آینده برای COVID-19 چیست؟ کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که انواع آینده چگونه ظهور خواهند کرد؟

زمستان گذشته، نوع Omicron از دفاع ایمنی بسیاری از جمعیت ایالات متحده عبور کرد و باعث افزایش بی سابقه ای در موارد شد. تولیدکنندگان واکسن برای تولید واکسن‌های مخصوص Omicron تلاش کردند، اما این روند بسیار کند بود و موج به سرعت فروکش کرد.

این رویداد دانشمندان را به این فکر می‌اندازد که آیا یک نوع جدید می‌تواند بار دیگر جامعه سلامت را غافلگیر کند. اگر چنین است، اکنون برای آماده شدن برای آن چه کاری می توان انجام داد؟ در جلسه هفته گذشته کمیته مشورتی واکسن‌ها و محصولات بیولوژیکی مرتبط سازمان غذا و دارو یا VRBPAC، کارشناسان درباره سناریوهای احتمالی برای انواع آینده و چگونگی اصلاح واکسن‌های فعلی برای محافظت در برابر آنها بحث کردند.

اعضای پانل در پاییز و زمستان آینده افزایش احتمالی دیگری در موارد COVID-19 را پیش بینی کردند. برای داشتن واکسنی که در برابر هر گونه ای که در آن زمان در گردش است محافظت کند، دانشمندان باید اکنون روی ساخت آن واکسن کار کنند.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

با توجه به تکامل کووید-19 تاکنون، کارشناسان حدس می‌زنند که شاخه‌های قابل انتقال بیشتری از Omicron می‌توانند کنترل شوند. در اینجا چیزی است که ممکن است شبیه باشد.

محتمل ترین سناریو

BA.2 در حال حاضر بیش از 70 درصد موارد COVID-19 در ایالات متحده را تشکیل می دهد. این نوع فرعی از BA.1 - سویه دیگر Omicron - در عرض دو هفته پس از ظهور پیشی گرفت.
ویروس COVID-19 به دلیل سازگاری S1 - پروتئینی که در قسمت بیرونی ویروس قرار دارد و به آن اجازه می‌دهد سلول‌ها را آلوده کند، بسیار سریع تکامل می‌یابد. دانشمندان اغلب COVID-19 را با آنفولانزا مقایسه می کنند که حاوی پروتئین مشابهی به نام H1 است.

H3N2 زیرگروه آنفلوانزا است که سریعترین تکامل را دارد. تغییرات S1 ویروس COVID-19 بیش از دو برابر سریعتر از H1 در این نوع آنفولانزا رخ می دهد. ترور بدفورد، دکترای آمار زیستی و استاد مرکز سرطان فرد هاچینسون، گفت: به عبارت دیگر، در حدود دو سال از همه‌گیری کووید-19، ویروس در حدود پنج سال تکامل H3N2 تغییر کرده است.

بدفورد در ارائه خود به پانل FDA گفت بعید است که COVID-19 به این زودی ها کند شود. با چنین تکامل سریع، این امکان وجود دارد که COVID-19 بتواند بر مصونیتی که جمعیت ایالات متحده از طریق عفونت ها و واکسیناسیون به دست آورده است غلبه کند.

او گفت که محتمل ترین آینده برای این ویروس، یک موج پاییز یا زمستان است که توسط شاخه ای از Omicron هدایت می شود.

بدفورد گفت: "من فکر می کنم ما باید برای تکامل در Omicron BA.1 و BA.2 برنامه ریزی کنیم تا انتقال درونی را بیشتر کنیم." دامنه S1 در SARS-CoV-2 یک پروتئین بسیار سازگار است و ما باید انتظار تحولات زیادی را در آینده داشته باشیم و باید روش‌هایی برای همگام شدن با این تکامل از نظر بسترهای واکسیناسیون داشته باشیم.

بدفورد گفت: اگر نوع بعدی واقعاً از نوادگان Omicron باشد، احتمالاً ویژگی خود را در ایجاد بیماری نسبتاً خفیف دارد. اگر نه، ممکن است یک نوع با شدت بالاتر را ببینیم.

احتمال افزایش از یک نوع جدید چقدر است؟

سناریوی دیگری که توسط کارشناسان ارائه می شود این است که یک نوع بسیار متفاوت می تواند از ناکجاآباد ظاهر شود، درست همانطور که Omicron انجام داد.

در پاییز 2021، دلتا شایع ترین سویه ویروس بود. در عرض چند هفته، Omicron ظاهر شد و از آن سبقت گرفت. بدفورد تخمین زد که حدود نیمی از جمعیت ایالات متحده تنها در عرض 10 هفته به Omicron آلوده شدند.

وی گفت: با توجه به اینکه این سبقت سریع قبلاً یک بار اتفاق افتاده است، ممکن است یک نوع جدید باعث افزایش مشابه شود. اگرچه دلتا دیگر در ایالات متحده به طور گسترده در گردش نیست، بدفورد پیش‌بینی می‌کند که یک نوع جدید می‌تواند از آن سویه بیرون بیاید و حتی از Omicron قابل انتقال باشد.

با این حال، بدفورد خاطرنشان کرد که در 2.35 سال همه‌گیری یک رویداد "مانند Omicron" وجود داشته است. دقیقاً مشخص نیست که چنین رویدادی چند بار ممکن است در آینده اتفاق بیفتد، اگرچه مدل‌های او پیش‌بینی می‌کنند که این اتفاق می‌تواند از یک سال و نیم تا یک‌بار در دهه باشد. در هر صورت، او پیشنهاد می کند که بعید است که یک رویداد مشابه Omicron در سال آینده اتفاق بیفتد، به این معنی که دانشمندان باید به جای آن برای تکرارهای جدید Omicron برنامه ریزی کنند، همانطور که در BA.2 دیده ایم.

کریستوفر موری، MD، DPhil، مدیر موسسه سنجش و ارزیابی سلامت در دانشگاه واشنگتن، و همکارانش از مدل‌هایی برای پیش‌بینی بستری شدن در بیمارستان و مرگ در سناریوهای مختلف همه‌گیری استفاده می‌کنند. مدل‌های آن‌ها تنها یک برآمدگی کوچک در موارد ناشی از BA.2 پیش‌بینی می‌کنند. اگر یک نوع جدید ظاهر شود، می تواند باعث شیوع بسیار بزرگتر شود.

با این حال، عواملی مانند مصونیت از عفونت قبلی و واکسیناسیون، دسترسی به درمان‌ها و استفاده از ماسک‌ها می‌تواند از کنترل خارج شدن آن جلوگیری کند.

حتی اگر یک سویه جدید دارای شدت دلتا مانند با سطح انتقال Omicron یا بیشتر باشد، اگر دسترسی ضد ویروسی به شدت افزایش یابد، اوج مرگ و میر بسیار کمتری نسبت به دلتا در سال گذشته یا پیک زمستانی سال گذشته مشاهده می‌کنیم. موری در طول پانل گفت.

چگونه این پیش‌بینی‌ها به ما در آماده‌سازی کمک می‌کنند

پیش‌بینی اینکه انواع آینده چگونه خواهند بود برای هدایت برنامه واکسن کووید-19 مهم است. داده‌های ارائه‌شده به پانل نشان می‌دهد که واکسن‌های mRNA موجود کمتر از ۷۰ درصد در پیشگیری از بیماری کووید-۱۹ علامت‌دار از Omicron، حتی پس از تزریق تقویت‌کننده مؤثر هستند. با تکامل بیشتر ویروس، واکسن ها ممکن است حتی کمتر موثر شوند.

پیتر مارکز گفت، تولیدکنندگان واکسن در حال حاضر واکسن‌های چند ظرفیتی جدید را آزمایش می‌کنند - واکسن‌هایی که می‌توانند آنتی‌بادی‌هایی را علیه سویه‌های متعدد ویروس القا کنند. برای هدایت بهتر برنامه واکسن، VRBPAC در ماه‌های آینده چندین جلسه دیگر برگزار خواهد کرد تا در راس انواع جدید قرار بگیرد. , MD, PhD, مدیر مرکز ارزیابی و تحقیقات بیولوژیک.

مارکس گفت: "ما از مردم می خواهیم که از ایمنی و اثربخشی واکسن های کووید-19 اطمینان داشته باشند." "هدف ما در اینجا این است که از انواع و شیوع های آینده جلوتر بمانیم و تمام تلاش خود را برای کاهش تلفات بیماری ها و مرگ و میر ناشی از COVID-19 انجام دهیم."

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}