چه زمانی و چگونه باید تمرینات خود را پس از ابتلا به کووید-19 از سر بگیرید؟

بازگشت به روال ورزش خود پس از آسیب یا بیماری می تواند به مقدار خاصی از محدودیت نیاز داشته باشد تا مطمئناً به نتایج مطلوب برسید. اگر با سرعت کامل به تمرینات خود برگردید و به بدن خود فرصت استراحت و بهبودی ندهید، در واقع ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا تناسب اندام خود را به دست آورید یا حتی بدتر، منجر به آسیب مجدد یا عود شود.

به گفته مایکل، از سرگیری فعالیت بدنی پس از ابتلا به کووید-19، به دلیل احتمال عوارضی مانند میوکاردیت (التهاب عضله قلب) برای افرادی که به عنوان افراد طولانی مدت شناخته می شوند و علائم طولانی مدت ویروس را تجربه می کنند، دارای یک لایه پیچیدگی اضافی است. فردریکسون، دکتر، استاد طب فیزیکی و توانبخشی در بخش جراحی ارتوپدی در پزشکی استانفورد در پالو آلتو، کالیفرنیا.

دکتر فردریکسون می‌گوید: «من فکر می‌کنم بهترین توصیه در مورد ورزش بعد از ابتلا به کووید-19 این است که بسیار مراقب باشید – این یک بیماری چالش برانگیز است. با پزشک خود برنامه ریزی کنید و با احتیاط ادامه دهید.

بازگشت به ورزش باید فردی باشد

پزشکان پزشکی ورزشی در بیمارستان جراحی ویژه (HSS) در شهر نیویورک توصیه هایی را برای ورزشکاران تفریحی که پس از آلوده شدن به COVID-19 به فعالیت بدنی بازمی گردند، صادر کردند.

فهرست ملاحظات و توصیه‌ها در اوت 2020 در مجله HSS منتشر شد. نویسندگان خاطرنشان می کنند که هر بیمار مبتلا به کووید-19 منحصر به فرد است و می تواند تنوع زیادی در نحوه تجربه هر فرد از ویروس وجود داشته باشد. دستورالعمل ها همچنین خاطرنشان می کنند که هر فرد با سرعت منحصر به فردی از COVID-19 بهبود می یابد و در حال حاضر هیچ الگوریتمی برای تعیین دقیق چگونگی و زمان بازگشت یک فرد به فعالیت وجود ندارد.

فهرست ملاحظات و توصیه‌ها در اوت 2020 در مجله HSS منتشر شد. نویسندگان خاطرنشان می کنند که هر بیمار مبتلا به کووید-19 منحصر به فرد است و می تواند تنوع زیادی در نحوه تجربه هر فرد از ویروس وجود داشته باشد. دستورالعمل ها همچنین خاطرنشان می کنند که هر فرد با سرعت منحصر به فردی از COVID-19 بهبود می یابد و در حال حاضر هیچ الگوریتمی برای تعیین دقیق چگونگی و زمان بازگشت یک فرد به فعالیت وجود ندارد.

دکتر جیمز بورچرز، پزشک پزشکی ورزشی در مرکز پزشکی وکسنر دانشگاه ایالتی اوهایو در کلمبوس، می‌گوید: «در افرادی که از COVID-19 بهبود می‌یابند، پاسخ یکنواخت و واضحی وجود ندارد.

منطقی است که همه حتی افرادی که فقط علائم خفیف تا متوسط ​​داشتند یا اصلاً علائمی نداشتند - با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود ارتباط برقرار کنند تا بتوانند در مورد چگونگی شروع به ورزش مناسب و همچنین نحوه افزایش آن بحث کنند. دکتر بورچرز می‌گوید شدت به‌طور مناسب.

اگر بیمار مبتلا به COVID-19 تب مداوم، تنگی نفس (تنگی نفس) در حالت استراحت، سرفه، درد قفسه سینه یا تپش قلب داشته باشد، ورزش نباید از سر گرفته شود.
هر بیمار مبتلا به کووید-19 با بیماری قلبی عروقی یا ریوی زمینه‌ای باید قبل از شروع مجدد ورزش با پزشک مشورت کند، حتی اگر بدون علامت باشد.
یک بیمار سالم با دوره کووید-19 خود محدود شده که به مدت هفت روز بدون علامت بوده است، ممکن است فعالیت بدنی خود را با شدت و حجم طبیعی 50 درصد از سر بگیرد.
در صورتی که بیماران مبتلا به کووید-19 با شروع مجدد ورزش دچار درد قفسه سینه، تب، تپش قلب یا تنگی نفس شوند، مشاوره با پزشک توصیه می شود.

بورچرز می‌گوید: «این دستورالعمل‌ها تا زمانی که در نظر داشته باشیم که هر فردی منحصربه‌فرد است و فعالیتی که به آن بازمی‌گردند منحصربه‌فرد است، منطقی و مناسب هستند. برای برخی افراد، شروع از 50 درصد کاری که قبل از آلوده شدن به ویروس انجام می‌دادند ممکن است بسیار چالش برانگیز باشد.» ممکن است نیاز به اصلاح بیشتر باشد.

جیمز ان رابینسون، دکترای پزشکی ورزشی اولیه در HSS در نیو، می‌گوید: این دستورالعمل‌ها قبل از ظهور نوع دلتای کووید-19 (و چندین نوع دیگر) نوشته شده‌اند، اما همچنان در مورد موارد ناشی از انواع مختلف اعمال می‌شوند. 

دکتر رابینسون می‌گوید: «استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی هنگام ورزش کردن در داخل خانه و اطرافیان مهم است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری توصیه می‌کند که فعالیت‌های خارج از منزل همچنان ایمن‌تر از فعالیت‌های سرپوشیده هستند (مخصوصاً وقتی صحبت از ورزش در فضای بسته در باشگاه یا استودیوی تناسب اندام باشد)، و پوشاندن ماسک در فضاهای عمومی سرپوشیده می‌تواند به کاهش خطر انتقال COVID-19 کمک کند.

نکاتی برای بازگشت همه افراد به ورزش پس از کووید-19 متوسط ​​یا خفیف

هنگامی که روال تمرینی خود را مجدداً شروع می کنید، در اینجا نکاتی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

1. در حالی که هنوز علائم COVID-19 را دارید ورزش نکنید

رابینسون می‌گوید: «مهم‌ترین چیزی که مردم باید به خاطر بسپارند این است که در حالی که هنوز علائمی مانند تب، خستگی، تنگی نفس دارند، ورزش نکنند. در عوض، او توصیه می کند که افراد قبل از شروع مجدد ورزش، 7 تا 10 روز منتظر بمانند تا بدون علامت باشند.

بورچرز می افزاید: «وقتی بیمار هستید یا علائم عفونت فعال دارید، ورزش کردن هرگز خوب نیست. او توضیح می دهد که اگر در حالی که یک عفونت ویروسی فعال دارید ورزش کنید، ممکن است عفونت بدتر شود، که می تواند منجر به عوارض اضافی شود.

2. آهسته شروع کنید و به تدریج شدت را افزایش دهید

فردریکسون می‌گوید نحوه شروع ورزش بعد از کووید-19 به سطح فعالیتی که قبلا انجام می‌دادید بستگی دارد. برای اکثر مردم، شما می خواهید فقط با یک برنامه پیاده روی شروع کنید و به تدریج تحمل پیاده روی خود را افزایش دهید. وقتی این کار را در یک دوره دو هفته‌ای انجام دادید، می‌توانید تمرینات هوازی شدیدتر را اضافه کنید، اما نه خیلی شدید - فقط تا ضربان قلب شما کمی بیشتر از پیاده‌روی افزایش یابد.

فردریکسون می‌گوید یک راه خوب برای شروع می‌تواند با دوچرخه ثابت یا دستگاه بیضوی یا درگیر شدن در فعالیت‌هایی مانند شنا باشد. او می‌گوید: «اگر می‌توانید به تدریج در طی چند هفته تمرین کنید، آن را تحمل کنید و احساس خوبی داشته باشید، می‌توانید به تمرینات معمولی خود بازگردید.

فردریکسون می‌گوید: برای علاقه‌مندان به تناسب اندام جدی‌تر که ممکن است تمرینات خود را در مناطق خاصی از ضربان قلب یا معیارهای ورزش درک شده برنامه‌ریزی کنند، توصیه‌های ارائه‌شده توسط انجمن ملی قدرت و حالت‌دهی ممکن است مناسب باشد (پس از بحث با پزشک). این یک برنامه چهار هفته ای است تا شما را به سطح آمادگی جسمانی معمول خود بازگرداند.

3. به بدن خود گوش دهید، به خصوص اگر مشکل قلبی دارید

از زمان انتشار دستورالعمل‌های ما، نگرانی‌های فزاینده‌ای در مورد خطر ابتلا به میوکاردیت پس از COVID-19 وجود داشته است. رابینسون می‌گوید که این دلیل بیشتری است که مردم باید آن را آهسته انجام دهند و به بدن خود توجه کنند.

به گفته فردریکسون، برخی از موارد COVID-19 التهاب شدیدی را در سراسر بدن ایجاد می‌کند و بخشی از آن التهاب می‌تواند بر عضله قلب تأثیر بگذارد و باعث میوکاردیت شود. او می‌گوید: «می‌توانید آریتمی ایجاد کنید، جایی که قلب به‌طور نامنظم می‌تپد، یا گاهی اوقات می‌تواند منجر به آریتمی بطنی شود، جایی که ممکن است دچار حمله قلبی شوید». فردریکسون می افزاید: این در افراد مبتلا به موارد شدید و متوسط ​​COVID-19 مشاهده شده است.

بازگشت به ورزش در صورت ابتلای طولانی مدت به کووید-19

بورچرز می گوید ایمن ترین و بهترین راه برای بازگشت به ورزش برای افرادی که علائم طولانی مدت دارند متفاوت به نظر می رسد.

«آنچه تا کنون دیده‌ایم این است که این افراد احساس بهتری پیدا می‌کنند، اما هرگز از قوز غلبه نمی‌کنند. به نظر می رسد که آنها فلات هستند و بهبود نمی یابند. او می‌گوید: مسافران طولانی مدت COVID-19 می‌توانند با فعالیت‌های عادی روزانه خستگی مفرط داشته باشند، سردردهای روزانه را تجربه کنند و با انجام کارهایی مانند بالا و پایین رفتن از پله‌ها یا راه رفتن به سمت صندوق پست، نفس خود را از دست بدهند.

بورچرز می‌گوید: «به‌نظر می‌رسد بهبودی این افراد زمان زیادی طول می‌کشد، و مطمئناً نباید سعی کنند در حالی که چنین احساسی دارند، به ورزش برگردند». او می‌گوید هرگونه بازگشت به فعالیت بدنی برای این افراد تنها باید پس از عاری از علائم و با راهنمایی پزشکشان اتفاق بیفتد.

برای ثبت درخواست آزمایش کرونا (در منزل و یا محل کارتان) بر روی لینک زیر کلیک کنید 

 

تست کرونا در منزل

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}