعنی:

واکسیناسیون برای محافظت در برابر بیماری شدید و مرگ: یک مطالعه جدید تخمین می‌زند که از زمان شروع گسترش واکسیناسیون کووید-19 در 33 کشور در سراسر منطقه اروپا، جان 470000 نفر در میان افراد 60 سال و بالاتر نجات یافته است. واکسن ها همچنین گردش ویروس را کاهش می دهند و شانس جهش جدیدی را کاهش می دهند که می تواند ما را شدیدتر کند. ما به افراد بیشتری برای واکسینه شدن در همه جا نیاز داریم.
ترکیب واکسیناسیون با سایر اقدامات حفاظتی به عنوان یک امر روتین برای کاهش بیشتر خطر مواجهه و جلوگیری از انتقال ویروس به دیگران از جمله:

پوشیدن ماسک مناسب
حفظ فاصله فیزیکی حداقل 1 متر
بهبود تهویه فضاهای داخلی
اجتناب از شلوغی، محدود و بسته
به طور مرتب دست ها را تمیز کنید
سرفه یا عطسه در آرنج یا دستمال خمیده

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}