از بلع باریوم و آزمایش آن چه میدانید؟

تست بلع باریم (سینه ازوفاگرام، مطالعه بلع، ازوفاگوگرافی، مطالعه بلع اصلاح شده باریم، مطالعه بلع با فلوروسکوپی ویدئویی) نوع خاصی از آزمایش تصویربرداری است که از باریم و اشعه ایکس برای ایجاد تصاویری از دستگاه گوارش فوقانی (GI) شما استفاده می‌کند. دستگاه گوارش فوقانی شما شامل پشت دهان و گلو (حلق) و مری شما می شود.

باریم در طول آزمایش بلع استفاده می شود تا نواحی خاصی از بدن با اشعه ایکس واضح تر نشان داده شوند. رادیولوژیست قادر خواهد بود اندازه و شکل حلق و مری را ببیند. او همچنین می تواند نحوه قورت دادن شما را ببیند. این جزئیات ممکن است در یک اشعه ایکس استاندارد دیده نشوند. باریم فقط برای آزمایشات تصویربرداری دستگاه گوارش استفاده می شود.

آزمایش بلع باریم ممکن است به تنهایی یا به عنوان بخشی از یک سری دستگاه گوارش فوقانی استفاده شود. این مجموعه به مری، معده و قسمت اول روده کوچک (اثنی عشر) می پردازد. فلوروسکوپی اغلب در طول آزمایش بلع باریم استفاده می شود. فلوروسکوپی نوعی «فیلم» با اشعه ایکس است.

چرا آزمایش بلع انجام می شود؟

آزمایش بلع باریم ممکن است برای بررسی و تشخیص مشکلات در حلق و مری انجام شود. اگر پزشک شما فکر می کند که شما به آزمایش بلع باریم نیاز دارید:

سرطان سر و گردن، حلق یا مری

فتق هیاتال. این بدان معناست که معده شما به سمت مری یا در کنار آن حرکت کرده است.

مشکلات ساختاری، مانند کیسه ها (دیورتیکول)، باریک شدن (تنگی)، یا رشد (پولیپ)

وریدهای بزرگ شده (واریس مری)

اختلالات عضلانی، مانند مشکل در بلع (دیسفاژی) یا اسپاسم

آشالازی . این وضعیتی است که در آن عضله اسفنکتر تحتانی مری شل نمی شود و اجازه نمی دهد غذا وارد معده شود.

بیماری رفلاکس معده (GERD) و زخم

خطرات آزمایش بلع باریم چیست؟

خطرات آزمایش بلع باریم ممکن است شامل مشکلات ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه، نقایص مادرزادی و مشکلات روده باشد. شما باید از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد خطراتی که در مورد شما اعمال می شود بپرسید.

چگونه می توانم قرار گرفتن در معرض اشعه ایکس را مدیریت کنم؟

ممکن است بخواهید از ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود در مورد میزان پرتوهای استفاده شده در طول آزمایش بلع بپرسید. تمام اشعه ایکسی که دریافت می کنید، از جمله اسکن های گذشته و اشعه ایکس به دلایل سلامتی دیگر را در نظر بگیرید. این لیست را به ارائه دهنده خود نشان دهید. خطرات قرار گرفتن در معرض اشعه ممکن است به تعداد عکس‌های اشعه ایکس و درمان‌های اشعه ایکس که در طول زمان انجام می‌دهید مرتبط باشد.

آزمایش بلع باریم چگونه بر مدفوع من تأثیر می گذارد؟

اگر تمام باریم از بدن شما خارج نشود، ممکن است پس از آزمایش بلع، یبوست یا مدفوع نهفته داشته باشید.

آیا انجام آزمایش بلع باریم در دوران بارداری بی خطر است؟

همچنین در صورت بارداری نباید آزمایش بلع باریم انجام دهید. قرار گرفتن در معرض اشعه در دوران بارداری ممکن است منجر به نقایص مادرزادی شود. اگر باردار هستید یا فکر می کنید باردار هستید به پزشک خود بگویید.

چه زمانی باید از آزمایش بلع باریم اجتناب کنم؟

در صورت داشتن هر یک از موارد زیر باید از آزمایش بلع باریم خودداری کنید:

پارگی یا سوراخ در مری یا روده ( سوراخ شدن )

انسداد در روده یا یبوست شدید

مشکلات شدید در بلع : این باعث می شود که باریم به طور تصادفی وارد ریه های شما شود (آسپیراسیون).

باتوجه به وضعیت سلامتی خاص خود ممکن است خطرات دیگری نیز داشته باشید. اگر به داروها، رنگ های کنتراست، بی حسی موضعی، ید یا لاتکس حساسیت دارید یا به آنها حساسیت دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. حتماً قبل از انجام عمل در مورد هر گونه نگرانی که دارید با ارائه دهنده خود صحبت کنید.

آمادگی های لازم برای این آزمایش :

با در نظر گرفتن موارد زیر می توانید برای آزمایش بلع باریم آماده شوید:

ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما آزمایش بلع باریم را برای شما توضیح می دهد. هر سوالی در مورد تست بلع دارید از او بپرسید.

ممکن است از شما خواسته شود که یک فرم رضایت نامه را امضا کنید که اجازه انجام آزمایش بلع را می دهد. فرم را با دقت بخوانید و اگر چیزی واضح نیست سوال بپرسید.

شما باید حدود 8 ساعت قبل از آزمایش بلع خوردن و آشامیدن را متوقف کنید. به طور کلی، این به معنای بعد از نیمه شب است.

قبل از برنامه ریزی آزمایش بلع باریم، در صورتی که باردار هستید یا فکر می کنید باردار هستید به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر به هر دارو، لاتکس، نوار چسب یا داروهای بیهوشی (محلی و عمومی) حساسیت دارید یا به آن حساسیت دارید، قبل از برنامه ریزی آزمایش بلع، به پزشک خود اطلاع دهید.

در مورد تمام داروهایی که مصرف می کنید به ارائه دهنده خود بگویید. این شامل نسخه ها، داروهای بدون نسخه و مکمل های گیاهی است. ممکن است لازم باشد قبل از انجام آزمایش بلع مصرف آنها را قطع کنید.

اگر اخیراً آزمایش بلع باریم یا آزمایش گوارش فوقانی انجام داده اید، به پزشک خود اطلاع دهید. این ممکن است گرفتن اشعه ایکس خوب از ناحیه پایین دستگاه گوارش را در طول آزمایش بلع باریم دشوارتر کند.

هر دستورالعمل دیگری را که ارائه دهنده به شما می دهد را دنبال کنید تا برای آزمایش بلع آماده شوید.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}