روتاویروس چیست؟

روتاویروس یک ویروس بسیار مسری است که باعث اسهال می شود. قبل از تولید واکسن، اکثر کودکان حداقل یک بار در سن 5 سالگی به ویروس آلوده شده بودند. اگرچه عفونت های روتاویروس ناخوشایند هستند، اما معمولاً می توانید این عفونت را در خانه با مایعات اضافی برای جلوگیری از کم آبی درمان کنید. گاهی اوقات، کم آبی شدید نیاز به دریافت مایعات از طریق ورید (داخل وریدی) در بیمارستان دارد. رعایت بهداشت، مانند شستن مرتب دست ها، مهم است. اما واکسیناسیون بهترین راه برای جلوگیری از عفونت روتاویروس است.

علائم

عفونت روتاویروس معمولاً در عرض دو روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس شروع می شود. علائم اولیه تب و استفراغ و به دنبال آن سه تا هفت روز اسهال آبکی است. عفونت می تواند باعث درد شکم نیز شود.

فهرست آنچه در این مقاله می خوانید:

در بزرگسالان سالم، عفونت روتاویروس ممکن است فقط علائم و نشانه‌های خفیفی ایجاد کند یا اصلاً وجود نداشته باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر کودک شما:

بیش از 24 ساعت اسهال دارد
استفراغ مکرر
دارای مدفوع سیاه یا قیری رنگ یا مدفوع حاوی خون یا چرک است
دارای دمای 102 فارنهایت (38.9 درجه سانتیگراد) یا بالاتر
به نظر می رسد خسته، تحریک پذیر یا دردناک است
دارای علائم یا نشانه های کم آبی بدن، از جمله خشکی دهان، گریه بدون اشک، ادرار کم یا بدون ادرار، خواب آلودگی غیر معمول، یا عدم پاسخگویی

در موارد زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

نمی توان مایعات را به مدت 24 ساعت پایین نگه داشت
بیش از دو روز اسهال داشته باشید
خون در استفراغ یا حرکات روده وجود دارد
دمای بالاتر از 103 فارنهایت (39.4 درجه سانتیگراد) داشته باشید
علائم کم آبی بدن، از جمله تشنگی بیش از حد، خشکی دهان، ادرار کم یا بدون ادرار، ضعف شدید، سرگیجه هنگام ایستادن، یا سبکی سر

علل

روتاویروس دو روز قبل از ظاهر شدن علائم و تا 10 روز پس از کاهش علائم در مدفوع فرد آلوده وجود دارد. ویروس به راحتی از طریق تماس دست به دهان در طول این مدت پخش می شود - حتی اگر فرد مبتلا علائمی نداشته باشد.

اگر روتاویروس دارید و بعد از استفاده از توالت دست های خود را نمی شویید - یا فرزندتان روتاویروس دارد و پس از تعویض پوشک کودک یا کمک به کودکتان در استفاده از توالت دست های خود را نمی شویید - ویروس می تواند به هر چیزی که شما می توانید سرایت کند. لمس، از جمله غذا، اسباب بازی و ظروف. اگر شخص دیگری دست های شسته نشده یا یک شی آلوده شما را لمس کند و سپس دهان او را لمس کند، ممکن است عفونت ایجاد شود. ویروس می‌تواند روی سطوحی که هفته‌ها یا ماه‌ها ضدعفونی نشده‌اند، عفونی باقی بماند.

برای کاهش شیوع روتاویروس

دست های خود را به طور کامل و اغلب بشویید. به خصوص پس از استفاده از توالت، پوشک کودک خود را عوض کنید یا به کودک خود در استفاده از توالت کمک کنید. اما حتی شستن دقیق دست ها هیچ تضمینی ارائه نمی دهد. و ضدعفونی‌کننده‌های دست مبتنی بر الکل معمولاً تأثیر کمی بر روتاویروس دارند.

سازمان جهانی بهداشت توصیه می کند که همه کشورها به نوزادان واکسن روتاویروس بدهند. دو واکسن موجود است:

RotaTeq : این واکسن به صورت خوراکی در سه دوز، اغلب در 2، 4 و 6 ماهگی تزریق می شود. این واکسن برای استفاده در کودکان بزرگتر یا بزرگسالان تایید نشده است.
روتاریکس : این واکسن مایعی است که در دو نوبت به نوزادان 2 ماهه و 4 ماهگی تزریق می شود.
این واکسن‌ها بی‌خطر و مؤثر در نظر گرفته می‌شوند و مطالعات نشان می‌دهد که سالانه هزاران کودک را از ابتلا به روتاویروس پیشگیری می‌کند. با این حال، به ندرت، آنها می توانند باعث شوند که بخشی از روده به سمت خود جمع شود (انواژیناسیون)، که منجر به انسداد روده احتمالاً تهدید کننده زندگی می شود.

کودکانی که انواژیناسیون داشته اند، پس از دریافت واکسن روتاویروس، احتمال بیشتری دارد که دوباره دچار آن شوند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده توصیه می کند که این واکسن به کودکانی که سابقه انواژیناسیون دارند داده نشود.

برای کودکانی که سابقه انواژیناسیون ندارند، پس از تزریق واکسن روتاویروس، خطر بسیار کمی وجود دارد. با این حال، مزایای واکسن بسیار بیشتر از خطرات آن است.

اگر کودک شما پس از تزریق واکسن روتاویروس دچار معده درد، استفراغ، اسهال، خون در مدفوع یا تغییر در حرکات روده شد، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

ممکن است بیش از یک بار به روتاویروس مبتلا شوید، حتی اگر واکسینه شده باشید. با این حال، عفونت های مکرر معمولاً شدت کمتری دارند.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}