بیماری آشالازی یا اختلال مری چیست؟

آشالازی یک اختلال نادر است که در آن اعصاب آسیب دیده در مری مانع از عملکرد آن می شود. ماهیچه های انتهای تحتانی مری نمی توانند به غذا اجازه ورود به معده شما را بدهند. علائم شامل مشکل در بلع، سوزش سر دل و درد قفسه سینه است. درمان شامل هر دو روش غیرجراحی (تزریق بوتاکس، گشاد شدن بالون، داروها) و گزینه های جراحی است.

بیماری آشالازی چیست؟

آشالازی یک اختلال نادر است که در آن مری شما قادر به انتقال غذا و مایعات به معده نیست. مری لوله عضلانی است که غذا را از دهان به معده منتقل می کند. در ناحیه ای که مری شما به معده شما می رسد حلقه ای از عضله به نام اسفنکتر تحتانی مری (LES) قرار دارد. این عضله شل می شود (باز می شود) تا غذا وارد معده شما شود و منقبض می شود (سفت می شود تا بسته شود) تا از برگشت محتوای معده به مری جلوگیری کند. اگر آشالازی دارید، LES آرام نمی شود، که از حرکت غذا به معده شما جلوگیری می کند.

چه کسانی به آشالازی مبتلا می شوند؟

آشالازی در ایالات متحده در حدود 1 نفر از هر 100000 نفر در سال ایجاد می شود. معمولاً در بزرگسالان بین 25 تا 60 سال تشخیص داده می شود، اما می تواند در کودکان نیز رخ دهد (کمتر از 5٪ موارد در کودکان زیر 16 سال است). هیچ نژاد یا گروه قومی خاصی بیش از سایرین تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد و این بیماری در خانواده‌ها دیده نمی‌شود (به جز در شکل نادری از اختلال). مردان و زنان به یک اندازه تحت تأثیر قرار می گیرند.

آیا بیماری آشالازی جدی است؟

بله، می تواند باشد، به خصوص اگر درمان نشود. اگر آشالازی دارید، به تدریج در خوردن غذاهای جامد و نوشیدن مایعات با مشکلات بیشتری مواجه خواهید شد. آشالازی می تواند باعث کاهش قابل توجه وزن و سوء تغذیه شود. افراد مبتلا به آشالازی نیز خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می دهند، به خصوص اگر این بیماری برای مدت طولانی وجود داشته باشد. ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است غربالگری منظم مری را برای تشخیص زودهنگام سرطان توصیه کند.

چه چیزی باعث آشالازی می شود؟
اینکه چرا ماهیچه های مری شما به طور طبیعی منقبض و شل نمی شوند ناشناخته است. یک نظریه این است که آشالازی یک بیماری خودایمنی است (بدن شما به خود حمله می کند) که توسط یک ویروس ایجاد می شود. سیستم ایمنی بدن شما به سلول های عصبی در لایه های ماهیچه ای دیواره های مری و در LES حمله می کند. سلول های عصبی شما، که عملکرد ماهیچه ها را کنترل می کنند، به دلایلی که در حال حاضر شناخته نشده اند، به آرامی تحلیل می روند. این منجر به انقباضات بیش از حد در LES می شود. اگر آشالازی دارید، LES نمی تواند آرام شود و غذا و مایعات نمی توانند از طریق مری وارد معده شما شوند.

یک نوع نادر آشالازی ممکن است ارثی باشد. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

علائم آشالازی چیست؟

علائم آشالازی به آرامی ایجاد می شود و علائم آن برای ماه ها یا سال ها ادامه دارد. علائم عبارتند از:

مشکل در بلع (دیسفاژی). این شایع ترین علامت اولیه است.
برگشت غذای هضم نشده
درد قفسه سینه که می آید و می رود؛ درد می تواند شدید باشد
سوزش سردل
سرفه شبانه
کاهش وزن/سوء تغذیه ناشی از مشکل در غذا خوردن (این یک علامت دیررس است)
سکسکه، مشکل در آروغ زدن (علائم کمتر رایج)

عوارض آشالازی چیست؟

برخی از عوارض آشالازی نتیجه برگشت غذا (بازگشت) به مری و سپس کشیده شدن (اسپیره) نای (نای) است که به ریه شما منتهی می شود. این عوارض عبارتند از:

پنومونی
عفونت ریه (عفونت ریوی)
سایر عوارض عبارتند از:

سرطان مری : ابتلا به آشالازی خطر ابتلا به این سرطان را افزایش می دهد.

آشالازی چگونه تشخیص داده می شود؟

معمولاً از سه آزمایش برای تشخیص آشالازی استفاده می شود:

بلع باریم: برای این آزمایش، شما یک آماده‌سازی باریم (مایع یا شکل دیگر) را می‌بلعید و حرکت آن در مری با استفاده از اشعه ایکس ارزیابی می‌شود. بلع باریم باریک شدن مری در LES را نشان می دهد.
آندوسکوپی فوقانی: در این آزمایش، یک لوله باریک و منعطف با یک دوربین روی آن – به نام آندوسکوپ – از مری شما عبور می‌کند. دوربین تصاویری از داخل مری شما را برای ارزیابی روی صفحه نمایش می فرستد. این آزمایش به رد ضایعات سرطانی (بدخیم) و همچنین ارزیابی آشالازی کمک می کند.
مانومتری: این تست زمان و قدرت انقباضات عضلانی مری و شل شدن اسفنکتر تحتانی مری (LES) را اندازه گیری می کند. شل نشدن LES در پاسخ به بلع و فقدان انقباضات عضلانی در امتداد دیواره‌های مری یک آزمایش مثبت برای آشالازی است. این تست "استاندارد طلایی" برای تشخیص آشالازی است.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}