نکاتی که همه زنان مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان باید بدانند!

اگر شما زنی هستید که مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان (روماتیسم ستون فقرات)، نوعی آرتریت التهابی که در درجه اول ستون فقرات را تحت تاثیر قرار می دهد، تشخیص داده شده است، چیزهای خاصی وجود دارد که می خواهید بدانید که چگونه این وضعیت می تواند به طور خاص بر زنان تأثیر بگذارد، مانند اینکه آیا این بیماری ممکن است یا خیر. پیشرفت متفاوتی برای زنان در مقایسه با مردان، نحوه درمان ممکن است بین جنس‌ها متفاوت باشد، و چگونه اسپوندیلیت آنکیلوزان ممکن است بر بارداری و زایمان تأثیر بگذارد.

1. اسپوندیلیت آنکیلوزان فقط یک "بیماری مردانه" نیست.

یکی از بزرگترین کشفیات در مورد اسپوندیلیت انکیلوزان این است که این وضعیتی نیست که عمدتاً مردان را تحت تأثیر قرار دهد. طبق مطالعه ای که در سال 2018 در مجله بین المللی روماتولوژی بالینی منتشر شد، اولین مطالعات در مورد این بیماری میزان بروز این بیماری را در مردان در مقایسه با زنان حدود 10 تا 1 نشان می دهد. برآوردهای جدیدتر نسبت 2-3 به 1 را نشان می دهد.

سوزان گودمن، دکتر روماتولوژیست در بیمارستان جراحی ویژه و استاد پزشکی بالینی در کالج پزشکی ویل کورنل، هر دو در شهر نیویورک، می‌گوید: اما امروزه به طور فزاینده‌ای مشخص شده است که این نرخ‌ها برای مردان و زنان به یکسان‌تر است. او می گوید: «اکنون عملاً همین طور است.

این درک جدید با تغییراتی در نحوه تعریف و تشخیص اسپوندیلیت آنکیلوزان مرتبط است. از دهه 1980، پزشکان شروع به استفاده از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) برای مشاهده التهاب فعال در مفاصل ساکروایلیاک (SI) کردند، که انتهای ستون فقرات را به لگن متصل می‌کند و به آنها توانایی دیدن آسیب‌هایی را می‌دهد که ممکن است در آنها قابل مشاهده نباشد. اشعه ایکس. این امر امکان تشخیص زودتر اسپوندیلیت آنکیلوزان را فراهم کرد.

در سال 2009، پزشکان شروع به استفاده از اصطلاح چتر اسپوندیلوآرتریت محوری (axSpA) برای اشاره به آرتریت التهابی کردند که باعث درد و تورم عمدتاً در ستون فقرات و مفاصل SI می‌شود. دو نوع فرعی از axSpA وجود دارد:

  • axSpA غیر رادیوگرافیک (nr-axSpA)، به این معنی که آسیب مفصل در اشعه ایکس قابل مشاهده نیست.
  • اسپوندیلیت آنکیلوزان (یا axSpA رادیوگرافیک)، که به این معنی است که آسیب مفصلی را می توان در اشعه ایکس مشاهده کرد.

این دو دسته را می توان به عنوان دو مرحله از axSpA در نظر گرفت: یکی با آسیب کم یا بدون آسیب در ستون فقرات یا مفاصل SI و دیگری با آسیب مشخص و به وضوح قابل مشاهده است. (باید توجه داشت که همه افراد مبتلا به nr-axSpA تغییراتی را ایجاد نمی‌کنند که می‌توان در اشعه ایکس مشاهده کرد، دکتر جورج ارمان، متخصص روماتولوژی در بیمارستان بریگهام و زنان در بوستون، خاطرنشان می‌کند.)

دکتر گودمن می گوید: این روش جدید برای تعریف axSpA این امکان را فراهم می کند که این بیماری در زنان بیشتر قابل مشاهده باشد، زنانی که تمایل به تغییرات رادیوگرافیک کمتری دارند - آسیبی که در اشعه ایکس قابل مشاهده است.

گودمن می‌گوید: «زنان کمتر احتمال دارد آسیب رادیوگرافیک داشته باشند، بنابراین اگر روش غربالگری شما با اشعه ایکس باشد، احتمال کمتری وجود دارد که بتوانید تشخیص را در زنان تأیید کنید. MRI واقعاً این را تغییر داده است و اکنون ما بیشتر شاهد برابری جنسیتی هستیم.»

2. تشخیص صحیح زنان بیشتر طول می کشد.

بر اساس گزارش انجمن اسپوندیلیت آمریکا (SAA) زنان در تشخیص اسپوندیلیت آنکیلوزان در مقایسه با مردان تاخیر قابل توجهی را تجربه می کنند. این می تواند درمان مناسب را به تاخیر بیندازد.

سوء تفاهم مداوم از شیوع اسپوندیلیت آنکیلوزان در زنان می تواند به این تاخیر کمک کند. دکتر ارمان خاطرنشان می کند: "من فکر می کنم بزرگترین عامل احتمالاً تعصب از جانب ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی است." اسپوندیلیت آنکیلوزان به عنوان یک بیماری مردانه در نظر گرفته می شود، بنابراین اگر با جمعیت شناسی مطابقت نداشته باشید، احتمال کمتری برای تشخیص این بیماری وجود دارد.

تفاوت در نحوه تأثیر اسپوندیلیت آنکیلوزان بر زنان نیز ممکن است منجر به تشخیص اشتباه شود. همانطور که در بالا توضیح داده شد، معمولاً زنان آسیب مفصلی ندارند که در اشعه ایکس قابل مشاهده باشد، و معمولاً در نواحی که نمونه‌ای از اسپوندیلیت آنکیلوزان در نظر گرفته نمی‌شود - مفاصل بازوها، پاها یا گردن درد دارند. ، برای مثال. ارمن می گوید: به همین دلیل، زنان بیشتر احتمال دارد که تشخیص اولیه فیبرومیالژیا را دریافت کنند. و همچنین ممکن است ارتباطی با سوگیری داشته باشد، زیرا فیبرومیالژیا در زنان شایع‌تر از مردان است و به عنوان یک بیماری زنانه در نظر گرفته می‌شود.» نتایج یک نظرسنجی از 235 نفر مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان که در ژوئن 2019 در مجله روماتولوژی و درمان منتشر شد، نشان داد که 20.7 درصد از زنان به اشتباه فیبرومیالژیا تشخیص داده شده اند در مقایسه با 6.6 درصد از مردان.

گودمن می‌گوید که اسپوندیلیت آنکیلوزان اغلب به اشتباه به عنوان کمردرد مزمن ناشی از ضربه‌های جزئی، وضعیت بدنی بد یا مکانیک ضعیف بدن تشخیص داده می‌شود. این تا حدی به این دلیل است که کمر درد یک مشکل رایج است. گودمن می‌گوید: «اگر به آنچه که پزشک عمومی با آن برخورد می‌کند نگاه کنید، 90 درصد از زنان در برخی مواقع از کمردرد شکایت می‌کنند. بنابراین اینکه بتوانیم کمردرد التهابی را برطرف کنیم، کمی چالش برانگیز است، زیرا درختان زیادی در جنگل وجود دارد که تشخیص تنها موردی که کمردرد التهابی دارد، بسیار سخت است.

اکثر پزشکان به طور معمول آرتریت التهابی را غربالگری نمی کنند زیرا کمردرد بسیار شایع است. گودمن می‌گوید: «من فکر می‌کنم این ترکیب - اشعه ایکس معمولی، عدم غربالگری مداوم برای کمردرد التهابی، و من شخصاً فکر می‌کنم که تمایلی به نادیده گرفتن شکایات اسکلتی عضلانی زنان وجود دارد - در طول زمان یک مشکل واقعی بوده است.

3. زنان آسیب رادیوگرافیک کمتری دارند اما ناتوانی بیشتری دارند.

همانطور که قبلاً گفته شد، طبق SAA، زنان نسبت به مردان آسیب کمتری به مفاصل دارند که در عکس رادیوگرافی دیده می شود. پزشکان برای این تمایز تئوری هایی دارند - اما توضیح روشنی ندارند. دکتر Ana-Maria Orbai، استادیار پزشکی و مدیر این بیماری می‌گوید: «این ممکن است به تفاوت‌های جنسی در نحوه واکنش مردان و زنان به التهاب در اسپوندیلیت آنکیلوزان یا نحوه واکنش آنها به داروهای مورد استفاده برای درمان این بیماری مرتبط باشد. 

به گفته ارمان، انتخاب ژن نیز ممکن است نقشی داشته باشد. او می گوید: «اگر آسیب های رادیوگرافی زیادی دارید و می خواهید بچه دار شوید، خوب پیش نمی رود. بنابراین شاید به همین دلیل، یک انتخاب طبیعی از ژن‌ها وجود داشته است که پیشرفت رادیوگرافی را در زنان کنترل می‌کند.»

سیگار کشیدن عامل بالقوه دیگری برای پیشرفت رادیوگرافی است و ارمان می گوید: «از نظر تاریخی، مردان بیشتر از زنان سیگار می کشیدند.

SAA خاطرنشان می کند، اگرچه زنان آسیب رادیوگرافی کمتری دارند، اما تمایل دارند علائم بیشتری مانند افزایش خستگی، درد و محدودیت در تحرک را تجربه کنند.

ارمن می گوید: «اگر به نمرات مورد استفاده برای اندازه گیری فعالیت بیماری نگاه کنید، [زنان] اغلب نمرات بالاتری نسبت به مردان دارند. و وقتی از ابزارهایی استفاده می‌کنید که کیفیت زندگی را اندازه‌گیری می‌کنند، وضعیت زنان بدتر از مردان است.» او می افزاید: این موضوع حتی زمانی که فعالیت بیماری را به روشی عینی کنترل می کنید، صادق است، به این معنی که زنان به نوعی بیماری را متفاوت تجربه می کنند.

4. زنان تمایل به درد گسترده تری دارند.

بر اساس بررسی منتشر شده در ماه می، زنان مبتلا به axSpA تمایل بیشتری به التهاب و درد در نواحی فراتر از پشت، مانند مفاصل گردن، بازوها و پاها دارند و کمتر به پزشک مراجعه می‌کنند. 2018 در گزارش های فعلی روماتولوژی. در مقابل، مردان بیشتر احتمال دارد که در درجه اول کمردرد را تجربه کنند، که معمولاً یک علامت شناخته شده‌تر اسپوندیلیت آنکیلوزان است. Ermann می گوید: «ویژگی های درد در زنان کمتر معمولی است. زنان در قسمت بالای گردن درد بیشتری دارند و شیوع بیشتری دارد. به گفته SAA، و زنان مبتلا به درد گسترده تاخیر قابل توجهی بیشتری را در تشخیص تجربه می کنند.

5. برخی تحقیقات نشان می دهد که زنان ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری های مرتبط باشند.

برخی تحقیقات به تفاوت های جنسی احتمالی در شرایط مربوط به اسپوندیلیت آنکیلوزان اشاره کرده اند. بررسی 734 بیمار اسپوندیلیت انکیلوزان در ایرلند که در نشست سالانه کالج روماتولوژی آمریکا در سال 2019 ارائه شد، نشان داد که زنان ممکن است نرخ بالاتری از بیماری التهابی روده و یووئیت داشته باشند. طبق بررسی منتشر شده در Current Rheumatology Reports، مطالعات دیگر نشان داده اند که پسوریازیس ممکن است در زنان بیشتر از مردان رخ دهد.

اما به گفته ارمان، قبل از اینکه بتوانیم نتیجه گیری قطعی در مورد اینکه آیا این شرایط در زنان شایع تر از مردان است یا خیر، به داده های بیشتری نیاز داریم.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}