نتیجه مثبت تست IgM به چه معناست؟

تست هرپس IgM (ایمونوگلوبولین M) یک آزمایش خون است که می تواند عفونت ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) را زود تشخیص دهد. HSV یک بیماری مسری است که باعث ایجاد زخم در اطراف دهان یا اندام تناسلی می شود.

آزمایش IgM به طور مستقیم تبخال را تشخیص نمی دهد. در عوض، به دنبال IgM، نوعی آنتی بادی است. این پروتئینی است که توسط سیستم ایمنی بدن در پاسخ به عفونت تبخال تولید می شود.

هدف از آزمایش IgM تبخال چیست؟

آزمایش IgM هرپس یک آزمایش خون ساده است و نتایج آن معمولاً در عرض یک هفته در دسترس است.

به خاطر داشته باشید که:

این آزمایش ممکن است برای تأیید اینکه یک فرد پس از شیوع اخیر تبخال دارد انجام شود.
هرپس IgM یکی از اولین انواع آنتی بادی است که پس از عفونت ظاهر می شود، بنابراین این آزمایش خون اولین آزمایشی است که می تواند برای تشخیص تبخال استفاده شود.
پس از عفونت اولیه با ویروس، آنتی بادی های IgM تبخال ممکن است تا 10 روز طول بکشد.
اگر فکر می کنید در معرض تماس قرار گرفته اید اما هیچ علامتی ندارید، باید حداقل دو هفته قبل از انجام آزمایش صبر کنید. بسته به اینکه کدام آزمایش در منطقه شما موجود است، ممکن است بخواهید حتی بیشتر صبر کنید.
مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) آزمایش HSV IgM را توصیه نمی کند زیرا ممکن است در طول یک دوره تبخال مکرر دهان یا تناسلی نتیجه مثبت بدهد. در عوض، آنها آزمایش خاصی را برای تعیین اینکه کدام HSV ممکن است داشته باشید، توصیه می کنند.

نتایج چگونه تفسیر می شوند؟

نتایج آزمایش IgM تبخال معمولاً مثبت، منفی یا مبهم گزارش می شود.

نتایج آزمایش IgM تبخال:

نتیجه آزمایش مثبت به این معنی است که IgM هرپس در نمونه تشخیص داده شده است.
نتیجه منفی به این معنی است که IgM شناسایی نشده است.
نتیجه آزمایش مبهم به این معنی است که آزمایش قادر به تعیین وجود یا عدم وجود آنتی بادی نیست.

آیا این یک عفونت جدید است یا عود کننده؟

سطوح IgM تبخال در اوایل عفونت افزایش می یابد و سطح آن اغلب با گذشت زمان کاهش می یابد. این بدان معنی است که یک نتیجه مثبت IgM تبخال اغلب با یک عفونت جدید مرتبط است. با این حال، افراد مبتلا به عفونت های مکرر تبخال نیز ممکن است نتایج خون IgM تبخال مثبت داشته باشند.

افراد ممکن است آزمایش ایمونوگلوبولین G (IgG) مثبت نداشته باشند، آزمایش آنتی بادی که IgG را تشخیص می دهد، تا زمانی که حداقل برای چندین ماه آلوده نشده باشند. با این حال، سطح IgG تمایل دارد در طول دوره عفونت بالا بماند، در حالی که سطوح IgM متغیرتر است.

این بدان معنی است که اگر فردی در هر دو آزمایش IgG و IgM نتایج مثبت داشته باشد، ممکن است به جای عفونت جدید، یک دوره تبخال مکرر داشته باشد. یک آزمایش IgM مثبت به تنهایی بیشتر احتمال دارد که یک عفونت جدید باشد.

آیا امکان گرفتن نتیجه مثبت کاذب وجود دارد؟

مثبت کاذب زمانی است که یک آزمایش می گوید شما شرایطی دارید که در واقع ندارید. این می تواند با آزمایش خون IgM تبخال اتفاق بیفتد.

در برخی موارد ممکن است اصلاً آلوده نباشید. با این حال، ممکن است یک ویروس متفاوت داشته باشید که باعث مثبت شدن این آزمایش خون شود. این ممکن است شامل ویروس اپشتین بار، که از خانواده ویروس هرپس است، یا پاروویروس، یک ویروس مسری که می تواند منجر به علائم آنفولانزا شود، باشد.

اگر علائمی ندارید، ممکن است بخواهید بعداً برای آزمایش IgG مراجعه کنید. اگر علائمی دارید، پزشک شما می‌تواند زخم‌ها را مستقیماً از نظر تبخال با آزمایش سواب آزمایش کند.

اگر علائم شیوع تبخال را داشته باشید ، احتمالاً نتیجه مثبت دقیق تر است. اگر به طور منظم غربالگری عفونت مقاربتی (STI) را انجام ندهید، ممکن است بخواهید پس از شش ماه آزمایش مجدد انجام دهید. با انجام این کار، احتمال بیشتری وجود دارد که عفونت را بدون از دست دادن پنجره ای که در آن آزمایش ها دقیق هستند، شناسایی کنید.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}