مطالعه جدید درخصوص ترکیبی از امگا 3 در برخی مکمل های محبوب که می تواند برای قلب مضر باشد!

در دنیای مراقب سلامتی و مملو از مکمل ها ، غیر معمول نیست که مردم یک مشت کپسول مختلف را با صبحانه خود ببلعند. برخی از متداول ترین مکمل ها دارای مزایای سلامتی واقعی هستند. اما یک مطالعه جدید یکی از محبوب ترین مکمل های غذایی را مورد بررسی قرار داده و بسیاری از افراد سالهاست که از آن برای کاهش کلسترول و افزایش سلامت قلب استفاده می کنند. به نظر می رسد امگا 3 ممکن است تنها چیزی باشد که برای سلامت قلب و عروق مورد استفاده قرار می گیرد-حداقل آنهایی که به روش خاصی فرموله شده اند.

امگا 3 به دلیل نقش کلیدی که این اسیدهای چرب در سلامت قلب و مغز ما ایفا می کنند ، یک مکمل اصلی بوده است. از آنجا که بدن شما به تنهایی این مواد مغذی را تولید نمی کند ، تنها راه دستیابی به آنها از طریق منابع خارجی است.

غذاهای دریایی-به ویژه ماهی های چرب مانند ماهی آزاد ، ماهی خال مخالی و ماهی تن-منبع طبیعی غنی از اسیدهای چرب امگا 3 است. بسیاری از شواهد نشان می دهد افرادی که حداقل دو بار در هفته غذاهای دریایی مصرف می کنند ، کمتر در معرض مرگ ناشی از بیماری های قلبی هستند.

بسیاری از مردم مکمل هایی را که حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند ، معتقدند که این مکمل ها از آنها در برابر بیماری های قلبی عروقی نیز محافظت می کند. و برخی تحقیقات نشان داده است که مکمل های اسید چرب امگا 3 احتمال حمله قلبی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

اما یک تیم تحقیقاتی در موسسه قلب Intermountain در یوتا می گوید که امگا 3 در صورت استفاده از روش خاصی برای قلب شما مفید نیست و در برخی موارد حتی ممکن است مضر باشد.

امگا 3 هایی که حاوی DHA و EPA هستند مورد سوال قرار می گیرند

دو نوع اسیدهای چرب امگا 3 معمولاً در مکمل ها وجود دارد: DHA (اسید دوکوزاهگزانوئیک) و EPA (ایکوزاپنتانوئیک اسید). EPA و DHA به طور طبیعی در ماهی های چرب مانند ماهی قزل آلا و ماهی خال مخالی یافت می شوند و به طور گسترده در روغن و کپسول بدون نسخه ، معمولاً در ترکیب با یکدیگر ، در مقایسه با هر کدام به تنهایی یافت می شوند.

و این ترکیب است که محققان می گویند مشکل است.

ویت تی لو ، پژوهشگر اصلی و می گوید: "توصیه برای مصرف امگا 3 برای حفظ سلامت قلب شما فراگیر است ، اما مطالعات قبلی نشان داده است که علم این امر را برای تک تک امگا 3 تأیید نمی کند." دستیار پزشک قلب و عروق در موسسه قلب بین کوهی. "یافته های ما نشان می دهد که همه امگا 3 ها یکسان نیستند و EPA و DHA با هم ترکیب می شوند ، همانطور که اغلب در مکمل ها استفاده می شود ، ممکن است مزایایی را که بیماران و پزشکان آنها امیدوارند به آنها برسند ، از بین ببرد."

در این مطالعه که در کنفرانس مجازی کالج قلب آمریکا در سال 2021 ارائه شد ، محققان پایگاه داده Intermountain ، به نام INSPIRE را که بیش از 35000 نمونه خون از بیش از 25000 بیمار مربوط به سال 1993 است ، جمع آوری کردند.

در پایگاه داده ، محققان 987 بیمار را که تحت آنژیوگرافی عروق کرونر قرار گرفته بودند ، پیدا کردند. آنژیوگرافی نوعی اشعه ایکس است که با استفاده از رنگی که در عروق کرونر وارد می شود ، پزشکان را با دید کلی از جریان خون خوب در این عروق آشنا می کند و امکان تشخیص انسداد و تجمع دیواره های شریانی را فراهم می کند.

این نزدیک به 1000 بیمار اولین مطالعه آنژیوگرافی خود را در Intermountain Healthcare بین سالهای 1994 تا 2012 انجام داده بودند. از این نمونه های خون ، میزان گردش EPA و DHA در خون آنها اندازه گیری شد.

سپس محققان این بیماران را به مدت 10 سال ردیابی کردند و به دنبال مشکلات قلبی عمده ، از جمله حمله قلبی ، سکته مغزی ، نارسایی قلبی که نیاز به بستری شدن در بیمارستان یا مرگ داشت ، بودند.

جای تعجب نیست که بیمارانی که بالاترین سطح EPA را در خون خود داشتند ، کمتر رویدادهای مهم قلبی را تجربه کردند ، اما وقتی محققان سطح EPA را با سطح DHA مقایسه کردند ، داستان کمی تغییر کرد. آنها دریافتند که بیماران با سطوح بالاتر DHA اثرات مثبت کمتر از EPA را نشان می دهند و بیمارانی که DHA در گردش آنها از EPA بیشتر بود در معرض خطر بیشتری نسبت به سایر گروه های مورد بررسی قرار داشتند.

این یافته ها با دیدگاه رایج که همه امگا 3 ها برای قلب مفید هستند و مکمل های ترکیبی بهترین راه برای استفاده از مزایای ادعایی آنها است ، مغایرت دارد. "بر اساس این یافته ها و سایر یافته ها ، ما هنوز می توانیم به بیماران خود بگوییم که غذاهای غنی از امگا 3 بخورند ، اما نباید آنها را به صورت قرص به عنوان مکمل یا حتی به صورت ترکیبی (EPA plus DHA) محصولات تجویز کنیم." "داده های ما به یافته های مطالعه اخیر REDUCE-IT (2018) استحکام بیشتری می بخشد ، مبنی بر اینکه محصولات تجویزی فقط EPA حوادث بیماری های قلبی را کاهش می دهد."

راههای دیگر برای تقویت سلامت قلب

در حالی که مکمل های ترکیبی امگا 3 مورد سوال قرار گرفته اند ، چندین روش اثبات شده دیگر برای بهبود سلامت قلب وجود دارد. انجمن قلب آمریکا هفت راه ساده برای افزایش سلامت قلب و کاهش خطر ابتلا به ناراحتی قلبی ارائه می دهد.

ورزش کنید : قلب شما یک ماهیچه است و مانند هر ماهیچه دیگری در بدن شما ، برای حفظ تناسب اندام به یک تمرین خوب نیاز دارد. پیاده روی حتی 10 دقیقه در روز می تواند سلامت قلب شما را بهبود بخشد و خطر ابتلا به حوادث قلبی را کاهش دهد.

از رژیم غذایی سالم برای قلب استفاده کنید : اندازه وعده ها را محدود کرده و مقدار زیادی میوه و سبزیجات ، غلات کامل (مانند نان سبوس دار ، بلغور جو دوسر ، فولاد و غلات با فیبر بالا) و پروتئین های بدون چربی مانند مرغ و ماهی بخورید. همچنین از چربی های سالم مانند روغن زیتون یا آووکادو استفاده کنید و قبل از پخت ، چربی گوشت قرمز را برش دهید.

اگر سیگار می کشید ، ترک کنید : سیگار کشیدن باعث بی شماری مشکلات بهداشتی و مستند می شود ، از جمله افزایش خطر ابتلا به تصلب شرائین ، رسوب تجمع چربی بر دیواره شریان ها.

فشار خون خود را کنترل کنید : افزایش فشار خون می تواند باعث از بین رفتن شریان های کشسانی شود که برای حرکت م efficientثر خون در سراسر بدن ضروری است. این از دست دادن قابلیت ارتجاعی می تواند منجر به کاهش جریان خون در قلب شما و افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی شود.

وزن سالم را حفظ کنید : تحمل وزن اضافی به این معنی است که قلب شما باید برای پمپاژ خون بیشتر کار کند ، که شما را در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا قرار می دهد.

مراقب کلسترول خود باشید : مصرف غذاهایی که دارای چربی اشباع و چربی ترانس زیاد هستند را محدود کنید و کلسترول خون خود را به طور منظم اندازه گیری کنید.

سطح قند خون سالم را حفظ کنید : قند خون بالا در دراز مدت می تواند به رگ های خونی و اعصاب تأمین کننده قلب آسیب برساند و خطر ابتلا به مشکلات قلبی یا تجربه یک رویداد قلبی را بیشتر کند. برای کاهش سطح قند خون ، غذاها و نوشیدنی های شیرین را محدود کنید ، فعال بمانید و وزن سالم داشته باشید.

نظرات کاربران
تا کنون کسی برای این مطلب نظری نداده است. اولین نفری باشید که نظر می دهد!
{{comment.creator}} {{comment.createDate}}
{{reply.creator}} {{reply.createDate}}
{{blog.content.commentsForm.errorMessage}}
{{blog.content.commentsForm.successMessage}}