تیروئید پرکار چیست؟

پرکاری تیروئید زمانی رخ می دهد که غده تیروئید شما بیش از حد هورمون تیروکسین تولید کند. پرکاری تیروئید می تواند متابولیسم بدن شما را تسریع کند و باعث کاهش وزن ناخواسته و ضربان قلب سریع یا نامنظم شود.

چندین روش درمانی برای پرکاری تیروئید موجود است. پزشکان از داروهای ضد تیروئید و ید رادیواکتیو برای کاهش تولید هورمون های تیروئید استفاده می کنند. گاهی اوقات، درمان پرکاری تیروئید شامل جراحی برای برداشتن تمام یا بخشی از غده تیروئید شما می شود. اگر چه پرکاری تیروئید می تواند جدی باشد اگر آن را نادیده بگیرید، اکثر مردم پس از تشخیص و درمان پرکاری تیروئید به خوبی پاسخ می دهند.

علائم پرکاری تیروئید :

پرکاری تیروئید می تواند سایر مشکلات سلامتی را تقلید کند، که می تواند تشخیص را برای پزشک دشوار کند. همچنین می تواند انواع مختلفی از علائم و نشانه ها را ایجاد کند، از جمله:

کاهش وزن ناخواسته، حتی زمانی که اشتها و مصرف غذا ثابت مانده یا افزایش می یابد
ضربان قلب سریع (معمولاً بیش از 100 ضربه در دقیقه)
ضربان قلب نامنظم (آریتمی)
تپش قلب شما (تپش قلب)
افزایش اشتها
عصبی بودن، اضطراب و تحریک پذیری
لرزش
تعریق
تغییر در الگوهای قاعدگی
افزایش حساسیت به گرما
تغییر در الگوی مدفوع، به ویژه حرکات مکرر روده
بزرگ شدن غده تیروئید (گواتر)، که ممکن است به صورت تورم در پایه گردن شما ظاهر شود.
خستگی، ضعف عضلانی
مشکل در خوابیدن
نازک شدن پوست
موهای ظریف و شکننده

افراد مسن تر احتمال بیشتری دارد که هیچ علامت یا نشانه ای نداشته باشند یا علائم ظریفی مانند افزایش ضربان قلب، عدم تحمل گرما و تمایل به خستگی در طول فعالیت های معمولی را داشته باشند.

افتالموپاتی گریوز

گاهی اوقات یک مشکل غیر معمول به نام افتالموپاتی گریوز ممکن است روی چشمان شما تأثیر بگذارد، به خصوص اگر سیگار می کشید. این اختلال باعث می‌شود زمانی که بافت‌ها و ماهیچه‌های پشت چشم‌ها متورم می‌شوند، کره چشم‌های شما از مدارهای محافظ طبیعی خود بیرون بزنند. مشکلات چشمی اغلب بدون درمان بهبود می یابند.

علائم و نشانه های افتالموپاتی گریوز عبارتند از:

خشکی چشم
چشم های قرمز یا متورم
اشک یا ناراحتی بیش از حد در یک یا هر دو چشم
حساسیت به نور، تاری یا دوبینی، التهاب یا کاهش حرکت چشم
کره چشم بیرون زده

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر کاهش وزن بدون دلیل، ضربان قلب سریع، تعریق غیرمعمول، تورم قاعده گردن یا سایر علائم و نشانه های مرتبط با پرکاری تیروئید را تجربه کردید، به پزشک مراجعه کنید. توصیف کامل تغییراتی که مشاهده کرده اید بسیار مهم است، زیرا بسیاری از علائم و نشانه های پرکاری تیروئید ممکن است با تعدادی از شرایط دیگر مرتبط باشد.

علت پرکاری تیروئید

اگر برای پرکاری تیروئید تحت درمان قرار گرفته اید یا در حال حاضر تحت درمان هستید، طبق توصیه به پزشک خود مرتباً مراجعه کنید تا بتواند وضعیت شما را کنترل کند.

پرکاری تیروئید می تواند ناشی از تعدادی از شرایط باشد، از جمله بیماری گریوز، بیماری پلامر و تیروئیدیت.

تیروئید شما یک غده پروانه ای شکل کوچک در قاعده گردن، درست زیر سیب آدم است. غده تیروئید تأثیر زیادی بر سلامت شما دارد. هر جنبه ای از متابولیسم شما توسط هورمون های تیروئید تنظیم می شود.

غده تیروئید شما دو هورمون اصلی تیروکسین (T4) و تری یدوتیرونین (T3) تولید می کند که بر هر سلول بدن شما تأثیر می گذارد. آنها میزان استفاده بدن از چربی ها و کربوهیدرات ها را حفظ می کنند، به کنترل دمای بدن شما کمک می کنند، بر ضربان قلب شما تأثیر می گذارند و به تنظیم تولید پروتئین کمک می کنند. تیروئید شما همچنین هورمونی تولید می کند که به تنظیم مقدار کلسیم خون (کلسی تونین) کمک می کند.

دلایل تیروکسین بیش از حد (T4)

به طور معمول، تیروئید شما مقدار مناسبی از هورمون ها را ترشح می کند، اما گاهی اوقات T4 بیش از حد تولید می کند. این ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد، از جمله:

بیماری گریوز بیماری گریوز یک اختلال خود ایمنی است که در آن آنتی بادی های تولید شده توسط سیستم ایمنی بدن، تیروئید شما را برای تولید بیش از حد T4 تحریک می کند. این شایع ترین علت پرکاری تیروئید است.
ندول های تیروئید پرکار (آدنوم سمی، گواتر چند ندولار سمی یا بیماری پلامر). این شکل از پرکاری تیروئید زمانی رخ می دهد که یک یا چند آدنوم تیروئید شما T4 بیش از حد تولید کند. آدنوم بخشی از غده است که خود را از بقیه غده جدا کرده است و توده های غیرسرطانی (خوش خیم) ایجاد می کند که ممکن است باعث بزرگ شدن تیروئید شود.
تیروئیدیت گاهی اوقات غده تیروئید شما ممکن است پس از بارداری به دلیل یک بیماری خودایمنی یا به دلایل ناشناخته ملتهب شود. التهاب می تواند باعث شود هورمون تیروئید اضافی ذخیره شده در غده به جریان خون شما نشت کند. برخی از انواع تیروئیدیت ممکن است باعث درد شوند، در حالی که برخی دیگر بدون درد هستند.
عوامل خطر
عوامل خطر پرکاری تیروئید عبارتند از:

سابقه خانوادگی، به ویژه بیماری گریوز
جنسیت زنانه
سابقه شخصی برخی از بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 1، کم خونی خطرناک و نارسایی اولیه آدرنال

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}